Når begynner babyen virkelig å legge på seg av det vi spiser?

• Trådstarter Trådstarter Mamma_Lillemor
  • Opprettet Opprettet
M

Mamma_Lillemor

Guest
Er nok et merkelig spørsmål.. Men jeg mener å ha hørt at det tar en del uker før babyen faktisk tar næring rett fra det vi mødrene spiser, når det er inni magen.

Jeg har spist/og spiser fortsatt så usaklig mye snop og drit jeg ikke burde.. Vet jo at om jeg bare stopper NÅ, så er det for det beste.. Men det er ikke så lett da. Tar vitamintabletter og spiser fornuftig middag og frokost. Det er bare alt det fordømte smågodtet/is ved siden av..

Er det slik at hvis jeg ikke virkelig tar meg samme nå straight away så risikerer jeg å føde en 5-kilos baby? :o
Eller har jeg noen uker igjen på å legge til meg litt bedre vaner...? :o

Jeg er litt usikker på når den går over til å få næring fra morkaka, den har jo plommesekk i begynnelsen :-) Men ihvertfall før uke 12 vil jeg tro? :P

Jeg er litt usikker på når den går over til å få næring fra morkaka, den har jo plommesekk i begynnelsen :) Men ihvertfall før uke 12 vil jeg tro? :p
Huffda. Bad news. :( Skulle ønske jeg visste hvordan babyen lå an vektmessig i forhold til andre på samme "alder". Haha.. høres vel helt sykt ut. Slapp av - skal ikke slanke babyen min før den er født altså. Bare er redd for å få en DIGER baby, både for dens egen skyld og for mitt underlivs skyld. Vet jo at "da er det bare å spise sunnere fra nå". Men så har jeg 0,5 kg smågodt i veska sikkert - klar for nattens nattevakt, og kjenner at det er ikke så lett å ta fornuftig valg i kveld...

Også får jeg jo litt skyldfølelse. Tenker at, herregud er jeg så egoistisk at jeg ikke engang kan gi f* i å spise SNOP av alle ting, for barnet mitts skyld.. Hvordan skal DETTE gå de neste 20 årene liksom.. Men så tenker den lille andre halvdelen at "jammen.. det er jo lørdag.. og dette er siste gangen jeg kjøpte smågodt (sagt 1000 ganger før) - og den forbaska nattevakta jeg gruer meg til blir jo med ett litt å se frem til om jeg kan kose meg med godteposen min....".

Grrrr...

Huffda. Bad news. :( Skulle ønske jeg visste hvordan babyen lå an vektmessig i forhold til andre på samme "alder". Haha.. høres vel helt sykt ut. Slapp av - skal ikke slanke babyen min før den er født altså. Bare er redd for å få en DIGER baby, både for dens egen skyld og for mitt underlivs skyld. Vet jo at "da er det bare å spise sunnere fra nå". Men så har jeg 0,5 kg smågodt i veska sikkert - klar for nattens nattevakt, og kjenner at det er ikke så lett å ta fornuftig valg i kveld...

Også får jeg jo litt skyldfølelse. Tenker at, herregud er jeg så egoistisk at jeg ikke engang kan gi f* i å spise SNOP av alle ting, for barnet mitts skyld.. Hvordan skal DETTE gå de neste 20 årene liksom.. Men så tenker den lille andre halvdelen at "jammen.. det er jo lørdag.. og dette er siste gangen jeg kjøpte smågodt (sagt 1000 ganger før) - og den forbaska nattevakta jeg gruer meg til blir jo med ett litt å se frem til om jeg kan kose meg med godteposen min....".

Grrrr...
Tror ikke det er fysisk mulig for en liten bamsemums på 15-25mm å legge så mye på seg? :P Jeg syns du skal kose deg med godteposen din, og så tenke at du skal trappe ned fremover :-)

Tror ikke det er fysisk mulig for en liten bamsemums på 15-25mm å legge så mye på seg? :p Jeg syns du skal kose deg med godteposen din, og så tenke at du skal trappe ned fremover :)
Haha, herregud - jeg tenkte før jeg leste den en gang til at du mente at "1 bamsebums jeg spiste, som var på str 15-25 mm" - ikke gjorde så stort utslag på babyen. Så tenkte jeg bare at "herregud. det er jo sikkert 100 bamsemums på en kveld det er snakk om!". :p

Inntil det gikk opp for meg at bamsemumsen var lille nurket. Hihi :)
Ja, må på avvenning altså. Før kjøpte jeg aldri is og sånn på impuls. Nå har jeg liksom ikke brydd meg. Krones-is nesten hver gang jeg er å handler. Kjører jeg forbi en mcdonalds drivein tenker jeg "åh, 2 cheeseburgere hadde vært godt!". Spist 2 cheeseburgere - 2 ganger denne uken bare. Torsdag OG fredag.. Og i kveld smågodt. Det er helt SYKT. :( Og på mandag var det is til dessert, og på tirsdag var det vafler.. på onsdag var det rabarbrapai med is..

Haha, herregud - jeg tenkte før jeg leste den en gang til at du mente at "1 bamsebums jeg spiste, som var på str 15-25 mm" - ikke gjorde så stort utslag på babyen. Så tenkte jeg bare at "herregud. det er jo sikkert 100 bamsemums på en kveld det er snakk om!". :p

Inntil det gikk opp for meg at bamsemumsen var lille nurket. Hihi :)
Ja, må på avvenning altså. Før kjøpte jeg aldri is og sånn på impuls. Nå har jeg liksom ikke brydd meg. Krones-is nesten hver gang jeg er å handler. Kjører jeg forbi en mcdonalds drivein tenker jeg "åh, 2 cheeseburgere hadde vært godt!". Spist 2 cheeseburgere - 2 ganger denne uken bare. Torsdag OG fredag.. Og i kveld smågodt. Det er helt SYKT. :( Og på mandag var det is til dessert, og på tirsdag var det vafler.. på onsdag var det rabarbrapai med is..
Jeg tror ikke du er alene om å ha lyst på alt som ikke er bra for tiden, kan bare snakke for meg selv som har vært på burgerking idag.. og har cola i glasset akkurat nå. . Og kommer til å kjøre ned en pose potetskruer om en liten stund... :P

Er det ikke slik at babyene vokser nogenlunde likt frem til like etter oul? Det er derfor de har oul rundt uke 17-19. Etter dette spiller flere faktorer inn. Sist begynte jeg å legge på meg for alvor i uke 29, det syntes også på symfysemålet og det var da jeg oppdaget Polly sjokoladen... :p Men tror kanskje hva man har av fettreserver fra før og gener også spiller inn her.

Jeg har med mine 3 hatt ekstremt usunne kosthold, type, spist søppel mat, og snop/cola som mellommåltid /evnt istedet for vanlig mat.. Har født 3 stk sunne og normalvektige barn selvom :)

Nå har jeg fått en myye sunnere livsstil, så er spent på denne gangen :P

Er det ikke slik at babyene vokser nogenlunde likt frem til like etter oul? Det er derfor de har oul rundt uke 17-19. Etter dette spiller flere faktorer inn. Sist begynte jeg å legge på meg for alvor i uke 29, det syntes også på symfysemålet og det var da jeg oppdaget Polly sjokoladen... :p Men tror kanskje hva man har av fettreserver fra før og gener også spiller inn her.

Jeg har med mine 3 hatt ekstremt usunne kosthold, type, spist søppel mat, og snop/cola som mellommåltid /evnt istedet for vanlig mat.. Har født 3 stk sunne og normalvektige barn selvom :)

Nå har jeg fått en myye sunnere livsstil, så er spent på denne gangen :p

Det var gode nyheter det her da. Håper virkelig jeg klarer å ta meg sammen altså.. Tenkte å prøve å få til 2 treningsøkter neste uke. Mer enn hva jeg har prestert de siste 14 ukene så er godt fornøyd hvis jeg greier det. :)

Jeg åt akkurat som jeg følte, la på meg over 30 kg i to av svangerskapene...og fikk unger på rett over 3 kg bare...så jeg spiser akkurat som jeg vil :p

Har spist snop i alle mine svangerskap. Alle ungene har vært normalvektige.
Nummer1: 2902 g to dager etter termin
Nummer2: 3526 g fem dager før termin
Nummer3: 3250 g fire dager før termin
Nummer4: 2910 g 17 dager før termin

Tre gutter først, så en jente

Jeg åt akkurat som jeg følte, la på meg over 30 kg i to av svangerskapene...og fikk unger på rett over 3 kg bare...så jeg spiser akkurat som jeg vil :p
Jøss. Det hørtes jo ikke dumt ut. Haha :)
Selvom jeg gjerne vil slippe unna et par av de 30 kiloene :) Men skjønner GODT at det er fort gjort når tilstandene er som de er altså.. Hjelpe meg.

Jeg spiser også som jeg vil. Har tidligere vært redd for å få såkalte "sukkerunger" som jm kaller dem (store barn av foreldre m usunt kosthold) for jeg er så liten selv, veier 45-46 i utgangspunktet.
Men har fort forstått at i hvertfall i mine svangerskap så har ikke den ideen noe hold :-p har født to unger på litt over 3 kg og ikke lagt på meg noe særlig selv heller

Det er sjokoladen ETTER fødsel du må passe deg for, hvis du ikke er redd for 5-6 kg for mye.. Jeg gikk ned alt jeg gikk opp, så fikk jeg ekstremt dille på sjokolade (snakker en 6pk kvikklunsj på en halvtime liksom, MÅTTE bare ha det,), og der forsvant muligheten min til å holde vekta :p spiste det jeg ville i svangerskapet, og både meg og baby hadde det fint og alt var perfekt ;)

Jeg spiste sjokolade hver eneste dag sist. Og pølser. Mange pølser. Min kom på tidlig ul termin (en dag før oul termin) og veide 3085 g :-) Tror de tar til seg det de trenger også ferdig med det? Vet ikke altså, men jeg har forberedt på en svær baby sist :)

Jeg sitter å leser boka "I Mors Liv" av Tore Henriksen (veldig grundig og god bok, anbefales!), og leser akkurat nå om smakssans. Denne er utviklet når fosteret er 10-12 uker og siden smak fra mors kosthold går over i fostervannet smaker faktisk babyen mye av hva vi spiser! Dette var helt nytt for meg og utrolig fascinerende! Halvveis i svangerskapet er det vist at fosteret reagerer på fostervannets smak! Barnet vil lære å kjenne mors kost gjennom fostervannet :) Tror dere dette kan ha noe å si for hva barnet liker av smaker senere? Syns dette var fascinerende altså! :)

Jeg sitter å leser boka "I Mors Liv" av Tore Henriksen (veldig grundig og god bok, anbefales!), og leser akkurat nå om smakssans. Denne er utviklet når fosteret er 10-12 uker og siden smak fra mors kosthold går over i fostervannet smaker faktisk babyen mye av hva vi spiser! Dette var helt nytt for meg og utrolig fascinerende! Halvveis i svangerskapet er det vist at fosteret reagerer på fostervannets smak! Barnet vil lære å kjenne mors kost gjennom fostervannet :) Tror dere dette kan ha noe å si for hva barnet liker av smaker senere? Syns dette var fascinerende altså! :)
Ja jeg har hørt at det vi spiser kan virke inn på smaken til barnet. Når jeg gikk med tvillingene så måtte jeg ha druer. Fra de fikk smake druer og til nå, så har det vært favoritten deres;) tror det er noe i det jeg :)

Jeg synes saftis smaker godt for tiden, så det går litt av det om dagen:).
Tenker vel egentlig alt med måte, men ingen svangerskap er like og vi er alle forskjellige:)

Hmm, ja det gir faktisk mening. Jeg er gift med en pakistaner så spiser mye sterk mat og sønnen min på snart 1 år liker krydret mat som Baguette med Tandoori kylling og brødskive med Kreolsk kyllingsalat. Spiste også mye blåbær, jordbær og gulrøtter og det er han gal etter. Sitron hadde jeg dilla på å presse og drikke og for litt siden satt han å spiste en sitron :P

Håper det er sånn som dere sier her - med at barnet tar det den skal og ikke mer.
Det var jordmor som fikk meg inn på disse baner skjønner dere. Hun fordømte kommune-jordmora som jeg ikke liker. Hun sa at jeg ikke måtte få i meg så mye karbohydrater, drikke brus og spise søtsaker ogsånn. "Ja, for en 5kg-baby vil du vel ikke føde? :)". Noe jeg så klart ikke har ønske om. Spurte om lettbrus gikk greit da. Er ikke snakk om at jeg drikker MYE liksom.. kanskje 1,5 liter på 1 uke totalt.. Nei, lettbrus var heller ikke bra for det påvirket blodsukkeret på samme måte så det måtte jeg også unngå.

Er vel derfor jeg føler jeg gjør alt galt her.. :(

Back
Topp