Når begynner 2.trimester?

gullkorn

Elsker forumet
Leser så mye forskjellig:P

Wikipedia sier uke 13-28, så da er jeg vel i 2.trimester nå da:D

Skjønner ikke at det kan stå så mye forskjellig... Men jeg har stusset på app'en mi(uke 15)..mente det var mye tidligere fra jeg gikk med sønnen min:)

Skjønner ikke at det kan stå så mye forskjellig... Men jeg har stusset på app'en mi(uke 15)..mente det var mye tidligere fra jeg gikk med sønnen min:)
Ja, rart det skal stå så mye forskjellig:)

Det satt jeg og lurte på her om dagen også

Appen sier uke 15, men jeg har hørt uke 13

Appen min sier uke 14, men jeg har hørt etter 12 fullgåtte uker, altså fra 13+0 :) men hva som faktisk er rett har jeg ikke peiling på.

edit: har sett feil på appen. Den mener graviditetsuke 14 og ikke fra 14+0, altså begynner andre trimester fra uke 13 :) i følge appen ;)

Last edited:
3407ba535153b14dc854ad92ff05816d

Jeg har alltid trodd at det var fra 13+0, men så diskuterte jeg influensavaksinen med jordmoren min og hun mente jeg ikke var i andre trimester enda. Jeg var da 13+3 når jeg var hos henne. Jeg spurte derfor når andre trimester begynner, og hun trakk litt på det før hun sa "tja, uke 13-14, så da er du vel kanskje straks der". Hun var jordmoren min for snart ti år siden også og har laaang erfaring, så jeg må si at jeg stusset litt på at hun ikke var veldig tydelig i svaret sitt.

Jeg har alltid trodd at det var fra 13+0, men så diskuterte jeg influensavaksinen med jordmoren min og hun mente jeg ikke var i andre trimester enda. Jeg var da 13+3 når jeg var hos henne. Jeg spurte derfor når andre trimester begynner, og hun trakk litt på det før hun sa "tja, uke 13-14, så da er du vel kanskje straks der". Hun var jordmoren min for snart ti år siden også og har laaang erfaring, så jeg må si at jeg stusset litt på at hun ikke var veldig tydelig i svaret sitt.

Anbefalte jordmor deg å ta den? De skal vel følge anbefalingene fra fhi.. Men jeg var hos legen i går, og hun anbefalte meg, ung(31..) og frisk IKKE å ta den.... Pga bivirkninger..

Anbefalte jordmor deg å ta den? De skal vel følge anbefalingene fra fhi.. Men jeg var hos legen i går, og hun anbefalte meg, ung(31..) og frisk IKKE å ta den.... Pga bivirkninger..

Hun sa hun var pålagt som helsepersonell å følge anbefalingene fra fhi, men hun hadde allerede snakket med legen min og visste at jeg var skeptisk. Hun sa at hun hadde forståelse for min argumentasjon og kom til å støtte meg uansett hva jeg valgte.
Det var jeg som tok det opp med legen min først, og han sa at i mitt tilfelle (ikke ellers i spesielt stor risiko for å bli smittet) ville han nok si at det var opp til meg.
Jeg vet at mange har tatt denne i mange år i andre land, men jeg liker ikke verken unødvendig medisin eller vaksine under graviditet. Jeg tok den ikke under mine to første svangerskap, og da var det ikke et tema engang med fare for fosterdød ved influensa.
Er enda i tenkeboksen, men tror ikke jeg vil ha den.

Back
Topp