Når begynne telle spark?

Gravidmednr5

Forelsket i forumet
Er det ikke slik at man skal telle spark iløpet av en dag når man er kommet så og så langt?
Når er det egentlig? Å hvor mye var det man skulle ha?

Har hatt en veldig rolig baby i det siste, men ser at flere har hatt det :)

Vet ikke når de sier det. Er ikke det nærmere termin..? Skulle jrg telt sparka til Lillebror hadde ikke jeg gjort annet O.o

Grunnen til at man teller er jo for å oppdage avvik tidlig.

ImageUploadedByBV Forum1447051878.694397.jpg

Fikk bare beskjed om å sette meg ned tre ganger om dagen og kjenne etter. Og drikke noe kaldt for eksempel. Enn det var ganske sent i svangerskapet. :)

Har aldri telt. Om det er dager det ikkje er aktivitet på normale tidspunkt, drikker eg kaldt og dulter litt borti magen. :)

Er det ikke slik at man skal telle spark iløpet av en dag når man er kommet så og så langt?
Når er det egentlig? Å hvor mye var det man skulle ha?

Har hatt en veldig rolig baby i det siste, men ser at flere har hatt det :)
Det fikk jeg aldri beskjed om med førstemann. Man blir vel på en måte automatisk obs på når det er endringer i sparkemønsteret.

De sier vel du skal begynne å telle i fra uke 24. Men jeg har aldri telt. Dette er mitt 3 svangerskap og ikke hørt om at man skal telle før nå :p

De sier vel du skal begynne å telle i fra uke 24. Men jeg har aldri telt. Dette er mitt 3 svangerskap og ikke hørt om at man skal telle før nå :p
Det var godt å høre ;) Aldri hørt det før jeg heller!

Jeg har aldri hørt at man skal telle spark, bare at man skal kjenne liv hver dag fra uke 24.

Jeg fikk eldste i 2006, og var da med i Tell Trivselen.
Så her i området har det iallfall vært standard med den slags oppfølging.

Min jordmor sa til meg sist at hver kveld før jeg la meg skulle jeg bare tenke over om jeg hadde kjent liv - og hvis ikke ta "saft-testen" og kjenne etter den neste halvtimen. Så spurte jeg om jeg ikke skulle begynne å telle eller kartlegge litt når det var liv og ikke - og det mente hun bare var tull. Kjente jeg liv, kjente jeg liv - og babyen beveget seg rundt og selvom kanskje den ikke nødvendigvis hadde skiftet søvn/bevegelsesmønster, så kanskje sparket den eller lå den i en retning så jeg ikke kjente det like godt. Så hun var stikk motsatt av dette telle-greine. Rart det er så forskjell på hva de sier! Burde jo hatt noen nasjonale retningslinjer alle skulle følge! :o

Jeg teller ikke, men fikk beskjed om at jeg skulle kjenne liv daglig. Noen dager kjenner jeg ingen konkrete spark, men masse romstering og bevegelse, vet ikke hvordan jeg skulle telt de bevegelsene. Jeg fikk vite at det kun var nødvendig å telle spark om man var bekymret, hvis man syns baby beveget seg mindre enn vanlig osv. :)

Har lest at det er lurt å telle fra uke 24. Har for moro skyld lastet ned "baby kicks" appen, og har 4 kvelder nå ca samme tidspunkt brukt den når jeg kjenner hun begynner. Da trykker jeg bare hver gang hun sparker og så tar den tiden til jeg kommer til 10 :)

Har lest at det er lurt å telle fra uke 24. Har for moro skyld lastet ned "baby kicks" appen, og har 4 kvelder nå ca samme tidspunkt brukt den når jeg kjenner hun begynner. Da trykker jeg bare hver gang hun sparker og så tar den tiden til jeg kommer til 10 :)
Den bruker jeg også. Veldig fornøyd med den :)

Det har jeg aldri hørt om, kun at om man er bekymret for at man har kjent lite liv så skal man drikke noe kaldt med sukker og telle sparkene iløpet av en time:)

Kom over det i en artikkel om kampanjen "tell trivselen" på babyverden: http://www.babyverden.no/Gravid/Helse/Komplikasjoner-og-forebygging/Tell-trivselen/

Var visst fra uke 28 - ikke 24 som jeg trodde :)

I 2006 skulle vi bruke fra uke 24-28 for å bli kjent med bevegelsesmønsteret, sånn at vi enklere skulle følge en rutine med sparkeskjemaet :)

Her er skjemaet jeg har fått, og den har jeg fått i alle svangerskapene :)
http://www.biomedcentral.com/content/supplementary/1471-2393-9-32-s1.pdf - Sånn ser det jeg har fått ut.

Teller ikke, ikke gjort d med de 2 andre heller da... Men tenker følger med om babyen beveger seg som normalt :)

Jeg bruker en app jeg ble anbefalt her inne, pregnancy +, og kick counter-verktøyet i den. Bruker samme fremgangsmåte som beskrevet i bildet litt over her, og gjør det hver kveld jeg legger meg. Syns det er en koselig rutine, som gjør at jeg får gitt oppmerksomhet til lillebror og graviditeten hver dag, samt slappet av ordentlig godt :)

Back
Topp