Når barnet hoster kun på natten, ikke dagen

Dramadama

Gift med forumet
Vesla mi på 16mnd er forkjøla og veldig snørrete på dagen. Men hun hoster ikke.
Det er kun på natten det kommer. Hun hoster og hoster. Får så vondt av henne! Jeg har selv blitt forkjøla nå, og jeg vet jo hvor sårt det blir i brystet og halsen.

Men hvorfor hoster hun kun på natten? Det er ca 18grader der inne, og hun sover på magen.
Er det vanlig å kun hoste på natten?

I dagtidlig hostet hun nesten en time før hun fant ut at hun ville stå opp.

Det er vanlig å hoste mer når man ligger helt flatt. Bygg opp sengen hennes slik at hun kommer høyere opp med overkroppen. Natthoste kan også være et tegn på astma. Poden min har det nemlig. Bare sånn at du vet det. Hvor lenge har hun hatt det slik?

Kan kanskje hjelpe litt å heve hodeenden på senga. Pleier å gjør det de gangene pjokken her er forkjøla, og det hjelper på hostingen, hoster da men ikke så mye som om han ligger helt rett.

CrazyBeautiful skrev:
Det er vanlig å hoste mer når man ligger helt flatt. Bygg opp sengen hennes slik at hun kommer høyere opp med overkroppen. Natthoste kan også være et tegn på astma. Poden min har det nemlig. Bare sånn at du vet det. Hvor lenge har hun hatt det slik?

Ja, jeg kjenner det selv at om jeg ligger flatt så blir hosten ti ganger verre. Så jeg må sitte litt rett opp og ned flere ganger om natta nå. Bare for å få puste litt ordentlig ;)

Men jeg tenkt på å bygge opp senga hennes, men hun er jo en mark. Så først ligger hu i den ene enden av senga. Og plutselig ligger a på tvers, og så har hu flytta seg til andre enden :-S Litt kjedelig om hu blir liggende i "nedoverbakke" med hodet nederst..

Hun skal på utredning i januar pga mistanke om allergi mot ett eller anna. Vi aner ikke hva, men hun har bare hatt utslett som gjør at vi har mistanke om allergi. Ikke hosting eller rennende nese/øyne.

Hun begynte igjen i barnehagen for en uke siden, og da ble hu såklart forkjøla etter èn dag.

Her gjør de også det, ingenting på dagen, men om natten høres det jo ut som om de skal sprekke, helt vanvittig å høre på.

Vi fikk tips om å smøre peppermynte olje på brystet før de la seg, følte at det ble litt bedre. I tillegg så var det en på apoteket som kokte opp vann med mentol eller peppermynte olje og satt under sengen når de skulle legge seg, det virket hos de, men det har jeg ikke prøvd enda.

er vanlig at en hoster når en ligger
Så det en kan gjøre er å heve hodeenden på senga
her så merket vi også at jenta hoster mindre hvis det er 16 grader på romme istede for 18

nussnøff skrev:
Her gjør de også det, ingenting på dagen, men om natten høres det jo ut som om de skal sprekke, helt vanvittig å høre på.

Vi fikk tips om å smøre peppermynte olje på brystet før de la seg, følte at det ble litt bedre. I tillegg så var det en på apoteket som kokte opp vann med mentol eller peppermynte olje og satt under sengen når de skulle legge seg, det virket hos de, men det har jeg ikke prøvd enda.

Peppermynteolje ja.. Det har jeg prøvd på meg selv en gang, og det virker jo kjølende og godt.
Det får man sikkert kjøpt på apoteket? Gubben skal på butikken nå, så da kan han stikke innom der :)

Dramadama skrev:

nussnøff skrev:

Peppermynteolje ja.. Det har jeg prøvd på meg selv en gang, og det virker jo kjølende og godt.
Det får man sikkert kjøpt på apoteket? Gubben skal på butikken nå, så da kan han stikke innom der :)

Vi kjøpte på en helsekost butikk, men er godt mulig de har det på apoteket også :)

Kanskje hun kan få en pute? Hvis hun bruker den så er det jo bygd opp litt

synes det alltid blir verre til kvelds når man er syk. er dessuten ubehagelig å ligge flatt når man har hoste

Da har jeg lagt noen tepper under madrassen så det ble bygd opp litt, og gubben har kjøpt peppermynteolje. Så får vi heller bare snu på henne om hun bytter side i sengen ;)

Dramadama skrev:

CrazyBeautiful skrev:

Ja, jeg kjenner det selv at om jeg ligger flatt så blir hosten ti ganger verre. Så jeg må sitte litt rett opp og ned flere ganger om natta nå. Bare for å få puste litt ordentlig ;)

Men jeg tenkt på å bygge opp senga hennes, men hun er jo en mark. Så først ligger hu i den ene enden av senga. Og plutselig ligger a på tvers, og så har hu flytta seg til andre enden :-S Litt kjedelig om hu blir liggende i "nedoverbakke" med hodet nederst..

Hun skal på utredning i januar pga mistanke om allergi mot ett eller anna. Vi aner ikke hva, men hun har bare hatt utslett som gjør at vi har mistanke om allergi. Ikke hosting eller rennende nese/øyne.

Hun begynte igjen i barnehagen for en uke siden, og da ble hu såklart forkjøla etter èn dag.

hehehehe seff!

Jeg fikk tips av mamma om å koke opp en stor kjele vann med sitronsaft i (asså klemte sitroner) og sette den inne på rommet til ungen (nå må en jo ikke gjøre det om ungen kan få tak i kjelen da), for det løsner opp slim i halsen. 

Litt sånn skeptisk prøvde jeg det, og det fungerte faktisk ganske bra her, tok en diger kjele bare og klemte to sitroner i.

Har og senga crazy hevet så hu nesten sklir nedover, og er inne for å snu henne med jevne mellomrom siden hun er sprellop uten like om natta.

Masse god bedring til knøttet!

Nå har hun fått peppermynteolje på brystet, hostesaft og hevet seng. Pluss at det er to grader kaldere enn forrige natt. Så da får vi se om det kanskje blir litt bedre i natt. Jeg prøvde den olja på meg selv nå også, og det var egentlig litt behagelig. Kjølende, samtidig som det river litt i nesa. Hehe.
Hvis det ikke blir bedre i natt så skal vi teste kjele med sitroner eller peppermynteolje i morra natt ;)
Må jo attpåtil bytte laken hver dag pga hu snørrer så innmari. Huff!!

Sitron og honning er verdt å prøve. Evt. brunt sukker oppløst i vann. Ikke sikkert det hjelper, men man er jo villig til å prøve alt for disse søte små. Jeg vet hvordan det er når nettene er søvnløse (han sov ikke på over to mnder og var helt utslitt før vi fikk astmameds) og det er ikke godt. Masse god bedring!

CrazyBeautiful skrev:
Sitron og honning er verdt å prøve. Evt. brunt sukker oppløst i vann. Ikke sikkert det hjelper, men man er jo villig til å prøve alt for disse søte små. Jeg vet hvordan det er når nettene er søvnløse (han sov ikke på over to mnder og var helt utslitt før vi fikk astmameds) og det er ikke godt. Masse god bedring!

Huff.. to mnd da. Det er en stund!! Får håpe vi slipper det her. Og ja, en er villig til å prøve de sprøeste ting bare for å bedre dagen til de små ;)

Min har astma da, men her hjelper det om han får ligge på en vanlig "voksen-pute" :)

Severina! skrev:
Min har astma da, men her hjelper det om han får ligge på en vanlig "voksen-pute" :)

Men er det noe særlig når de sover på magen? For her ligger hun som en ball, med føtter og armer/hender under seg.

Det er absolutt vanleg at hosten blir (mykje) verre om natta/når ein ligg flatt. Sånn har eg det sjølv og.. Pleier relativt ofte å få bronkitt når eg er forkjølt, og får knapt sove dei verste nettene.

Du kan prøve å heve hovudenden av senga (stable kanskje 10-15 cm bøker under sengebeina), gje vatn å drikke.

I går prøvde vi med kokende vann og peppermynte, og det hjalp!! Nesten ingen hosting i natt, og det tror jeg var godt for vesla. Også lukta det så godt på rommet hennes a gitt :D

Dramadama skrev:

CrazyBeautiful skrev:

Har akkurat samme problemet her. Lillemann hoster fælt på natta. Forsåvidt på dagen og... men nytter ikke å heve hodeenden, for han har ingen fast hodeende. er overalt i senga da han sover ;)

Back
Topp