Når barnefar ikke skal bli med på fødsel

lillespire1234

Flørter med forumet
Barnefar/samboer skal ikke være med på fødsel men være hjemme med vår eldste. Vår eldste kom i uke 36. Vi er invitert i bursdag den uka jeg er 36 uker på vei nå. Føler meg slem som nekter han å drikke. Gjør jeg rett i å si att han får holde seg rolig?
 
Øh nei! Det er ikke en rettighet å drikke, jeg synes det e helt latterlig hvis noen blir sure eller fornærma fordi dem ikke får lov til å drikke når det nærmer seg en fødsel :rolleyes: Skulle bare mangle altså...
 
Barnefar/samboer skal ikke være med på fødsel men være hjemme med vår eldste. Vår eldste kom i uke 36. Vi er invitert i bursdag den uka jeg er 36 uker på vei nå. Føler meg slem som nekter han å drikke. Gjør jeg rett i å si att han får holde seg rolig?
Sniker,men synes nok han kan holde seg edru fra et tidspunkt. Uke 36 er jo litt tidlig kanskje,men klart baby kan komme. Har ikke noe å si at han ikke skal være med på fødsel. En fødsel med hele greia tar tid (med unntak av keisersnitt), det er ikke sånn at formen er super, og vips et du på føden. Ting tar normalt noe tid,da må han være edru og kunne støtte deg. I tillegg,hvem skal kjøre deg til føden?
 
Barnefar/samboer skal ikke være med på fødsel men være hjemme med vår eldste. Vår eldste kom i uke 36. Vi er invitert i bursdag den uka jeg er 36 uker på vei nå. Føler meg slem som nekter han å drikke. Gjør jeg rett i å si att han får holde seg rolig?

Ja, det gjør du helt rett i. Det kommer mange bursdager senere i livet hvor han kan drikke så mye han vil, så denne ene gangen må han klare holde seg unna.
 
Sniker,men synes nok han kan holde seg edru fra et tidspunkt. Uke 36 er jo litt tidlig kanskje,men klart baby kan komme. Har ikke noe å si at han ikke skal være med på fødsel. En fødsel med hele greia tar tid (med unntak av keisersnitt), det er ikke sånn at formen er super, og vips et du på føden. Ting tar normalt noe tid,da må han være edru og kunne støtte deg. I tillegg,hvem skal kjøre deg til føden?


Min mor som skal være med på fødsel som sist gang. Så hun kjører. Bor over en time fra nærmeste fødeavdeling. Halvtime unna nærmeste sykehus. Håpe det starte med vannavgang denne gangen også men håper å passere uke 37+0.
 
Barnefar/samboer skal ikke være med på fødsel men være hjemme med vår eldste. Vår eldste kom i uke 36. Vi er invitert i bursdag den uka jeg er 36 uker på vei nå. Føler meg slem som nekter han å drikke. Gjør jeg rett i å si att han får holde seg rolig?
Min samboer skal på jobbtur denne helgen, da er jeg i uke 32, og det blir nok siste gang han tar mer enn en øl før fødselen. Tror nesten han kommer til å holde seg til alkoholfritt etter denne helgen med mindre vi har besøk av noen som kan kjøre. Mest fordi da slipper jeg å tenke på hvordan jeg skal komme meg på sykehuset og fordi han må kanskje kjøre og hente barnevakten hvis bussene har sluttet å kjøre for kvelden :happy: Hvis det dukker opp noen fester så kan han selvfølgelig dra på de, men jeg forventet at han er edru og det har jeg ikke dårlig samvittighet for :)
 
Tenker at det er lurt å snakke om det, og ikke bare si: "Hallo, da må du være edru og ta det med ro." (Ikke at jeg sier at det er det TS har gjort :) ). Det jeg mener, er at det beste er om han finner ut av det selv, i stedet for å bli fortalt det.

Hvis det blir et problem rent praktisk mtp barnevakt eller kjøring, så må han jo være edru. Han kan jo ikke komme full hjem fra fest for å ta vare på en unge... Det kommer flere fester, men det er jo begrenset hvor mange ganger du skal føde i livet ditt:)

For min del blir det litt annerledes, da mannen skal være med. Altså, jeg kan jo ikke kjøre meg selv:p Og alkohollukt på føden er HELT uaktuelt:yuck: Vi har blitt enige om at 1 mnd før fødselen er det helt stopp på å ta seg en øl. Vi skal begge på fest litt under 1 mnd før, og da kommer han til å være edru. Hvis ikke festen er verdt å være på edru, så er den ikke verdt å være på i det hele tatt (spør du meg).
 
Helt innafor synes jeg!:happy: Her får ikke mannen drikke de siste fire ukene før termin! Vi gjorde det sist, og blir og gjøre det samme nå! Vi er begge enige i det!
 
Barnefar/samboer skal ikke være med på fødsel men være hjemme med vår eldste. Vår eldste kom i uke 36. Vi er invitert i bursdag den uka jeg er 36 uker på vei nå. Føler meg slem som nekter han å drikke. Gjør jeg rett i å si att han får holde seg rolig?

Du burde ikke trenge å nekte han å drikke - han burde skjønne selv at Mn må være kjørbar hele døgnet så tett på fødsel når du fødte tidlig sist ;)
 
Min mor som skal være med på fødsel som sist gang. Så hun kjører. Bor over en time fra nærmeste fødeavdeling. Halvtime unna nærmeste sykehus. Håpe det starte med vannavgang denne gangen også men håper å passere uke 37+0.
Ok,skjønner. Men likevel er fødsler ofte langvarige og betyr en del ventetid hjemme før føden. Da er det greit med en samboer som er edru og faktisk en støtte.
 
Dette må hver enkelt gjøre som de vil, men jeg synes man som gravid kvinne skal ha rett til å bestemme det man selv føler man er komfortabel med og at mannen må ta hensyn.

Jeg er bare nesten 30 uker på vei, og det hadde vært helt uaktuelt at mannen min drakk seg full nå. Men en øl må han mer enn gjerne ta og det må han gjerne gjøre helt opp til termin, dersom fødsel mot formodning skulle skje veldig plutselig og han har tatt seg en øl i forkant er det helt uproblematisk for meg (vi skal uansett ta taxi eller bli kjørt av barnevakten til sykehuset). Men, nå drikkes det så sjelden her at han med all sannsynlighet kommer til å være helt edru frem til fødsel og lenge etterpå.
 
Synes egentlig det er litt vanskelig å svare på, men vil i utgangspunktet si at du ikke kan nekte han og syns det er feil å gjøre det. Men ville absolutt snakket med han og sagt det du føler, og at siden det skjedde den uken sist så hadde du følt deg mye tryggere om han kunne la være.

Her er planen at mannen skal være med på fødsel. Foreløpig bor han ikke her fast, så jeg har sagt til han at jeg håper han er her oftere når det nærmer seg mer. (Han kan pendle til jobb) men vet jo ikke når fødsel starter så er umulig å være sikret at alt ligger til rette. Han skal også vekk to helger, både den helga jeg er i uke 35 og helga jeg er i uke 38.. da blir det nok drikking (itillegg til jobbing) men tenker det er helt ok.
Kjenner flere med bil så til føden skal jeg alltids komme meg..

tenker at selv om du fødte i uke 36 sist, er det Ikke sikkert det gjør det denne gangen? Så sant ikke det er noen spesiell grunn til at sannsynligheten for at det skjer igjen er stor, da stiller jo ting seg annerledes.. ellers ville jeg latt han ta seg ut..
 
Jeg anser det som helt innafor å be mannen om å ikke drikke alkohol når det nærmer seg. Nå drikker min mann svært sjelden og jeg tror aldri jeg i det hele tatt hadde måtte sagt noe slikt - da han nok har konkludert med det samme selv allerede. Men om han ikke hadde gjort det, så hadde jeg ikke hatt problemer med å si ifra om hvordan jeg følte det. Ikke gøy å ikke føle seg trygg på situasjonen.

Nå har vi to barn fra før, en halvveis slagplan for forløpet når fødsel går igang og skulle alt skjære seg og jeg må gjøre det alene - så er der no bare slik. Men krysser fingrene for at vi får ordnet oss når det går igang. Svigerforeldrene har sagt de stiller på kort varsel (bor bare minutter unna).
 
Jeg syns selv det er helt ok at han tar seg ei øl her og der så lenge han begrenser det til det. Og spesielt når termin nærmer seg ser jeg selvfølgelig at han holder seg uten. Bor bare 15-20 min fra sykehuset, så kan i verste fall ta en taxi eller spørre mamma som bor 5 min unna oss. Og en fødsel er lang (som oftest), så om han tar 1 øl på kvelden og riene starter på natten tenker jeg at den øla er ute av systemet innen vi må til sykehuset. Ble inspirert av tråden og tok det opp med samboer i går. Han skjønte godt det jeg sa, så tror vi er enige der :)
Siden du fødte i uke 36 sist skjønner jeg at du er påpasselig. Kanskje du kan kjenne det litt på formen din hva du lar han gjøre? Han trenger ikke drikke seg snydens, men kanskje få tatt seg 2-3øl om du føler at baby holder seg inne litt til (selv om man aldri vet slikt)?
 
Last edited:
Hvorfor må man på død og liv drikke? Her er vi begge enige om at det er greit å avstå flere uker før termin. I min verden handler det litt om respekt for mor også. Sier ikke totalforbud hele svangerskapet for barnefar, men kjenner de som praktiserer det. Absolutt ikke ufint å ta den praten.
 
Her lever vi som normalt, og far i huset har ingen føringer på alkohol. Ikke at alkohol tar stor plass, men han må mer en gjerne dra ut med gutta/dra på fest i ny og ne når det skjer. Men fra sist fødsel ble vi enige om (på hans initiativ) at han kan holde seg relativt edru fra 3 uker før termin. Dvs hvis han ville ta seg en øl til en fotballkamp syns jeg det ble hysterisk å la vær. Tror ikke det fins noe fasitsvar, men hvis en kjenner på noen følelser rundt det er det viktig å ta det opp med partneren sin :) Satser på dere finner ut av det på en god måte :)
 
Synes egentlig det er litt vanskelig å svare på, men vil i utgangspunktet si at du ikke kan nekte han og syns det er feil å gjøre det. Men ville absolutt snakket med han og sagt det du føler, og at siden det skjedde den uken sist så hadde du følt deg mye tryggere om han kunne la være.

Her er planen at mannen skal være med på fødsel. Foreløpig bor han ikke her fast, så jeg har sagt til han at jeg håper han er her oftere når det nærmer seg mer. (Han kan pendle til jobb) men vet jo ikke når fødsel starter så er umulig å være sikret at alt ligger til rette. Han skal også vekk to helger, både den helga jeg er i uke 35 og helga jeg er i uke 38.. da blir det nok drikking (itillegg til jobbing) men tenker det er helt ok.
Kjenner flere med bil så til føden skal jeg alltids komme meg..

tenker at selv om du fødte i uke 36 sist, er det Ikke sikkert det gjør det denne gangen? Så sant ikke det er noen spesiell grunn til at sannsynligheten for at det skjer igjen er stor, da stiller jo ting seg annerledes.. ellers ville jeg latt han ta seg ut..


Ikke sikkert det starter i uke 36 nei. Men blir så jeg tenker mye på det for vannet gikk helt uten forvarsel sist. Har prøvd å ta opp temaet flere ganger. Vurdere å bare høre med svigermor om å være barnevakt eller back up.
 
He he. Synes nesten litt synd på mannen min da. Her har det vært flere selvskap som vi har vært på han ikke har fått drukket for jeg har følt meg for trøtt til å være trygg på at jeg kan kjøre hjem så da har jeg bare sagt ifra og han har ikke drukket alkohol(har hatt med alkoholfri øl og andre gode alternativer han liker å drikke) Og i begynnelsen satt jeg med spyposen klar i fanget hver gang jeg satt i bil så han har klart seg 7 månder uten alkohol i de fleste tilfeller. De siste ukene klarer han seg uten alkohol. Pluss vi kan jo ikke drikke alkhol i over et år (hvis man ikke pumper og heller ut melka) Så noen uker er lite i forhold til det. ;) Si at han kan bære ungen neste gang så du kan få drikke.
Nei da. Ikke et enkelt tema. Vet jeg er heldig. Synes det med å ha noen til å være stand inn for han hvis han dirkker er en god ting. Men synes nesten det burde være hans oppgave hvis han har lyst å drikke, ikke din.
 
He he. Synes nesten litt synd på mannen min da. Her har det vært flere selvskap som vi har vært på han ikke har fått drukket for jeg har følt meg for trøtt til å være trygg på at jeg kan kjøre hjem så da har jeg bare sagt ifra og han har ikke drukket alkohol(har hatt med alkoholfri øl og andre gode alternativer han liker å drikke) Og i begynnelsen satt jeg med spyposen klar i fanget hver gang jeg satt i bil så han har klart seg 7 månder uten alkohol i de fleste tilfeller. De siste ukene klarer han seg uten alkohol. Pluss vi kan jo ikke drikke alkhol i over et år (hvis man ikke pumper og heller ut melka) Så noen uker er lite i forhold til det. ;) Si at han kan bære ungen neste gang så du kan få drikke.
Nei da. Ikke et enkelt tema. Vet jeg er heldig. Synes det med å ha noen til å være stand inn for han hvis han dirkker er en god ting. Men synes nesten det burde være hans oppgave hvis han har lyst å drikke, ikke din.

Er like heldig som deg, og jeg mener det er slik det bør være. Vi er jo to om graviditeten som samboer sier :Heartred Når det er sagt, så gjør det meg ingenting om han drikker. Han spør alltid meg om det er greit, og da merker jeg at jeg blir litt småirritert. Må nesten mase på han for at han skal drikke. MEN noen uker før fødsel synes jeg de bør klare. Det handler også litt om respekt for mor i tilfelle det skjer noe..
 
Her lever vi som normalt, og far i huset har ingen føringer på alkohol. Ikke at alkohol tar stor plass, men han må mer en gjerne dra ut med gutta/dra på fest i ny og ne når det skjer. Men fra sist fødsel ble vi enige om (på hans initiativ) at han kan holde seg relativt edru fra 3 uker før termin. Dvs hvis han ville ta seg en øl til en fotballkamp syns jeg det ble hysterisk å la vær. Tror ikke det fins noe fasitsvar, men hvis en kjenner på noen følelser rundt det er det viktig å ta det opp med partneren sin :) Satser på dere finner ut av det på en god måte :)


Fikk ordnet med back up idag. Så han får gjøre va han vil i den bursdagen men tror virkelig han skjønte hvor skeptisk jeg er til at han drikker større mengder før fødselen.
 
Back
Topp