Når barna ødelegger alt av klær?

Agnete

Forumet er livet
Skal man da bare kjøpe nytt hele tiden?
Her lager det ene barnet mitt hull og når det er små hull så drar h*n det i stykker. Klærne er som regel nye for de rekker ikke å bli gamle. Jeg har et helt sykt budsjett på klær og nå er jeg lei.
Noen som har erfaring med dette? Fått barnet til å slutte? Jeg blir så frustrert og lei!

Kjøp brukte klær på Finn og reparer det med hull med strykelapper/sy igjen. Inndra mengden lørdagsgodt hvis barnet med viten og vilje ødelegger klær. Det hadde min 4-åring forstått hvertfall. Litt hardt kanskje men dine barn er jo store (mener typ ikke 2-4 år) og da er det mulig å forstå konsekvenser og at det koster penger å kjøpe klær hele tiden. Jeg er normalt i mot for mye straff/belønning i oppdragelse men inndra godteri er som regel noe som treffer ungene og er forståelig, og der er naturlig konsekvens mellom at det må brukes penger på nytt tøy som kunne ha vært brukt på godteri

Jeg lar min piller gå i bukser med hull. Han er 14, og klarer ikke la være å pille om der er en løs tråd. Så ja. Buksene får fort hull på knærne. Det får han leve med. Passer på ar han har en hel bukse til pent. Blitt noe bedre med årene, men jeg ga helt opp når han var liten

Min yngste ødela flere bukser i måneden ved å rive opp buksa når det ble et lite hull. Var så frustrert en stund for å si det mildt. Han var liten da og umulig å snakke til. Heldigvis ga han seg med det rett før skuffen med bukser var helt tom. Jeg tenker det kommer an på alder.

Jeg har sydd en del klær.. men her har h*n ikke laget så mange hull med vilje, men det slites ekstremt ut.. både sko og bukser.. har latt h*n gå med hull i blant, men prøver å få fikset det.. her er litt problemet at jakker og gensere blir også spist på. Glidelåser blir ødelagt og man må være rask med å lage en stopper så glidelås ikke forsvinner. Hullete ull går h*n med under joggebukse

hvor gammelt er barnet? Tenker om h*n er så gammelt at skjønne at de koster en hel del med nye klær visst de skall bli ødelagt?
Eller så får du bare si at barnet får gå med de klærne. Heldigvis så ødelegger ikke mine barn klær men så har jeg sakt at vi lapper/syr det sammen fordi de er fult brukbare. Har en del jeans bukser der det har blitt hul i knær de har vi bare klipt de av og laget til shorts. Må også legge til at mine er litt sånn at de går i mye arve klær og liker ikke at kaste klær. Vil heller gi det vidare.

Barnet er 10 år, vil tro forståelsen er der men det skjer i situasjoner som krever ro i kroppen.
Sy kan jeg bare glemme da jeg er helt elendig på det, har virkelig prøvd å lære meg ..

Barnet er 10 år, vil tro forståelsen er der men det skjer i situasjoner som krever ro i kroppen.
Sy kan jeg bare glemme da jeg er helt elendig på det, har virkelig prøvd å lære meg ..

Jeg syr for hånd, det er ganske enkelt :) og strykelapper! En 10-åring er langt over grensa for at det der er greit så her tenker jeg at så lenge ikke barnet har noen type diagnose eller spesielt unntak spm skulle forklare dette, så kan man være tydelig med konsekvenser for bevisst å ødelegge klær mer enn nødvendig.

Hmm uro i kroppen da skjønner jeg. Va med og snakke om hva for slags uro det er?? Har selv en 10 åring og han har til tider hatt en tendens at stappe ting i munnen når vi ser tex på film. Da har vi vart streng med at han skall sitte en plass vi ser han og han skall ikke ha ting rundt seg. Har blitt mye bedre etter det.
Også som veivalsa skriver visst barnet har en diagnose. Så kan du søke erstatning på nav men det er noen krav hvor mye utgifter du legger ut.

Jeg syr for hånd, det er ganske enkelt :) og strykelapper! En 10-åring er langt over grensa for at det der er greit så her tenker jeg at så lenge ikke barnet har noen type diagnose eller spesielt unntak spm skulle forklare dette, så kan man være tydelig med konsekvenser for bevisst å ødelegge klær mer enn nødvendig.
Jeg syr også for hånd. Fungerer kjempe fint

Som flere her skriver syr jeg for hånd hull i klær (syr etter beste evne) og evt strykelapper. Tenker som flere her at en 10 åring (uten diagnose) bør klare å ikke ødelegge klær mer enn nødvendig selv med uro, hvor tydelighet og konsekvenser vil være en vei og gå.

Har man uro i kroppen er det kkke så lett å la vær å bite på klær(lett tilgjengelig å bite på de) selv om man er stor. StressbAll ville jeg vurdert

Har man uro i kroppen er det kkke så lett å la vær å bite på klær(lett tilgjengelig å bite på de) selv om man er stor. StressbAll ville jeg vurdert

Er jo ikke biting da, men lage hull og rive i stykker.
Men enig med stressball, verdt et forsøk

Jeg setter pellingen til min i sammenheng med mye indre stress grunnet 10 år med mobbing. Så jeg tar ikke kampen om å kjefte for mye på ham ang det. Men heller tilby alternativer. Det ligger en spinner ved hans plass ved matbordet.

Back
Topp