Når barn nekter tannpuss... whattodo?

Vintermamsen

Flørter med forumet
Jeg har ei jente på 2,5 år... og stort sett går tannpussen greit, men hun er i en fase nå hvor det ikke er hver dag hun sover på dagtid, og disse dagene er det et mareritt med tannpuss. Sier bare nei, nekter å åpne munnen, og hvis vi prøver å pusse likevel, ender det med hylskriking. Skjønner at hun er trøtt, og kanskje overtrøtt, selv om vi legger henne tidligere de dagene hun ikke sover på dagtid. Hva skal vi gjøre? Tannpuss må gjennomføres uansett, men vil liksom ikke være nødt til å holde henne fast for å få det til. Prøver å forklare og vise forståelse, men ingenting nytter. Hun lar seg ikke distrahere av leker eller slike ting heller...
 
Vi sliter fortsatt med yngste på 3 år( neste måned). Begynt å gape litt nå, men vi kommer ikke ordentlig til og han vrir hodet i alle retninger. Når han slår seg helt vrang, må han tvangspusses. Har ikke noe annet valg. Hadde håpet det skulle snu da vi begynte med fluortabletter, men det gjorde det ikke. Skal sies at det var mye, mye verre før og det var ikke så lenge siden heller. Kanskje det er alderen som gjør at han er litt mer samarbeidsvillig:confused005
 
Tvang. Rett og slett. Vi lurer og lirker alltid først, og ofte går det med tull og fjas, men de gangene de ikke går, så holder jeg fast tvangspusser. Forklarer alltid hvorfor vi gjør som vi gjør.
 
Tvang. Rett og slett. Vi lurer og lirker alltid først, og ofte går det med tull og fjas, men de gangene de ikke går, så holder jeg fast tvangspusser. Forklarer alltid hvorfor vi gjør som vi gjør.
det hun sa:)

Her er det også som regel ved overtrøtthet at hun går helt i lås på tannpussen. Var pgaå noen perioder ved tannfrembrudd i sommer at hun nektet plent. Da var det tvangapuss, så snakker vi om det:) hun virker å forstå hvorfor vi må pisse tennene selv om det ikke alltid hjelper på når hun er helt låst på at hun ikke vill.
 
Her går det heldigvis som regel greit, men noe som virkelig hjalp i en vrang periode var å la barnet også få pusse tennene til den voksne. Så da ble begge tannkostene gjort klare også byttet vi bare på hvem som fikk pusse. Kan også tipse om Fantorangen appen til NRK hvis dere har iPad. Min fikk en ny forståelse for tannpuss etter å ha sett hvor skitne tennene til Fantorangen var, hehe :rolleyes:
 
Vi har hatt det slik i perioder. Vår løsning har blitt at vi har flere tannkoster, hun får velge en hun vil pusse meg og en som jeg eller samboeren skal pusse med. Hun pusser først, så er det vår tur, og det gjør vi flere ganger til vi sier oss fornøyd. Synger og sanger som vi dikter opp mens vi pusser, om hva vi gjør. Også er jo ofte fluortablett lokkemiddel hvis det andre ikke er nok.
Men... Er hun såpass overtrøtt at alt er håpløst blir det til å holde henne og tvangspusse, tennene må pusses sånn er det bare.
 
Hos oss hjalp det med tannpussesang. Enten ein som faktisk handler om å pusse tennene eller ein vilkårlig sang som barnet liker. Satte på på spotify og måtte pusse til sangen var ferdig. Då vart det mykje lettere hjå oss.

Har starta med det på morgonen igjen no, 4 åringen var ferdig å pusse etter 2 strakser... men nå pusser ho til sangen er ferdig. Ungame får pusse sjølv på morgonen, og no som vi hører på sang pusser dei lenge nok og rundt i heile munnen. Så pusser vi foreldrene på kvelden. Av og til pusser vi litt først så får ho fortsette, eller motsatt.
 
Vi har også hatt litt problemer.
Noen ganger hjelper det om hun får pusse selv først.
Andre ganger pusser hun tennene mine også får jeg pusse hennes.
Gir du fluor tablett? I starten funket det veldig bra her. Og det er fortsatt det beste ved tannpussen. Den blir etterspurt etter morgenpussen også.
 
Jeg begynnte pusse tenner på likt med han:p han fikk pusse mine tenner mens jeg pussa hans:) etter en stund så gidder han ikke pusse mine men han gaper fortsatt opp og jeg får pusse hans tenner .
 
Kjenner hun til historien om Karius og Baktus? Vår på 3 år har vært veldig opptatt av de i nærmere ett år nå. Når vi voksne har pusset tennene hennes, får hun pusse de selv. Ifølge henne, så får ikke vi voksne tak i Karius og Baktus når vi pusser tennene hennes. Men det gjør hun! Og når hun synes at hun er ferdig, så skyller vi Karius og Baktus ned i vasken. Hun lever seg sånn inn i det, så noen ganger lurer jeg på om hun faktisk ser de der på tannbørsten.
 
Når vår jente hadde en sånn fase, så pussa vi tennene 20-30 min før leggetid, også om hun var rolig og lot oss gjøre det fikk hun en belønning.
-Les en ekstra bok, se litt barnetv, velge sitt eget lørdagsgodt, bade før leggetid, o.s.v
 
Tvinger gjennom tannpuss, må holde fast en skrikende gutt hver eneste morgen og kveld :bored: har prøvd å gjøre det til en lek og se på TV og alt, men det eneste som gjør at jeg får pusset er dessverre tvang
 
Det finnes mange gode tips på gruppen 'forstå barnet ditt' på Facebook.

Vi har også hatt utfordringer i perioder, det som har hjulpet er å lage avtale på forhånd og en liten belønning etterpå (bilde av pusse tanna - sette på klistremerke, lese bok, se på ipad osv). Andre ting som har hjulpet i perioder er at hun får velge tannbørste selv (normal har noen morsomme), får pusse tanna etter at mamma har pusset.
Tror det er viktig at man ikke slutter å prøve å finne løsninger. Å pusse med tvang er ingen god situasjon for verken foreldre eller barn ❤️
 
Tvang. Rett og slett. Vi lurer og lirker alltid først, og ofte går det med tull og fjas, men de gangene de ikke går, så holder jeg fast tvangspusser. Forklarer alltid hvorfor vi gjør som vi gjør.

Samme her...
 
Begge mine har hatt sånne perioder, så lenge eg har fortsatt med tvang så har det gått over raskt. Nå er eldste snart 4år,og når hun har dager hun ikke vil, så sier eg bare at da kommer Karius og Baktus å lager hull å da må hun båre i tanna. Da kommer hun alltid frivillig. De hadde en periode fokus på tannhygene i bhg og har der fortalt om karuis og Baktus. Minsten legger jeg ned på sofan med hode mellom beina og armene under beina, så ligger hun i ro uten at jeg må tviholde. Å da får jeg pusset effektivt og trygg. Å tio neste gang vet hun at det ikke er aktuelt å unngå tannpussen.
 
Her har vi sett på pussesangen til Fantorangen på YouTube, deretter ble Karius og Baktus introdusert (sett filmen) og vi snakker om at tanntrollene må bort, "å der seg jeg et tanntroll, det må vi forte oss å pusse bort, der tok jeg det", noen ganger er det også effektivt at jeg lager grimaser, typ stort glis, høyt gap, og spør om han kan gjøre det samme. Eller "kan du gape like høyt som en krokodille, løve, ape ol, eller like høyt som mormor, morfar,pappa el." Da ler han og blir mer medgjørlig.

Dette funker fint hos oss, de få gangene han har nekta blir det dessverre tvang, lite koselig men må gjøres. Forklarer alltid hvor viktig det er med tannpussen og at det er for hans eget beste. Tenker at fluortablett som "premie" også er innafor, vi har bare ikke kommet dit selv.
 
Back
Topp