Når babyen aldri blir mett...

|Frosken|

Juni12s hobby/håndarbeider
VIP
Junibarna 2015
Virker som babyen aldri blir mett nok av morsmelken min. Hun gaper og skriker etter mer bare 30 min etter endt måltid. Hun kan fint spise 90ml, og så like sulten etterpå. Hun er to uker idag. Det er ikke økedøgn, av mme så er hun fornøyd hvertfall et par timer ca. Det jeg lurer på er jo om jeg spiser for dårlig eller noe sånt, om dete r en grunn til at hun ikke blir mett? Om det er for lite næring, så er det vel fortsatt fint om hun får morsmelken i tillegg til mme, med tanke på alle fordelene mm har? Vil gjerne at hun skal få hvertfall et par flasker med mm så lenge som mulig, sålenge det er nyttig for henne.

( Til informasjon så ammer jeg ikke av personlige grunner, men pumper og gir på flaske. Grunnen til at jeg gir mme i tillegg er at jeg rett og slett ikke har tid og mulighet til å pumpe og varme flasker døgnet rundt som tobarnsmor.)

Det kan jo være at du ved pumping ikke får tømt brystene skikkelig og ikke får ut alt av den feteste og mest næringsrike melka? Da blir en jo raskere sulten igjen... Babyen tømmer puppene mye mer effektivt enn en pumpe :-)

Men siden du ikke ammer så må du kanskje bare godta at det er slik og gi mme i tillegg?

Tweak skrev:
Det kan jo være at du ved pumping ikke får tømt brystene skikkelig og ikke får ut alt av den feteste og mest næringsrike melka? Da blir en jo raskere sulten igjen... Babyen tømmer puppene mye mer effektivt enn en pumpe :-)

Men siden du ikke ammer så må du kanskje bare godta at det er slik og gi mme i tillegg?

Det vil jeg tippe også :)

Jeg har hatt lite melk til mine. Delammet eldste, men mini ville ikke det. Da pumpet jeg i stedet og ga på flaske. Jeg klarte ikke å holde produksjonen oppe og den siste uken fikk mini en flaske mm om dagen. Jeg ble fortalt at fordelene ved mm var like store ved ett måltid som ved fullamming!

Så pump så mye som du orker og fyll på med mme så babyen blir mett :D

Jeg vil tippe som de over, at du ikke får ut nok av den feite melka.
Jeg slet med at jeg ikke hadde noe særlig feit melk, og måtte amme samme bryst flere ggr innafor endel timer før jeg byttet for å få i ungen feit melk. Men det var stressende og han var veldig raskt sulten fordi det da var lite melk når han spiste igjen etter kort tid, men han gikk bedre opp i vekt. Så jeg hoppet av etter 6 uker fordi jeg har en eldre jente som krevde mer enn at jeg satt konstant å ammet. Bokstavelig talt. Men når du sper på med mme vil jo du få begge deler og det er jo mer positivt enn å bare gi mme da :). 
Hva med å blande 50/50 med mm og mme på flaskene? Evt gi mm først litt mme på slutten. Du er flink som orker å pumpe for å gi babyen din egen melk, så stå på så lenge du orker og føler at det går fint :)

Du kan evt prøve å blokk-amme med pumpa... altså pumpe samme bryst hver halvtime/time en periode og så bytte.. det KAN få endret på melka slik at det kommer mer feit melk fikk jeg vite og uansett tømmer du brystet mer og kanskje får ut mer feit melk. Men igjen, slitsomt. 

du har ikke for mye melk da? slik at hun kun får toppmelken (som er tynn, næringsrik og tørsteslukkende) men går glipp av den fete mettende bunnmelken. Mulig pumpen ikke klarer å pumpe ut melken som er igjen på slutten kanskje? har du prøvd å håndmelke? alle de imunforsvar-stoffene ligger i toppmelken og den vil hun få i seg uansett om du delammer. jo mindre melk du produserer, jo mer vil disse stoffene konsentere seg i melken. hun går glipp av det sunne fettet i morsmelken da. men ammer du ikke så ammer du ikke.

ps det er helt vanlig å amme hver time døgnet rundt de første ukene, så det trenger ikke være noe galt. økedøgn kan også vare i en uke eller mer av gangen. så ikke utelukk det. går hun opp nok i vekt?

Back
Topp