Når bør mannen fortelle sjefen sin om graviditeten?

The_Pigeon

Blir kjent med forumet
Hei alle, kona er gravid med vårt første barn, og har termin ca 30.juli, ikke vært på OUL ennå så det er en ish-dato satt ut fra menstermin og TUL i uke 13. Når bør jeg fortelle min sjef om graviditeten? I første omgang er det kun noen uker fødselspermisjon så et lengre fravær vil ikke være på teppet før jeg skal ta ut pappapermisjon. Termin er midt i sommerferien og det er kanskje greit å avklare dette så tidlig som mulig, kommer nok også til å ta ut noen uker ekstra ferie rundt fødsel for å være 100% sammen med mor og barn i de første ukene? Dere med erfaring, hva har dere gjort før? Dere som selv har termin i slutten av juli, har mannen fortalt sin sjef noe allerede?

Vi har termin ca 21 juli, og mannen har allerede fortalt sjefen sin om graviditeten, gjorde det før jul faktisk[emoji847]
Mannen skal ta ut ferie i hele juli, da storebror har fri i fra bhg den mnd.

Sniker

Husk du har uansett rett på 2 uker fri i forbindelse med fødsel.
Litt avhengig av type jobb og hvordan ferieavviklingen fungerer der du jobber selvsagt, så trenger du ikke si noe før du føler det er greit at alle vet.

Sniker

Husk du har uansett rett på 2 uker fri i forbindelse med fødsel.
Litt avhengig av type jobb og hvordan ferieavviklingen fungerer der du jobber selvsagt, så trenger du ikke si noe før du føler det er greit at alle vet.

Termin er uansett bare en ca dato

Mannen min fortalte på jobben sin at jeg var gravid da jeg var 6-7 uker denne gangen. Da hadde jeg allerede vært sykemeldt i nærmere to uker og alle på min jobb visste det. Fordi jeg hadde hyperemesis. Men i første graviditeten ventet vi begge til etter 12 uker. Jeg var ikke like dårlig da som denne gangen. Er det en spesiell grunn til at du ikke har villet fortelle det ennå?

Er det en spesiell grunn til at du ikke har villet fortelle det ennå?
Ingen spesiell grunn til at jeg ikke har fortalt det ennå, lurer bare på hva dere har gjort. Jeg bytter avdeling etter vinterferie og får en ny sjef å forholde meg til, men det skal ikke være noe problem. Kommer nok til å si det snart :) Vi hadde en MA i fjor, så kanskje jeg ønsker å vente til det er mer sikkert (etter OUL kanskje?), men nå er det jo straks 16 uker og vi så hjerteslag og masse bevegelse på TUL i uke 13 så det ser ut som det går veien :) Jeg går jo ikke rundt og kjenner meg gravid akkurat så jeg kjenner det ikke like mye på kroppen som kona, selvfølgelig.

Har foreløpig termin 6 juli og mannen fortalte sjefen det i forrige uke. Vanskelig med vikarer der han jobber og de var i gang med planlegging av ferieavvikling, så han følte han burde gi beskjed tidlig.

Tror mannen venter til etter oul her (eventuelt nevner at det er oul vi skal på når han tar fri til det ...) ville sagt i fra før ferieplanleggingen gjøres for bedriften, slik at det ikke plutselig kommer som en stor overraskelse når feriekabalen er lagt..

Mannen min har ikke sagt noe på jobb ennå han heller. Har termin i midten av juli. Men der er det heller ikke slik at de må finne vikarer e.l. Han tar ferie når han ønsker og det blir ikke noe vanskelig for de med de to ukene etter fødsel. Tipper han sier det snart :)

Vi fortalte det ca ved 8 uker, men nå er mannen min sjefen o ønsket å si ifra tidlig for å kunne planlegge ferier + permisjon for de som er ansatte.

Siden du allikevel ikke har fortalt det enda, tror jeg at jeg ville ventet til etter ordinær ultralyd, siden det allikevel er rett rundt hjørnet. :)

Vi fortalte det begge ganske fort siden jeg har hyperemesis :) gikk fint å fortelle, mye mer forståelse og villige til å tilrettelegge når de visste det så tidlig :)

Jeg fortalte det tidlig til min sjef på grunn av mye ektra legetimer i forbindelse med utredning og høye nerver når jeg først blei gravid igjen, synes det var deilig være åpen og ærlig om det da jeg har en veldig ålreit sjef. Samboer sa det seinere og når det føltes naturlig for han:)

Her fikk sjefen til mannen vite det ganske så tidlig siden sjefen er svigerfar [emoji85][emoji85]

Back
Topp