Når bør man begynne å ta hensyn til en graviditet?

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Jeg jobber jo turnus, og jeg jobber ganske mye netter. Jeg trives med det veldig bra. Men har hørt at dette ikke er bra når man er gravid.
Når er det man bør begynne å ta hensyn til enn graviditet?
Jeg kom plutselig til å tenke på dette, om jeg nå skulle vært gravid.
Forrige gang, var jeg sykemeldt fra første stund. Denne gangen vill jeg jobbe litt iallefall.
Men jeg vet de sier på jobben at man skal si ifra så fort vi vet at vi er gravide, dette vill ikke jeg,
Og enn annen ting tror dere det kan være farlig å jobbe på tog? Mange som tenker på dette, da det er mye bevegelser. Og man kan fort falle, tunge løft osv. Som sagt tidligere er jeg konduktør, jeg vill ikke slutte å være i togene enda:)
Nå har jeg ikke tenkt til å gjøre noe enda, men greit å vite litt av andres mening og erfaringer:)

Hvis regelen er at man skal si ifra, så sier man ifra. Det er en årsak bak disse reglene. Det er hensynet til barnet som er det viktigste, ikke ønsket om å jobbe litt lenger.

Sier du i fra får du jobben din tilrettelagt slik at du ikke belastes mer og får jobbe trygt på en annen måte - ingenting å tape på. Til og med kan de bruke tid på å finne seg en vikar eller noe når du evt. sykemelder deg av en eller annen grunn, og permisjon.
Ta hensyn til din lille spire inni magen din ;) Lykke til!

Sier du i fra får du jobben din tilrettelagt slik at du ikke belastes mer og får jobbe trygt på en annen måte - ingenting å tape på. Til og med kan de bruke tid på å finne seg en vikar eller noe når du evt. sykemelder deg av en eller annen grunn, og permisjon.
Ta hensyn til din lille spire inni magen din ;) Lykke til!

Hos oss har vi ingen vikarer. Og jeg vill ikke si noe før jeg er iallefall noen uker på vei. Jeg kan jo miste når som helst og rykter, spørsmål er det siste jeg trenger da. Det er ingen regel, men enn anbefaling. Så jeg lurer på når er det man bør slutte å jobbe natt? Kroppen sier kanskje i fra selv?Når jeg ikke kan jobbe vanlig lenger sier jeg selvfølgelig i fra.
Hva er anbefalingene der?

dere har vel noen form for retningslinjer for gravide? Altså hvordan de skal følges opp, tilrettelegges osv osv..?
Du sier fra når DU føler for det, med mindre du jobber i et miljø som kan være farlig for fosteret - type gasser og sånne ting..
Ang nattejobbing bør du google litt - det finnes endel nye undersøkelser om dette. Usikker på om helsemyndighetene har noen anbefaling.. Og løfting... vel - du løfter ikke tyngre enn du greier - du kan ikke løfte på deg en abort.. Unntakene er der det er fare for abort/truende abort. Da skal man ikke løfte på ting...
Ryggen og bekkenet ditt sier fra når det er nok :)

Takk for svar! Nei ikke sånn enormt mye retningslinjer i denne bedriften. Men de tilrettelegger når jeg føler for det. Men vill jo lengst mulig være i jobb da:)
Da jobber jeg som vanlig, for sist gang jeg var gravid var alt så mye mer andeledes.
Jeg har prøvd å google litt, men det er så mye forskjellig råd der ute:)

her sto det litt, men det er ikke så ferskt da...
http://www.lommelegen.no/382616/gravid-og-nattarbeid

"Hvis du selv føler at det går greit å jobbe natten og at du får nok søvn, synes jeg du kan fortsette med det. Etter uke 12 går abortfrekvensen ned (uavhengig av arbeidssituasjon), og i andre trimester er formen til gravide ofte den beste i svangerskapet. Dersom du føler behov for det, kanskje du kan snakke med arbeidsgiveren din og tilrettelegge for dagarbeid en periode, om det er mulig?.....Så lenge det ikke finnes offentlige anbefalinger om dette med nattarbeid og graviditet, må du nesten kjenne på det selv samt snakke med arbeidsgiveren din om muligheter."

Dollface skrev:
her sto det litt, men det er ikke så ferskt da...
http://www.lommelegen.no/382616/gravid-og-nattarbeid

"Hvis du selv føler at det går greit å jobbe natten og at du får nok søvn, synes jeg du kan fortsette med det. Etter uke 12 går abortfrekvensen ned (uavhengig av arbeidssituasjon), og i andre trimester er formen til gravide ofte den beste i svangerskapet. Dersom du føler behov for det, kanskje du kan snakke med arbeidsgiveren din og tilrettelegge for dagarbeid en periode, om det er mulig?.....Så lenge det ikke finnes offentlige anbefalinger om dette med nattarbeid og graviditet, må du nesten kjenne på det selv samt snakke med arbeidsgiveren din om muligheter."

Flink på google du.
Jeg fant bare en haug med forumsinnlegg:)
Da er det bare å føle seg frem da:) For jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å holde meg i jobb om jeg ikke får jobbet netter. Det betyr mer jobbing det

Nå er det ikke sikkert jeg er gravid enda, men jeg har tenkt enn del på dette. Sist gang spydde jeg fra uke fire. Så var omtrent ikke på jobb.Så takk for hjelpen:)

Back
Topp