Når arbeidsgiver ikke sender opplysninger til NAV i forbindelse med foreldrepenger

Bkno8220782

Andre møte med forumet
Jeg er fast ansatt i kommunen, og ble nødt til å gå ut i svangerskapspenger i midten av august. Søkte ikke om foreldrepenger før i begynnelsen av oktober da min jordmor var sykemeldt, og ingen andre fikk ordnet terminbekreftelsen. Hadde informert sjefen min om at jeg hadde søkt, og at de var nødt til å sende inn inntektsopplysninger og relevante opplysninger. Termin min er i midten av desember.

Siden den gangen har jeg ikke hørt noe mer fra arbeidsgiveren min. Jeg holder ikke til der jeg vanligvis jobber, da jeg er midlertidig flyttet en annen plass i permisjonstiden. Har derfor ikke muligheten til å selv stikke innom. Tok først kontakt med min nærmeste sjef, som egentlig har oversikt, men hun var sykemeldt. Prøvd å ringe min øverste sjef flere ganger, uten hell. Hun svarer heller ikke lenger på e-post, noe hun har gjort tidligere. Opplyste henne at NAV hadde satt en frist på to uker, men dette svarte hun ikke noe på. Etter to uker, hadde hun enda ikke sendt inn papirene, og tar fortsatt ikke telefonen når jeg ringer. Tok kontakt med min nærmeste sjef igjen i tilfelle hun ikke var sykemeldt lenger, men fikk heller ikke noen svar der. Jeg har selv snakket med NAV, men dem sier at det er jeg som er ansvarlig for at disse dokumentene blir sendt inn, til tross for at det er arbeidsgiver som må sende dette.

Hva gjør man i en slik situasjon?

Mener du kan sende inn kopi av lønnsslippene dine som dokumentasjon. Utrolig dårlig av arbeidsgiver å ikke svare. Ingen andre det går an å snakke med?

Ta kontakt med NAV igjen og forklar situasjonen. Det er riktig at det er du som er "ansvarlig" for at opplysningene sendes inn fordi det er din søknad, men NAV kan også innhente fra arbeidsgiver. De kan også ilegge sanksjoner hvis arbeidsgiver fremdeles ikke etterkommer kravet. De har ikke lov til å holde tilbake informasjon som er nødvendig i saken.

Du trenger ikke sende lønnsslipper dersom NAV evnt fastsetter inntekten din. Alle arbeidsgivere skal sende inn opplysninger om lønn til Skattetaten hver måned via A-meldingen. NAV har tilgang til denne.

Men som sagt, ta kontakt med NAV igjen og forklar dem situasjonen, de de innhente inntekt :)

Når du jobber i kommunen er det vel uansett ikke din nærmeste sjef som sender inn, men noen på økonomisk avdeling i sentral-administrasjonen? Prøv å ringe dit? Til HR eller Lønnskontor eller hva det heter der.

Ta kontakt med NAV igjen og forklar situasjonen. Det er riktig at det er du som er "ansvarlig" for at opplysningene sendes inn fordi det er din søknad, men NAV kan også innhente fra arbeidsgiver. De kan også ilegge sanksjoner hvis arbeidsgiver fremdeles ikke etterkommer kravet. De har ikke lov til å holde tilbake informasjon som er nødvendig i saken.

Du trenger ikke sende lønnsslipper dersom NAV evnt fastsetter inntekten din. Alle arbeidsgivere skal sende inn opplysninger om lønn til Skattetaten hver måned via A-meldingen. NAV har tilgang til denne.

Men som sagt, ta kontakt med NAV igjen og forklar dem situasjonen, de de innhente inntekt :)

Har snakket med NAV to ganger, men de sier bare at arbeidsgiver får frist til 15 november, og at jeg må fortsette å purre på dem..

Når du jobber i kommunen er det vel uansett ikke din nærmeste sjef som sender inn, men noen på økonomisk avdeling i sentral-administrasjonen? Prøv å ringe dit? Til HR eller Lønnskontor eller hva det heter der.

Jeg ringte faktisk inn til lønnsavdelinga i dag. Da spurte de om jeg har sendt inn søknad om permisjon. Ja, sier jeg. Men jeg mistenker det ikke ligger i systemet. Jeg fortalte at dette var sendt inn til kommunen sin postadresse som min sjef tidligere har opplyst meg om i forbindelsen med noen andre dokumenter jeg skulle sende. Hun skulle da sende Mail angående dette til min sjef.

Jeg opplyste sjefen min da jeg hadde sendt permisjonssøknaden og terminbekreftelsen for flere uker siden, så om det av merkelige årsaker ikke har kommet frem, burde sjefen ha opplyst meg om dette fremfor å tie.

Noen som vet om det er kommunen eller NAV som står for utbetalingen til meg?

Hvis du har fast stilling i kommunen vil jeg tro at de aller mest sannsynlig forskutterer lønn til deg og får dette refundert fra NAV.

Det håper jeg virkelig!:) hadde vært utrolig kjipt å gå uten inntekt i desember.

Ja, det skjønner jeg virkelig! Men det ordner seg nok, enten på den ene måten eller den andre. Men siden du er fast ansatt vil jeg si det er 99% sikkert at de forskutterer. Du kan jo spørre tillitsvalgt eller lignende på jobb hvis du vil være helt sikker :)

Er du fagorganisert forresten?

Ja, det skjønner jeg virkelig! Men det ordner seg nok, enten på den ene måten eller den andre. Men siden du er fast ansatt vil jeg si det er 99% sikkert at de forskutterer. Du kan jo spørre tillitsvalgt eller lignende på jobb hvis du vil være helt sikker :)

Takk for svar, føler meg litt lettet nå. Tiden får vise:)

Back
Topp