Når andre sliter mere enn man selv har gjort...

Vivaliva

Elsker forumet
Assistert-jentene
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Augustbarna 2021
Jeg vet ikke helt hva jeg vil med denne tråden...om det er å be om råd eller bare å lufte... det er et dilemma jeg har i hvert fall.

Vi har blitt kjent med et par gjennom en felles venninne for ca. 5 år siden. Vi kjenner dem ikke veldig godt, dvs vi er ikke veldig tette, men jeg vil si gode bekjente. De siste 3 årene har vi blitt invitert til deres årlige juleselskap som er ekstremt koselig -, gløgg, julekaker, spill og kos. Det har vi også i år om et par uker, men i år har jeg da en viten og er i en "tilstand" som gjør at jeg (kanskje over)tenker en del over ting.


Da jeg annonserte for den felles venninnen vår i sommer at jeg var gravid og at vi faktisk har prøvd i 3 år og at det endelig klaffet nå i år vha. IVF efter masse venting på plass for behandling, plompet det ut av henne at våre bekjente var midt i et innsett og har prøvd i 7 år! (kanskje ikke så heldig, da jeg skjønner de ikke er åpne med det, men hun mente ikke noe vondt i å nevne det, for hun er virkelig ulykkelig over at venninna sliter....viser bare igjen at det er så mange som faktisk sliter der ute og at det er så vanskelig å snakke om:( ).

Når jeg har sammenlignet meg selv med andre i løpet av de 3 årene har jeg "selvfølgelig" kun klart å se dem som har vært så heldige å "komme seg igjennom" på kortere tid og i mørke stunder synes veldig synd på meg selv. Men, jeg vet jo selvfølgelig, når man tenker rasjonelt, at det finnes andre som har det enda vanskeligere. For å fullende historien viste det seg at forsøket deres endte i MA som ble oppdaget for knapt en måned siden (men første gang hun har blitt gravid på disse årene!).

Så, det jeg vil frem til med den lange beretningen her, er vel tanker om en problematikk som jeg kanskje kunne forestille meg andre her inne muligvis har noen erfaringer med: Jeg VET jo hvor hardt det kan være å se andre gravide spesielt etter mislykkede forsøk... .og jeg kan ikke forestille meg hvordan det kan være etter 7 år! Jeg husker jeg alltid tenkte at "dere har sikkert fått det til på første forsøk" eller "ja, og du er så gammel nå som da jeg startet med å prøve" (sjarmerende, I know). Flere ganger har jeg jo da funnet ut av at det ikke engang stemte, men husker godt den bitterbobla jeg kunne stenge meg inn i likevel.

Jeg har jo ikke lyst til å ha dårlig samvittighet for at det har gått bra med oss, jeg er jo sål lykkelig over å gå rundt høygravid (og kan ikke akkurat skjule at jeg er gravid nå heller:p)! Men, jeg har det så vondt med at hun skal bli minnet om de tingene der når det skal være koselig (hun vet allerede at jeg er gravid). Jeg har liksom så lyst til å si at "vi har slitt" så hun kan vite det, men på den andre siden så har jeg jo ikke slitt nok, så da er det kanskje ikke til hjelp uansett.

Huff....dette ble en forferdelig røre.... men det surrer virkelig oppe i hodet mitt nå.:'(
 
Men for deres del, har dere jo slitt ? Så hvorfor ikke være ærlig ? :happy: kjenner til mange av de sjarmerende :)oops:) tankene. Gratulerer som høygravid :D
 
Trenger man å si så mye da? Vent til det blir naturlig å nevne at dere har brukt lang tid dere også, ellers blir det bare rart.
 
Jeg kan sette meg litt inn i hennes situasjon (tror jeg)...
Etter 2,5 år uten en eneste positiv test ble vi gravide - og mistet. Det skulle gå enda 2,5 år før vi fikk vårt barn, og tiden etter SA’en var tung. Det var vondt i nesten ett år før det sakte men sikkert ble erstattet av nytt håp.
Det var ekstra sårt med gravide rett etterpå, og jeg husker jeg blant annet knakk sammen på en hotellfrokost etter å ha sett en høygravid dame der.

Men jeg tror jeg ville hatt mye glede av å finne andre i samme situasjon. Jeg kjente nemlig aldri noen underveis og følte meg så alene med smerten min.
Hun vet jo at du er gravid og har invitert deg likevel. Kan det tenkes at deres felles venninne har fortalt henne at dere også har slitt? Og at hun kanskje bare håper på litt mer kontakt?
Misery loves company ;)
 
Trenger man å si så mye da? Vent til det blir naturlig å nevne at dere har brukt lang tid dere også, ellers blir det bare rart.

Jeg hadde heller ikke tenkt å ta det opp uten videre, jeg har heldigvis litt sosiale antenner;)

det er mere tanken om at jeg vet det jeg vet om både deres situasjon, men også hvordan det er å være i den... At det er vondt å vite at det kan gjøre veldig vondt å se gravid når det ikke er lengere siden at det gikk galt enda en gang. Rasjonelt sett vet jeg jo at hverken jeg eller de kan gjøre noe med situasjonen. Jeg måtte bare få ut tankene om det tror jeg:)
 
Men for deres del, har dere jo slitt ? Så hvorfor ikke være ærlig ? :happy: kjenner til mange av de sjarmerende :)oops:) tankene. Gratulerer som høygravid :D

Takk skal du ha:) hvis det kommer naturlig inn i samtalen kan jeg jo nevne det, men det er rart at selv om jeg vet at de går igjennom det og at jeg selv har, så er det temaet så innmari vanskelig. Føler bare en stor gravidmage er så «in your face»...Men jeg overtenker sikkert en del.
 
Jeg kan sette meg litt inn i hennes situasjon (tror jeg)...
Etter 2,5 år uten en eneste positiv test ble vi gravide - og mistet. Det skulle gå enda 2,5 år før vi fikk vårt barn, og tiden etter SA’en var tung. Det var vondt i nesten ett år før det sakte men sikkert ble erstattet av nytt håp.
Det var ekstra sårt med gravide rett etterpå, og jeg husker jeg blant annet knakk sammen på en hotellfrokost etter å ha sett en høygravid dame der.

Men jeg tror jeg ville hatt mye glede av å finne andre i samme situasjon. Jeg kjente nemlig aldri noen underveis og følte meg så alene med smerten min.
Hun vet jo at du er gravid og har invitert deg likevel. Kan det tenkes at deres felles venninne har fortalt henne at dere også har slitt? Og at hun kanskje bare håper på litt mer kontakt?
Misery loves company ;)

Det er akkurat det jeg tenker, at det må gjøre ekstra vondt nå...den lykken med å endelig bli gravid etter så mange år og så mange forsøk, men så mister man likevel....ren tortur. Og så skal man i tillegg få den lykken man selv ønsker så sterkt rett i ansiktet så kort tid etter.:(

Det ville nok se rart ut hvis jeg ikke var invitert når både jeg og mannen har blitt invitert hvert år, så jeg tror ikke det...Men man kan jo aldri vite:) Jeg vil jo heller ikke bare bli hjemme når jeg er invitert, i frykt for at hun føler noe jeg ikke vet om hun føler. Det er jo antagelser fra meg, men føler bare litt på det når jeg husker hvordan jegselv hadde det.

Jeg kunne evt ta det opp med vår felles venninne....eller hauser jeg dette for mye opp? Spiller hormonene meg et puss?
 
Det er akkurat det jeg tenker, at det må gjøre ekstra vondt nå...den lykken med å endelig bli gravid etter så mange år og så mange forsøk, men så mister man likevel....ren tortur. Og så skal man i tillegg få den lykken man selv ønsker så sterkt rett i ansiktet så kort tid etter.:(

Det ville nok se rart ut hvis jeg ikke var invitert når både jeg og mannen har blitt invitert hvert år, så jeg tror ikke det...Men man kan jo aldri vite:) Jeg vil jo heller ikke bare bli hjemme når jeg er invitert, i frykt for at hun føler noe jeg ikke vet om hun føler. Det er jo antagelser fra meg, men føler bare litt på det når jeg husker hvordan jegselv hadde det.

Jeg kunne evt ta det opp med vår felles venninne....eller hauser jeg dette for mye opp? Spiller hormonene meg et puss?

Jeg har oppigjennom forstått at det finnes de der ute som takler det hele bedre enn jeg gjorde. Kanskje hun ikke plages av andres graviditeter og heller gleder seg på deres vegne?
Om det var jeg som skulle dit ville jeg nok bare dratt og vært åpen om det blir naturlig.
Håper dere får en fin kveld :)
 
Jeg kunne vært henne. Da vi mistet for fjerde gang i fjor etter 7 år med prøving så gikk jeg i kjelleren. Uken etterpå ble våre beste venner foreldre, og jeg slet noe voldsomt. Veldig glad på deres vegne, men jeg var virkelig søndeknust. Vi har vært ærlige de siste årene med at vi sliter. Vi har også tre negative IVF-forsøk bak oss. Det at andre slitere lykkes kan gi håp. Vær ærlig, om du føler at det er riktig [emoji173]️
 
Jeg har oppigjennom forstått at det finnes de der ute som takler det hele bedre enn jeg gjorde. Kanskje hun ikke plages av andres graviditeter og heller gleder seg på deres vegne?
Om det var jeg som skulle dit ville jeg nok bare dratt og vært åpen om det blir naturlig.
Håper dere får en fin kveld :)

Det satser jeg på:) får føle meg frem:)
 
Jeg var også litt sånn som deg da jeg gikk gravid og etter tassen kom. Likte ikke å fortelle at jeg var gravid (før magen kom) eller å vise det i starten siden at tilfelle jeg 'plagde' noen som hadde prøvd lenge.. Og etter babyen kom så hadde jeg lyst på et armbånd eller hemmelig regn hvor jeg kunne si 'jeg vet hvordan du har det, vi har slitt mange år vi og, og dere skal klare det dere og!'
 
Back
Topp