Når amming går over til kosesuging, og råd for tilheling av sprukken brystvorte

Slaraffen

Første møte med forumet
Har to spørsmål som begge angår ammingen av min 3 1/2 uker gamle sønn. Noen som har erfaringer?

1. Hvordan gå frem når han sovner ved puppen under måltider, og hvordan få en slutt på det? Han starter med veldig livlig suging, men etter en liten stund dabber det av. Han suger fortsatt, men øynene glir igjen og jeg hører at det kun er "kosing", ettersom det kan gå svært lenge mellom hver gang han svelger. Vet ikke om han tar til seg nok næring.
 
2. I og med at det har tatt en stund før jeg har skjønt at han bruker meg som smokk, er den ene brystvorten min blitt så sår på grunn av at han endrer sugeteknikk når han kosesuger. Har fått en stor sprekk midt på den ene brystvorten som kan gjøre utrolig vondt. Har prøvd brystskjold, men vegrer meg litt fordi jeg er så redd for å ødelegge sugeteknikken totalt. I tillegg er jeg bekymret for melkeproduksjonen. Vet du om det finnes noen produkter som kan gi litt raskere tilheling bortsett fra lanolinkremer? Vil jeg kunne få opp produksjonen igjen dersom den dabber av i løpet av den uken jeg bruker brystskjoldet?
 
På forhånden takk!
 
ORIGINAL: StMaSt

Har to spørsmål som begge angår ammingen av min 3 1/2 uker gamle sønn. Noen som har erfaringer?

1. Hvordan gå frem når han sovner ved puppen under måltider, og hvordan få en slutt på det? Han starter med veldig livlig suging, men etter en liten stund dabber det av. Han suger fortsatt, men øynene glir igjen og jeg hører at det kun er "kosing", ettersom det kan gå svært lenge mellom hver gang han svelger. Vet ikke om han tar til seg nok næring.

2. I og med at det har tatt en stund før jeg har skjønt at han bruker meg som smokk, er den ene brystvorten min blitt så sår på grunn av at han endrer sugeteknikk når han kosesuger. Har fått en stor sprekk midt på den ene brystvorten som kan gjøre utrolig vondt. Har prøvd brystskjold, men vegrer meg litt fordi jeg er så redd for å ødelegge sugeteknikken totalt. I tillegg er jeg bekymret for melkeproduksjonen. Vet du om det finnes noen produkter som kan gi litt raskere tilheling bortsett fra lanolinkremer? Vil jeg kunne få opp produksjonen igjen dersom den dabber av i løpet av den uken jeg bruker brystskjoldet?

På forhånden takk!

 
1. Når de er så små ønsker de vel helst å ligge på puppen døgnet rundt. Slik var det med min gutt også. Jeg har pleid å lirke en finger i munnviken, og på den måten få han til å slippe puppen når jeg hører han ikke dier effektivt lengre. I utg.pkt er det jo bare flott med kosepupp, men når man blir sår er det jo en fordel å gjøre noe. For meg har det fungert greit. Jeg merker tydelig når han går over fra å die skikkelig til å bare sutte på vorten. Han godtar dette selv også. Noen ganger bytter jeg puppen med sutten, hvis han tydelig viser suttebehov (noe som var enormt de første mnd).  
 
Men det er jo viktig at du er obs på at han er ferdig med diiingen, slik at han får den næringen han trenger, og den viktige fete ettermelken. Min gutt diet hver time de første mnd. Var og er et matvrak! [:D]
 
Men du merker jo på han at han får nok gjennom at han er blid og fornøyd og har flere gode tissebleier i døgnet.
 
2. Jeg var fryktelig sår de første mnd, og min personlige erfaring var at ingenting av kremer fungerte noe særlig. Det beste var å smøre melk på brystene etter amming, og ellers ha dem mye i friluft.
 
Men jeg vet mange sverger til albueskjell. Men da må man være sikker på at man ikke har sopp/trøske når man bruker de. Vet om de som har hatt stygge sår som har grodd fint ved bruk av skjell.
 
Jeg forstår at du er skeptisk til skjold og ammeteknikk. Så det beste er jo om det løser seg på andre måter. Vet at flere har slitt med å få barnet til å ta brystet uten skjoldene igjen etterpå. Men det må du jo nesten vurdere for og imot selv.
Men skulle produksjonen påvirkes negativt så er det sjelden noe problem å få den opp igjen ved å fjerne årsaken og amme ofte osv. Det går jo på tilbud og etterspørsel. [:)]
 
1. Tida sovnet også alltid på puppen før, det gjør hun forsåvidt ofte nå også. Jeg prøver å få henne til å sovne av seg selv, ihvertfall på kvelden. På sykehuset fikk jeg beskjed om å la henne suge så mye hun ville, men etterhvert hang hun jo der hele tiden, jeg fikk nesten ikke gå på do. Prøvde å gi henne smokk, men det vil hun ikke ha. Du ser om babyen trives og går opp i vekt. Det kan jo hende han ikke trenger så lang tid på et måltid heller... men som nallepooh sier så er det den siste melken som er fet.
 
2. jeg presset alltid ut litt melk av puppene etter at Tida hadde diet og lot puppene lufttørke litt... etter en stund er det ikke noe problem lenger.  
 
Back
Topp