Nåken her inne med peiling på lyd? Helst i bil?

*UtspyttaLaban*

Forumet er livet
VIP
Litt hastesak her nå!!
Trenger litt tips og råd?[:)]
----------------------------------------------------
Spørsmålene mine står i innlegg lenger nede på siden[8D]

vel har en sambo som i skrivende stund bygger nytt annlegg i bilen vår og skal full dempe den... så kan spørre han om du sier hva du lurer på

Sambo har egentlig god peiling selv, men er ganske lenge siden vi har drevet med bygging av annlegg i bil nå.

Cluet er at vi har kjøpt "ny" bil, en volvo xc90. Annlegget i den bilen suuuuger[:'(]
Skal være 6.5" høytalere i dørene, det er det, men ukjent merke.
I fremdørene oppe med speilet, og bakerst i bilen ved bagasjeluken, der skal det være diskanter, der er ingen ting koblet opp nå, men ledninger og alt ligger klar.
Spilleren i bilen er orginal volvo, og den vil vi beholde.
Idag klarte jeg lokalisere en forsterker under passasjersete fremme, men må fjerne sete for og komme skikkelig til, så vi har ikke fått sjekket den skikkelig ut enda.

Det vi vil nå, er og skifte ut høytalerne i dørene, og skaffe de 4 savnede diskantene.
Men aner ikke hvilket merke vi bør gå for?
Hva er best idag liksom?
Siden det er lenge siden vi drev med dette nå, så vet vi ikke hva som fungerer best i dag.

Jeg vil ja JBL, men vi finner kun 2 ohm, sambo mener vi skal ha 4 ohm.
Vi har og vurdert pioneer, dynabel, og et merke kalt seas, det siste har jeg ikke hørt om, men faren min gikk god for det.[:D]

Kunne og tenkt meg orginalt fra volvo jeg da, siden v70 vi hadde sist hadde orginalt, og i den bilen var det goood lyd, så tror jeg det kunne vært lurt? Men kansje og veldig dyrt?

Sambo vil bestille høytalere i kveld[&:]
Derfor det haster for min del, jeg kunne tenkt meg og snakket med volvo først lissom[8D]

spiller bruker jeg kun pioneer! høytallere, diskanter og forsterkere kjøper jeg kun fra rockford fosgate!

ORIGINAL: turboquattro

spiller bruker jeg kun pioneer! høytallere, diskanter og forsterkere kjøper jeg kun fra rockford fosgate!

Som oftest brukt pioneer spillere selv, veldig fornøyde med de.
Rockford fosgate har vi aldri testet, alltid hatt lyst, men aldri blitt til[8D]

Spilleren kommer vi nok ikke stil og skifte ut, det kommer til og rotet til hele interiøret i bilen, dessuten har vi hørt mye bra om volvo sitt orginale annlegg, så vi må iallefall teste det ut[:)]

Men kan nevne rockford fosgate for sambo, så kan han nå sjekke litt opp i det og.
Takk for tips[:)]

Nå skal jeg være helt ærlig med dere å si følgende..

Det dummeste dere gjør er å beholde spilleren.

Utover dette er det lydsignaturen som er viktig å like,  flere merker låter ganske likt,  mens noen låter HELT forskjellig.

Det beste er da å vite følgende

1.Hvor store høyttalere er det på de forskjellige plassene i bilen.   Dere har litt kontroll der,  men det er mer enn diskant bak,  så det bør dere finne utav.

2.Hvor mye penger skal man bruke på dette,   jo mer man bruker jo mer får man igjen i form av lytteglede.
Hva slags lyd liker dere?   eneste måten å finne utav det på er å dra til en butikk å få en liten demo av de forskjellige.

3.Demping,  hvor mye demping er det i dører og andre plasser det er høyttalere,  jo mer demping jo bedre.

Hilsen en som har STORT bilstereoanlegg i familietralla [:D]

Og hør gjerne med volvo,    skal dere beholde spilleren så vil jeg tro dere slipper billigst unna med orginalt som sikkert er helt ok.

Man får ikke bedre lyd enn det svakeste ledd,  og det er ofte spilleren som er det svakeste ledd i nyere biler.

ORIGINAL: Pappa til Andrea

Nå skal jeg være helt ærlig med dere å si følgende..

Det dummeste dere gjør er å beholde spilleren.

Utover dette er det lydsignaturen som er viktig å like,  flere merker låter ganske likt,  mens noen låter HELT forskjellig.

Det beste er da å vite følgende

1.Hvor store høyttalere er det på de forskjellige plassene i bilen.   Dere har litt kontroll der,  men det er mer enn diskant bak,  så det bør dere finne utav.

2.Hvor mye penger skal man bruke på dette,   jo mer man bruker jo mer får man igjen i form av lytteglede.
Hva slags lyd liker dere?   eneste måten å finne utav det på er å dra til en butikk å få en liten demo av de forskjellige.

3.Demping,  hvor mye demping er det i dører og andre plasser det er høyttalere,  jo mer demping jo bedre.

Hilsen en som har STORT bilstereoanlegg i familietralla [:D]

Kan jeg få spørre hvorfor?
Brukte den orginale i v70, og den funket ganske bra!

Je kunne godt tenkt med et skikkelig annlegg der ungene helst hadde måttet brukt hørselvern når vi spilte på maks[8D]

Men denne gangen har vi lagt pengene i bilen, annlegget blir ikke så stort i denne bilen.
Poenget her er at vi vil ha fin lyd, god lyd, og jeg vil kunne spille litt høyt.
Trenger ikke riste skilta av bak lissom[8D]

Uten at vi har fått sjekket ut bilen skikkelig enda, så mener sambo at dempinga er det ingen problem med.

Og som jeg skrev over så er det 6.5"høytalere i dørene, altså en i hvær dør[8D]
Og det er 4 diskanter, noe mer en det tror jeg nok ikke eksisterer inni der, men går jo kansje an og få inn mer.

Når det gjelder kostnader så har vi ikke satt makspris enda, i første omgang, ikke mer en 8-10 000 i høytalere og diskanter.
Er dette vi vil i første omgang.
Med tiden vil det nok komme en sub inn i bilen og, men prioriterer ikke det i første omgang[:)]

Hvis bilen ikke har sub pr dags dato kan dere bare glemme å få bra lyd med sub senere så lenge dere beholder spilleren.
Det finnes flere løsninger for å rappe signal til forsterker osv men dette suger lydmessig.

Hva dere mener er bra lyd og hva andre mener er bra lyd er jo også forskjellig.

Men hvis dere beholder spilleren og heller får tak i resten av det orginale så bør det jo funke greit.

De fleste bilene jeg har hatt inne til oppgradering av bilstereo så har kunden alltid ment at høyttalerene må byttes,  så bytter vi spilleren,  og så beholder kunden høyttalerene som står orginalt fordi da spillte de jo helt fantastisk.  Veldig gjenganger på Audi og Bmw som har ræva spillere orginalt,  Volvoer har vi ikke hatt så mange av.

Jeg er jo over snittet intr. i bilstereo så det orginale i vår bil (som var toppmodellen) varte ikke veldig lenge,  ny spiller ble hentet samme dag som vi henta bilen,  og så har resten blitt bytta ut ganske radig etter det.

Men 8-10 000 lapper på bare høyttalere er jo en god start, men jeg hadde ikke starta i den enden.

Hvis bilen ikke har sub pr dags dato kan dere bare glemme å få bra lyd med sub senere så lenge dere beholder spilleren.
Det finnes flere løsninger for å rappe signal til forsterker osv men dette suger lydmessig.

Hva dere mener er bra lyd og hva andre mener er bra lyd er jo også forskjellig.

Men hvis dere beholder spilleren og heller får tak i resten av det orginale så bør det jo funke greit.

De fleste bilene jeg har hatt inne til oppgradering av bilstereo så har kunden alltid ment at høyttalerene må byttes,  så bytter vi spilleren,  og så beholder kunden høyttalerene som står orginalt fordi da spillte de jo helt fantastisk.  Veldig gjenganger på Audi og Bmw som har ræva spillere orginalt,  Volvoer har vi ikke hatt så mange av.

Jeg er jo over snittet intr. i bilstereo så det orginale i vår bil (som var toppmodellen) varte ikke veldig lenge,  ny spiller ble hentet samme dag som vi henta bilen,  og så har resten blitt bytta ut ganske radig etter det.

Men 8-10 000 lapper på bare høyttalere er jo en god start, men jeg hadde ikke starta i den enden.

Setter stor pris på rådene du gir, men klarer liksom ikke helt gi meg med den spilleren hehe[8D]

Leser det du skriver til sambo, og han nikker og er enig i mye av det du sier.
Men grunnen til vi holder litt tilbake er v70 vi hadde sist.

V70 var 02 mod, orginal spiller, og høytalere og diskanter der det var lagt opp. Ingen sub i den bilen i det hele tatt.

De fleste som satt på med oss var overbevist om at vi hadde gjemt en sub en eller annen plass, for lyden var kjempebra inni der.

Derfor mener jeg at orginal spilleren som nå står i vår 04 mod bør få en sjans[:)]

Selfølgelig, kan godt hende vi tabber oss skikkelig ut her nå, at vi burde skifte ut det meste inni der. Men vi prøver og gå denne veien vi. Så ser vi[8D]

Men, siden du har så masse peiling, kunne du ikke anbefalt noen merker for meg innen høytalere da? Så vet vi ca hva skal se på.
Som nevnt lenger oppe så har jeg lyst på JBL, sambo snakket mest om Pioneer.
Og pappan min mener seas eller dynabel. Pappan min vet ikke hvordan de sistnevnte merkene fungerer i bil, men i hus skal det vist være ganske bra[:)]

Og foresten, har du erfaring med Dynaudio?

Er vist det merket volvo holder seg mye til, og kollegan til sambo, som og kjører xc90 har det i sin bil.
Han har ettermontert orginal subben til volvo og, og kan trygt si han har god lyd i sin bil [:)]

Demping av dører er minium,
ang høytalere så er eg selv svak for focal, men dette er smak og behag, finnest ikke ett fasit svar for hva dere synes låter bra.
Men ta turen til en bilradiobutikk med favoritt musikken og finn det dere synes lyder korrekt.

Skodaen som vi har blir i skrivende stund støydempet i alle kanter. høytalerene fremme blir byttet ut til focal, orginale i bak dørene. orginal spilleren blir til pioneer spiller med navigasjon, forsterker og 15" sub har fått kasse i hjulbrønnen slik att det er ingen problemer med vogn, ect,

ORIGINAL: nancy drew

Demping av dører er minium,
ang høytalere så er eg selv svak for focal, men dette er smak og behag, finnest ikke ett fasit svar for hva dere synes låter bra.
Men ta turen til en bilradiobutikk med favoritt musikken og finn det dere synes lyder korrekt.

Skodaen som vi har blir i skrivende stund støydempet i alle kanter. høytalerene fremme blir byttet ut til focal, orginale i bak dørene. orginal spilleren blir til pioneer spiller med navigasjon, forsterker og 15" sub har fått kasse i hjulbrønnen slik att det er ingen problemer med vogn, ect,

Takk for tips![:)]

Er ingen som driver med bilstereo i nærheten her, derfor er det litt vansklig og få høre seg frem[&o]

Gubben sier at dere ikke burde velge JBL, det er ikke noe bra.

Seas er produsert i Moss, og av de merkene du nevner anbefaler han det.

Han har bygd flere bilstereoer de siste årene.

ORIGINAL: Nutteputta

Gubben sier at dere ikke burde velge JBL, det er ikke noe bra.

Seas er produsert i Moss, og av de merkene du nevner anbefaler han det.

Han har bygd flere bilstereoer de siste årene.

Hilse gubben og si takk for hjelpa[:D]

Pappan min blir glad når han hører andre backer han opp på det han anbefaler [8D][:D]

ORIGINAL: Reset

Anbefaler deg å ta en titt på Bilstereoforumet.no [:)]

Ohh, thank u!!!!!![:D]
Viste ikke det eksisterte engang, stikker innom der med engang[:D]

Om dere skal beholde orginalspiller så ville jeg også snakket med Volvo ang. orginalhøyttalerene,  evt topputgaven som var mulig å få i den bilen dere har.

Få en pris,  og hvis den er bedre enn ett komponentsett så kjøper dere Volvo sitt.

Dynaudio er kurrant utstyr.

Som regel så slår det ikke feil med Pioneer, Infinity, MTX og Seas som alle har ganske lik lydsignatur og som favner manges ører, om dere skal kjøpe nye høytalere altså.

Om dere skal beholde orginalspiller så ville jeg også snakket med Volvo ang. orginalhøyttalerene,  evt topputgaven som var mulig å få i den bilen dere har.

Få en pris,  og hvis den er bedre enn ett komponentsett så kjøper dere Volvo sitt.

Dynaudio er kurrant utstyr.

Som regel så slår det ikke feil med Pioneer, Infinity, MTX og Seas som alle har ganske lik lydsignatur og som favner manges ører, om dere skal kjøpe nye høytalere altså.

Flott!!
Tusen hjærtli for svar[:)]

Ringer laastad på mandagen og snakker med de jeg da, håper de kan gi meg en pris pr tlf.
Blir det alt for dyrt, satser vi sikkert på seas [:)]

Back
Topp