Nå trur jeg ikke verden står til påske :P

2x 24November

Forumet er livet
VIP
Linus er jo nå (hehe som dere vet) godt over 3 år, ja faktisk snart 3,5. Og han har ALDRI vært alene med andre enn meg, pappaen eller barnehagen. Altså, er det ingen som har pasa han. Ikke fordi jeg er ekstremt hønemor, men fordi vi ikke har noen. her i byen har jeg mine foreldre og min søster. Og ingen av de føler seg trygge på å passe han (hvertfall det de sier). Og ingen fra samboer sin familie bor her. 

Vel, mamma og stefaren min er veldig glad i å gå tru i skog og mark. Stortsett hver ettermiddag, og hver eneste helg pleier de gå tur i skogen langs en sånn tursti opp til en lavvo. De pleier ta med seg sønnen min på 11 år de gangene han vil det. Så sa de igår at de hadde tenkt å ta seg en tur og om Joakim (11) ville være med. Så sa de: Emilie (12) vil sikkert ikke være med? (hun er i den aldren der skogstur med (beste)foreldre er helt uaktuelt!)
Da sa jeg: nei, men Linus har sikkert kjempelyst :D
Så at de fortvilt prøvde finne på en unnskyldning og ble veldig veik i stemmen, jo, menne atte ehhh.... 
klarer han det da?? 
Seriøst, han er 3,5 år, han elsker å være ute, og flinkere å gå enn de fleste 5 åringen i barnehagen. Klart han klarer det. Jo de skulle tenke på det. så ringer hun senere på kvelden og sier: ja, kan ta han med, men da må vi ha med akebrettet i fall han blir sliten. 

hehe trur de kommer til å få en kjempetur, og at de kommer til å bli MEKTIG overraska over han. For han er flink å gå, og jeg vet dette kommer til å gå supert :) 
Så håper/regner med at etter denne turen kommer Linus oftere til å få bli med mor og far på tur. :)

(de var glad de hadde med Joakim da som kunne hjelpe de litt om de sto fast. Største problemet er nok at de ikke skjønner hva han sier, men Linus gir seg ikke før de har forstått han (ved at de gjenta det han sier). ellers går han som en plate med hakk i :P)

så nå skal jeg og Viljar kose oss litt alene hjemme :)
 
Så flott at han endelig får bli med litt, og flott at du og Viljar får kose dere litt alene.  

Men , hallo, "ikke trygge på å passe" en 3,5-åring? Hvordan kan det være vanskelig? Vi har mye pussig slekt selv altså, men her er det mer motsatt problem. Noen tror selv at de kunne vært barnevakter, mens de i virkeligheten knapt kan ta vare på seg selv, langt mindre to små oioier som jeg har. 

Felix er ute med tante og onkel akkurat nå, for å se på søskenbarnet som spiller håndball. Det er deilig for meg å ha huset for meg selv mens lillesøster sover middag, men minst like kjekt for ham å få være stor og være ute med noen andre enn pappaen og meg.
 
nei ikke sant.. skulle ikke tru det var vanskelig nei og Linus er (blitt) veldig lett å ha med å gjøre. Kan skjønne de om vi snakket om for 1,5 år siden, for da var han veeeldig mamma og pappadalt (ikke så rart når han i en alder av nesten 2 år aldri hadde vært sammen med andre enn oss og ikke gikk i bhg). Men nå er han jo så grei :) 

Det de argumenterer mot er at de ikke forstår hva han sier (det er det jo ingen som gjør, men han er veldig flink og omformulere seg helt til man skjønner, eller viser hva han mener), at de ikke kjenner han godt nok (vi møtes flere ganger i uka, og de bor 400meter borti gata)og det at han bruker bleie, for de bytter ikke bleie.. punktum! 
De passa han som nå er 11 år en gang da han var 3-4 år i 3 dager da jeg var sørpå å henta en bil. Da sa mamma til han før jeg dro: må du ikke bæsje når mamma er borte for mor bytter ikke bleie vet du. (sikkert sagt litt på tull da) Stakkar gutten hadde holdt seg i 3 dager og var helt ødelagt. Han klarte ikke gå eller stå eller sitte eller noe til slutt. Mamma hadde jo da sagt at han måtte bare bæsje og hun lovet og bytte på han osv, men han gjorde det ikke. Så i det minuttet jeg kom inn døra slapp han og du kan tru det var mye stakkar.. 3 dager med bæsj hadde samla seg opp. 

Nei, selv om det er våre barn og vi som skal ta oss av dem, så må jeg innrømme at en kveld/natt alene hadde virkelig vært deilig. Merker og at det begynner tære på forholdet at vi i løpet av 4 år(!!) aldri har vært alene sammen. 
 
Det var jammen på tide at de passet han da ja :) det kan vel ikke være så vanskelig å passe barn i den alderen, og de må jo kjenne ham når de ses såpass ofte. Og hallo; ikke bytte bleie? Skulle ikke tro hun hadde hatt barn selv....

Er visst litt bortskjemt med barnevakter vi skjønner jeg. Amelia sover nok hos besteforeldre et par ganger i mnd, og er mye der alene på dagtid også. I tillegg har jeg hatt enten mormor eller bestemor her en time eller to og passet begge barna når jeg f.eks skal til tannlegen.

Synes liksom det er litt rart at svigerforeldrene mine synes det blir litt mye å passe begge barna når vi skal i bryllup i juni. Eveline blir jo bare 4, 5 mnd, men da minnet jeg dem på at de passet Amelia i den alderen :) Men skjønner dem også altså.

Ble litt overrasket da tanta og onkelen til Amelia ville ha henne med på leir i 4 dager til sommeren da, i tillegg til sin toåring og treåring :)
 
Uff, stakkars liten, det hørtes ille ut. Må være forsiktig med hva man sier til barn i denne alderen, for de kan jo ta alt bokstavelig. :S Det kan ikke være lett at de har slike holdninger, når dere ikke har så mye annen slekt i nærheten. Håper dere får mer avlastning når Viljar slutter med bleier...
 
Hvordan gikk det på tur? 
 
Joda det hadde visst gått veldig fint, og de hadde kosa seg masse og Linus hadde vært flink å gå og hørt etter osv. . Men på veien hjem (ned fra fjellet) hadde de ett lite uhell. Linus og storebrorhadde sittet på akebrettet ned en bakke, men mista kontrollen, så de hadde kommet ut på siden og havna på gresset og da blir det jo brå stopp. Så Linus hadde slått seg ganske kraftig, og er oppskrapa på hele kinnet og haka. blødde ganske mye, så både Reimadressen og fleecedressen han hadde under ble full av blod og måtte til vask. Blødde faktisk i 5 timer etterpå. (mest fordi han nekta ha plaster eller noe form for trykk på det)
Så det ble liksom det uhellet som ble snakket mest om av turen. Stakkar storebor trudde det var hans feil, og hadde så dårlig samvittighet at han klarte ikke sovne den kvelden :( 

men det går bra nå :)
 
Høres jo ut som de hadde en fin tur, så dumt at dem måtte ende sånn :(

Stakars Linus, håper det går bedre med han nå :)
 


*trinemor* skrev:
Høres jo ut som de hadde en fin tur, så dumt at dem måtte ende sånn :(

Stakars Linus, håper det går bedre med han nå :)


Sign
 
Back
Topp