Nå som smitten øker

Takk for deling, dette var interessant. Legger ved skjermdump av det som står sist i saken.

«Norge er et vente-land», sa nettopp min samboer.. Jeg synes dette er vanskelig. Jeg tar gjerne vaksina om jeg får lov, men jeg kjenner også på det at helsenorge vil vi skal vente.. iallfall hittil..!
 

Vedlegg

  • 09FA2E81-8C1E-416E-9EC9-5FDE5670F444.png
    09FA2E81-8C1E-416E-9EC9-5FDE5670F444.png
    770,6 KB · Visninger: 36
Bor i Sverige og her er det litt annerledes enn i Norge. Her ble vi tidlig oppmuntret til å vaksineres, og etter 12 fullgåtte uker ble det anbefalt også for gravide. Jeg hoppet på det toget da jeg ligger høyt i alder og anser at det å gravid uansett er slitsomt nok om ikke man skal risikere å bli sjuk på det. Har et vennepar der mannen er nærmest elitetrent og mannen der kunne knapt slepe seg på do på nesten 2 uker. Jeg venter på tid til dose 2.
 
Last edited:
Jeg vil tro dette blir veldig individuelle og kontekstuelle vurderinger, og tenker den personen som er best til å gi råd er legen din som kjenner deg og din helse.

På macronivå: Hva andre land velger er ikke nødvendigvis retningsgivende for oss av flere grunner, for eksempel; vi er et lite land med allerede høy vaksinasjonsgrad sammenlignet med mange andre. Det er også færre mennesker som skal styres i en ny kontrollert nedstengning og helsevesenet har relativt god kapasitet. Det som må vurderes er usikkerheten rundt bivirkninger vs muligheten for å håndtere ting på annet vis. I et land hvor kapasiteten for å få hjelp er strekt, vil en vurdering se annerledes ut enn i Norge. Norge har på mange måter ‘råd’ til å vente og se litt.

På micronivå så spiller andre faktorer inn som eksponering men også evnt overvekt og sykdommer som diabetes som vi vet øker risikoen for alvorlig forløp. Også i Norge har man vært åpen for at om du risikerer å bli veldig syk så oppveies uvitenhet om bivirkninger av risikoen.

Jeg har takket nei på grunnlag av at jeg 1) har hatt covid og det var veldig mildt og forhåpentligvis er det noen antistoffer igjen. 2) jeg er relativt ung og frisk med lav sjanse for alvorlig forløp 3) her har jeg kun tilbud om Astra Zeneca (bor i utlandet) og mulige bivirkninger av den vs muligheten for alvorlig forløp går i favør av nei.

MEN, jeg er åpen for at dette er en fortløpende vurdering basert på ny forskning, ny data, endringer i kontekst og vaksinetilbud.
 
Jeg rakk å få dose 1 før jeg ble gravid.. Fikk astra zeneca. Men har takket nei til dose 2, eller har den på vent til etter graviditeten.. Dette pga at jeg er overvektig og føler det da ikke er helt trygg mtp graviditet og risikofaktorer...
 
Jeg har time til første dose på torsdag, og andre dose i midten av september. Her er det 6 uker mellom dosene. Jeg har astma, merker allerede at pusten påvirkes av den store magen, og tenker med gru på hva som vil skje om jeg får en infeksjon i tillegg. Fastlegen min i Norge var klar på at jeg burde ta den så fort som mulig, gyn i Tyskland sa at det var mitt valg, men etter uke 16.
 
Det kommer frem at fullvaksinerte covid-syke er like smittsomt som om du er syk med covid og ikke har vaksinert deg. Link til vg: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/...o_ReaiWXkpA9wKsehh3M4EQnjSBmr4A1atHThPPCdmZiQ
Da faller egentlig fordelen ved høy vaksinasjonsgrad bort, fordi covid fortsatt kan smittes.

Dersom dette faktisk stemmer, så synes jeg at norske myndigheter tar for lett på nasjonalt og lokalt smittevern. Jeg ser nesten ingen som bruker munnbind lenger, men det gjør vi, og våre foreldre bruker det.

Så når det kommer til å vaksinere oss selv, så viser jo saken i øverste innlegg her at antistoffer kommer gjennom morkake og brystmelk, og man får ikke covid av å ta vaksinen.
Usikkerheten ligger vel kanskje i at reaksjonen på vaksina er uforutsigbar, og at baby ikke tåler så godt at mor evt får høy feber? Men det kan vi jo få uansett. Og den vanlige influensavaksina som kommer rundt oktober er jo en anbefaling til gravide. Den har jeg tatt før, og den skal jeg ta nå.

Vaksina beskytter oss kanskje ikke mot smitten, men den beskytter mest sannsynlig mot alvorlig utfall.
 
Last edited:
Jeg er meeget glad for jeg er fullvaksinert, bor på sunnmøre å her er det mye smitte nå! Denne delta skremmer meg å det og få covid som gravid uten vaksine skremmer meg enda mer! Har ei venninne som ble smitta som gravid å hun måtte ligge med oksygen leenge å ble veldig dårlig! Ingen underliggende sykdommer ellers!:(:(
 
Det kommer frem at fullvaksinerte covid-syke er like smittsomt som om du er syk med covid og ikke har vaksinert deg. Link til vg: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/...o_ReaiWXkpA9wKsehh3M4EQnjSBmr4A1atHThPPCdmZiQ
Da faller egentlig fordelen ved høy vaksinasjonsgrad bort, fordi covid fortsatt kan smittes.

Dersom dette faktisk stemmer, så synes jeg at norske myndigheter tar for lett på nasjonalt og lokalt smittevern. Jeg ser nesten ingen som bruker munnbind lenger, men det gjør vi, og våre foreldre bruker det.

Så når det kommer til å vaksinere oss selv, så viser jo saken i øverste innlegg her at antistoffer kommer gjennom morkake og brystmelk, og man får ikke covid av å ta vaksinen.
Usikkerheten ligger vel kanskje i at reaksjonen på vaksina er uforutsigbar, og at baby ikke tåler så godt at mor evt får høy feber? Men det kan vi jo få uansett. Og den vanlige influensavaksina som kommer rundt oktober er jo en anbefaling til gravide. Den har jeg tatt før, og den skal jeg ta nå.

Vaksina beskytter oss kanskje ikke mot smitten, men den beskytter mest sannsynlig mot alvorlig utfall.

Er ikke helt enig i at fordelen med høy vaksineringsgrad faller bort selv om vaksinerte kan smitte andre. Hovedfordelen med mange vaksinerte er at få blir syke. På micronivå betyr det at om en blir smittet blir det trolig veldig lett sykdomsforløp og færre potensielle skader. På macronivå betyr det at færre trenger hjelp og at helsevesenet har kapasitet til å håndtere de som blir syke og alle andre sykdommer. Ser man på tallene nå så går smitten opp mens antall sykehusinnleggelser går ned. Det er pga vaksineringen. Så jeg vil si at det har vært og er alfa og omega!

Usikkerheten rundt vaksine og graviditet er ikke så mye knyttet til feber per se, men at man ikke vet hvordan vaksinen påvirker barnet i magen og dens utvikling. Det kan hende at det ikke påvirker i det hele tatt, eller at det skaper komplikasjoner. Man vet ikke nok og da blir ofte posisjonen til helsemyndighetene at man avventer, med mindre store endringer i situasjonen tilsier at risikoen for komplikasjoner om en gravid får covid er større enn usikkerheten knyttet til bivirkninger.

Ser man litt kynisk på det, så vil anbefalingen om å vaksinere gravide i andre land, gitt at dem følger opp med vaksinering, gi bedre data totalt sett.

To vaccinate or not to vaccinate.. et vanskelig dilemma som ikke har to streker under svaret.
 
Er ikke helt enig i at fordelen med høy vaksineringsgrad faller bort selv om vaksinerte kan smitte andre. Hovedfordelen med mange vaksinerte er at få blir syke. På micronivå betyr det at om en blir smittet blir det trolig veldig lett sykdomsforløp og færre potensielle skader. På macronivå betyr det at færre trenger hjelp og at helsevesenet har kapasitet til å håndtere de som blir syke og alle andre sykdommer. Ser man på tallene nå så går smitten opp mens antall sykehusinnleggelser går ned. Det er pga vaksineringen. Så jeg vil si at det har vært og er alfa og omega!

Usikkerheten rundt vaksine og graviditet er ikke så mye knyttet til feber per se, men at man ikke vet hvordan vaksinen påvirker barnet i magen og dens utvikling. Det kan hende at det ikke påvirker i det hele tatt, eller at det skaper komplikasjoner. Man vet ikke nok og da blir ofte posisjonen til helsemyndighetene at man avventer, med mindre store endringer i situasjonen tilsier at risikoen for komplikasjoner om en gravid får covid er større enn usikkerheten knyttet til bivirkninger.

Ser man litt kynisk på det, så vil anbefalingen om å vaksinere gravide i andre land, gitt at dem følger opp med vaksinering, gi bedre data totalt sett.

To vaccinate or not to vaccinate.. et vanskelig dilemma som ikke har to streker under svaret.
Ja, det har du jo absolutt rett i! Jeg synes imidlertid det er skummelt, som gravid, at dette selvfølgelig fortsatt er smittsomt og at smittevern blir mer og mer bortprioritert, fordi det kun er anbefalinger og ikke påbud.
Vi ser vel kanskje mer svar utover høsten når det gjelder vaksinasjon av gravide. Ingen vet jo om langtidsvirkningene for noen som helst.
Det er vanskelig, synes jeg, å finne gode kilder for riktig info, fordi det er så mye konspirasjon rundt dette.
 
Ja, det har du jo absolutt rett i! Jeg synes imidlertid det er skummelt, som gravid, at dette selvfølgelig fortsatt er smittsomt og at smittevern blir mer og mer bortprioritert, fordi det kun er anbefalinger og ikke påbud.
Vi ser vel kanskje mer svar utover høsten når det gjelder vaksinasjon av gravide. Ingen vet jo om langtidsvirkningene for noen som helst.
Det er vanskelig, synes jeg, å finne gode kilder for riktig info, fordi det er så mye konspirasjon rundt dette.

Helt enig. Masse informasjon og masse misinformasjon. Jeg jobber med vaksineringskommunikasjon (blant annet) i Tanzania. Presidenten som var før avviste at covid fantes og anbefalte steambad og en elixir fra Madagaskar om man ble syk :wacky:
Ny president (i mars) og ny holdning til regjeringen. Men vi har litt oppoverbakke kan du si. Folk er forvirret, noe som ikke er så rart. Artigste jeg har hørt er at man blir magnetisk og bestikk vil sitte fast på kroppen din :rolleyes:

Jeg opplever at legene hjemme har lest seg opp på dette samtidig som det er mange små vurderinger som handler om risikofaktorer. Vanskelig å si, men tenker at om du er usikker på hva som er riktig for deg, så snakk med legen din. :Heartred
 
Helt enig. Masse informasjon og masse misinformasjon. Jeg jobber med vaksineringskommunikasjon (blant annet) i Tanzania. Presidenten som var før avviste at covid fantes og anbefalte steambad og en elixir fra Madagaskar om man ble syk :wacky:
Ny president (i mars) og ny holdning til regjeringen. Men vi har litt oppoverbakke kan du si. Folk er forvirret, noe som ikke er så rart. Artigste jeg har hørt er at man blir magnetisk og bestikk vil sitte fast på kroppen din :rolleyes:

Jeg opplever at legene hjemme har lest seg opp på dette samtidig som det er mange små vurderinger som handler om risikofaktorer. Vanskelig å si, men tenker at om du er usikker på hva som er riktig for deg, så snakk med legen din. :Heartred
Så flott at det er en ny president, og det er jo virkelig forståelig at befolkningen blir forvirra! :bored: Ja, en skal høre mye før øra detter av, som det heter så fint! ;)

Jeg TROR ikke legen min har så veldig mye mer å si på kontroll nå om er par uker enn han hadde før sommeren, men er jo viktig å ta det opp igjen.

Jeg håper iallfall at vi har rask tilgang til vaksine så raskt etter fødsel som mulig, vi som ønsker det. :)
 
Tenker at de må nesten være opp til hver enkelt hva man ønsker. Jeg for min del venter. Snakket med lege hvor jeg bor og fikk egentlig et blankt nei i og med at jeg ikke har noen underliggende sykdommer så kunne jeg vente til etter fødsel. Jeg tror også at mange får forskjellige svar rundt om i landet. Får heller ta forhåndsregler selv tenker jeg.
 
Tenker at de må nesten være opp til hver enkelt hva man ønsker. Jeg for min del venter. Snakket med lege hvor jeg bor og fikk egentlig et blankt nei i og med at jeg ikke har noen underliggende sykdommer så kunne jeg vente til etter fødsel. Jeg tror også at mange får forskjellige svar rundt om i landet. Får heller ta forhåndsregler selv tenker jeg.

Enig, samme sa min lege og jordmor ☺️
 
Tenker at de må nesten være opp til hver enkelt hva man ønsker. Jeg for min del venter. Snakket med lege hvor jeg bor og fikk egentlig et blankt nei i og med at jeg ikke har noen underliggende sykdommer så kunne jeg vente til etter fødsel. Jeg tror også at mange får forskjellige svar rundt om i landet. Får heller ta forhåndsregler selv tenker jeg.

Ja frem til nå har vel frarådning vært det generelle rådet.
Jeg er spent på om dette kommer til å endre seg nå.

For vår del er det så godt som bestemt at vaksinen skal tas, tiltross for at jeg er relativt ung og ikke har noen underliggende sykdommer, men vi skal gi det et par uker til og se hvordan smittebildet ser ut da.
 
Jeg skal ta dose to på torsdag, har selv etterspurt og ordnet med time. Fikk dose 1 før graviditet og siden de vaksinerer gravide, selv om det ikke er anbefalt velger jeg å stole på at det går bra. Er redd for at smitten skal øke og siden jeg er helsepersonell og jobber veldig nært med mange pasienter om dagen blir dette det rette for meg. Fastlegen min var helt enig.
 
Back
Topp