Nå som alle har vært foreldre en stund...

VictoriaH

Ventende
Assistert-jentene
August 2018
Oktobergull 2022
Hva har dere lært? Hvordan ser hverdagen ut? Hva angrer dere på? Hva syns dere dere har vært flinke til? Bomkjøp dere har gjort?

:)
 
Hva har dere lært?
At ingenting blir som planlagt. Vi har hatt gråt, mageproblemer, klistremerkebaby og diverse vi har slitt med som ikke viste seg før hjemkomst. Heldigvis på bedringens vei.

Hvordan ser hverdagen ut?
Står opp 9-10 og ammer, sover, snakker, skifter og slapper mye av før det er litt uro på kvelden. Natten begynner kl 23. Lite egentid og mye baby på brystet/puppen. Før jeg ble syk var vi mye på trilletur og prøvde være litt sosiale.

Hva angrer dere på?
At jeg stresset med ammingen siste del av sykehusoppholdet (gikk jo av seg selv så raskt hun var klar) og at jeg ikke nøt svangerskapet mer. Veldig trist om dette var eneste opplevelsen jeg fikk av å være gravid. Var også i overkant mye ute av huset en stund, roet seg ned nå. Det trives både jeg og Leah med. Angrer også litt på at jeg ikke er flinkere til å sove når Leah sover.

Hva syns dere dere har vært flinke til?
Se Leah sine behov. Hun krever nærhet og får nærhet. Ammes når hun vil, er med oss og får full oppmerksomhet.

Bomkjøp dere har gjort?
Vuggen som ikke er bedside var bare tull. Og sjalet. Kjøpt for mye tøy i 50-62. Lekegrinden er foreløpig bare oppbevaringsplass.
 
At en trodde en var utlært etter førstemann. Men så dukker det opp enda nye ting og utfordringer. Innser nå at en er nok ikke utlært før etter fjerdemann. Men tar alt mye mer chill nå!
Mindre bomkjøp denne gangen, men fortsatt ting jeg hadde droppet om det skulle bli flere. Som alle klær utenom body og strømpebukser og ulldress.
Angrer på at jeg ikke hadde absolutt alt klart så jeg fikk mest mulig tid med ungene etter fødsel. Alt frå å ha vasket alle klær, kjøpt inn bleier osv for første tiden og bunkret opp med mat.

Syns jeg er flink til å gi storesøster masse oppmerksomhet også!
 
Har lært at to barn ikke er så ille som folk sier. Men det kan være fordi jeg har hatt to «lette» Barn. Jeg håper at jeg ikke favoriserer minsten over eldste for tiden og jobber med saken. Men skal ikke være lett når eldste ser ut til å få toårstrassen nå [emoji85].
Eneste bomkjøpet så langt er semperdråper.

Og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke krevde flere vekstkontroller i svangerskapet. Men det er en annen historie :)
 
Hva har jeg lært?
Hat ikke lært så mye mer enn det jeg viste før lille kom. Har tatt alt veldig roligt.
Men jeg har den beste samboeren som birdrar med absolutt ALT. Og viser interesse for lille. Så ikke ta folk forgitt. Ta vare på alle gode personer rundt deg ❤️

Hverdagen: Ser heilt normal og vanlig ut.
Samboer/jeg har besøk nesten hverdag, vi er ute blandt folk, er på fotball kamper, har kose kvelder, nyter tiden med lille, går masse turer(lille elsker turer) lager masse god mat, har spille kvelder, nyter kjærligheten til hverandre og minste mann!

Angrer på : ingenting, utenom gjerne det å nyte svangerskapet mer. Men det har jeg lært til neste gang :) Og angre har jeg lært å være en uting.

Vært flinke til: Ta vare på hverandre, se hverandres behov (lille og mannen, og omvendt)
Det å nyte tiden sammen som en familie ❤️

Bomkjøp : ingen hittil :)
 
Hva har dere lært?
At tre barn ikke er så mye verre enn to. Og at det faktisk stemmer at det finnes babyer som ikke gråter og som sover natta gjennom fra de er små.

Hvordan ser hverdagen ut?
Ammer litt ca 06, står opp ca 07. Skifter på lille, tar en kaffekopp mens de store kler på seg. Ordner frokost til gutta og niste til eldste, gir eventuelt litt frokostpåfyll til lille.
Kjører en på skolen og en i bhg. Mens de er avgårde rydder jeg, strikker, koser med vesla, går turer. Varierer fra dag til dag.
Henter gutta, lekser med eldste, lager middag, rydder mer, koser med hele flokken.
Legger gutta, sitter pal med snuppa på puppen frem til 22, legge seg. Repeat:p

Hva angrer dere på?
Ingenting.

Hva syns dere dere har vært flinke til?
Å se frøkna sine behov.

Bomkjøp dere har gjort?
Selv om vi ikke hadde mye tøy i hver størrelse har det knapt blitt brukt. Man skulle nesten tro at vesla får veksthormoner, hun har vokst mye fortere enn brødrene.
 
Hva har dere lært?
At sykepleieren på sykehuset ikke tullet når hun sa at vi hadde fått en ny sjef i hus! :rolleyes: #førstegangsmamma

Hvordan ser hverdagen ut?
Når klokken nærmer seg 00:00, eller tidligere, hvis lille virker trøtt, mater jeg henne med flaske, legger henne i vognen på kjøkkenet, skrur på oppvaskmaskinen og mikrobølgeovnen, og etter et par minutter er hun i dyp søvn. Det hender at jeg må kjøre vogna litt frem og tilbake over dørterskelen, men stort sett er saken biff med litt kjøkkenbråk. Hun sover da vanligvis mellom 2-6 timer av gangen. (Samboer får lov til å sove på rommet i kjelleren de dagene han jobber, så jeg står for nattestellet) På morningen er hun veldig trøtt, så frem til samboer kommer hjem fra jobb så soves det stort sett for harde livet. Da bruker jeg tiden til å dusje, gjøre husarbeid, se på tv og game... Når klokken begynner å nærme seg 18:00 (når samboer kommer hjem fra jobb) setter jeg lille i vippestolen på kjøkkenet. Hvor jeg danser meg igjennom hele middagslaginga med musikk, for å underholde henne. Haha! Og når samboer kommer hjem, og vi har spist middag tar vi med oss både bebbis, hund og katt på pokemonjakt i en times tid ++. Og når vi kommer tilbake igjen, gjøres flasker og kokende vann klart for natta. Samboer går og legger seg, og jeg og lille nyter litt tv titting i senga, før natten igjen begynner. Sånn ser stort sett hver dag ut, med noen unntak.

Hva angrer dere på?
Jeg angrer veldig på at jeg var sløv med pumping når vi kom hjem fra sykehuset (når lille ikke ville amme, bare tok flaske), og at jeg falt for fristelsen med å bruke MME. Nå jobbes det for harde livet med å få produksjonen opp igjen, og det kan virke som at lille blir fornøyd med måltidene. Endelig!

Hva syns dere dere har vært flinke til?
Når lille ble født fikk hun morsmelken min igjennom sonde. Vi jobbet hardt med ammingen på sykehuset, men hun nektet helt å la meg gjøre det. For at vi skulle få lov til å reise hjem fra sykehuset måtte jeg venne henne til flaske. Det gikk fint, og jeg hadde på et tidspunkt gitt opp å prøve å amme. MEN når vi kom hjem var jeg fast bestemt på at jeg skulle få det til. Og etter maaange uker, mange forsøk, skriking og slit, så kan jeg endelig amme. Hurra! :dance008

Bomkjøp dere har gjort?
Jeg liker å tro at jeg fortsatt ikke har gjort noen bomkjøp, men samboer er uenig :hilarious:
 
(vi mater med flaske på natten, fordi da sover hun lenger, enn når jeg ammer)

Du vet det kanskje, men nattamming er gull for melkeproduksjonen. Hvis du tar noen netter med bare amming, så vil du nok få mer melk og lenger sovestrekk snart igjen.
 
Du vet det kanskje, men nattamming er gull for melkeproduksjonen. Hvis du tar noen netter med bare amming, så vil du nok få mer melk og lenger sovestrekk snart igjen.

Jeg pumper på natten og gir på flaske. Pumper hver 3. time, men jeg må som regel fylle på litt mere ferdigpumpet melk fra kjøleskapet for at hun skal bli fornøyd, og trøtt. Hvis jeg bare ammer så blir hun bare sinna..
 
Jeg pumper på natten og gir på flaske. Pumper hver 3. time, men jeg må som regel fylle på litt mere ferdigpumpet melk fra kjøleskapet for at hun skal bli fornøyd, og trøtt. Hvis jeg bare ammer så blir hun bare sinna..

Aahh.. da blir det jo annerledes. Da opprettholder du produksjonen greit.

Men det at hun blir sinna kan være at hun er vant med flaske og at maten kommer fortere. Men dere må jo bare gjøre det som passer dere [emoji173]️!


Storesøster fikk også endel flaske med mm innimellom fordi jeg inne likte å amme overalt. Men nå er jeg kurert og bare ammer overalt og foran alle og merker at det er lettere denne gangen.
 
Jeg har lært at tvillinger ikke er dobbelt så mye arbeid.
Det er MER enn det :hilarious:
 
Aahh.. da blir det jo annerledes. Da opprettholder du produksjonen greit.

Men det at hun blir sinna kan være at hun er vant med flaske og at maten kommer fortere. Men dere må jo bare gjøre det som passer dere [emoji173]️!


Storesøster fikk også endel flaske med mm innimellom fordi jeg inne likte å amme overalt. Men nå er jeg kurert og bare ammer overalt og foran alle og merker at det er lettere denne gangen.

Jeg tror at hun er mer sulten om kvelden/natten, og at jeg ikke helt har fått opp produksjonen så hun blir fornøyd på den tiden av døgnet... Hun ligger alltid rolig når jeg starter å amme, og når hun blir urolig, så legger jeg hun bare på andre puppen, og da roer hun seg igjen. Men når hun igjen etterhvert blir urolig på den andre, så antar jeg at det er fordi det er tomt.... Men det kommer seg nok. Jeg har klart å få opp produksjonen før, men da gikk jeg på en smell når samboer og lille var på overnatting hos svigers, og jeg ikke gadd å pumpe på en god stund (kun for å lette trykket) :rolleyes: Angrer...

Jeg har også brukt flaske når jeg har sittet ute på cafe ol., men etter at jeg så Funkygine amme på tv så tenkte jeg "hvis hun tørr det, så tørr jeg å amme ute" :hilarious: Så jeg er også kurert for offentlig amme frykt, haha :hilarious::hilarious:
 
Jeg tror at hun er mer sulten om kvelden/natten, og at jeg ikke helt har fått opp produksjonen så hun blir fornøyd på den tiden av døgnet... Hun ligger alltid rolig når jeg starter å amme, og når hun blir urolig, så legger jeg hun bare på andre puppen, og da roer hun seg igjen. Men når hun igjen etterhvert blir urolig på den andre, så antar jeg at det er fordi det er tomt.... Men det kommer seg nok. Jeg har klart å få opp produksjonen før, men da gikk jeg på en smell når samboer og lille var på overnatting hos svigers, og jeg ikke gadd å pumpe på en god stund (kun for å lette trykket) :rolleyes: Angrer...

Jeg har også brukt flaske når jeg har sittet ute på cafe ol., men etter at jeg så Funkygine amme på tv så tenkte jeg "hvis hun tørr det, så tørr jeg å amme ute" :hilarious: Så jeg er også kurert for offentlig amme frykt, haha :hilarious::hilarious:

Bra! Ammer overalt selv.

Har du prøvd å legge til på den andre puppen igjen? Når jeg hadde økedager sist så ammet jeg frem og tilbake på hver pupp. Det produseres hele tiden. Forsøk å holde på roen i deg selv og du kan hjelpe utdrivingen ved å stryke på brystet. Lykke til [emoji173]️
 
Hva har dere lært?
Uendelig mye. Alt jeg kan om barn har jeg lært etter Edvard ble født. Man kan ikke planlegge noenting og ingenting blir som man hadde trodd. Og så gjør man alt man kan i hele verden for at mini skal ha det bra.

Hvordan ser hverdagen ut?
Jeg vet ikke om vi har en hverdag enda. Det føles ikke helt slik. Det virker som de 8 første ukene har gått med til å overleve kroppen etter fødsel, for så å prøve å få til amming, for så å prøve å finne utav mating generelt, ettersom han fremdeles har det slitsomt i forhold til spising med mye kaving og misstrivsel. Venter fremdeles på at vi skal finne utav ting og få en slags hverdag som føles litt normal.

Hva angrer dere på?
Angrer på all tiden jeg brukte på å tro og tenke at barn egentlig ikke var noe for meg.

Hva syns dere dere har vært flinke til?
Føler vi er ganske flinke til å ta ting som de kommer og gjøre det beste vi kan, uansett om alt ikke går helt etter planen. Mini får uendelig med kos og alt han trenger, med masse tålmodighet.

Bomkjøp dere har gjort?
Ergobaby 360. Mini er alt for liten for den og spedbarnsinnlegget. Kjøpte adapt istedenfor og den er topp!
 
Hva har dere lært?
- At jeg ikke må ha 9 timer sammenhengende søvn for å overleve. 3*2 timer overlever man også en god stund.
-At det ikke er tull at man kan elske et annet individ høyere enn seg selv helt oppriktig. At man har instinkter som er villig til å beskytte babyen fra hva som helst.

Hvordan ser hverdagen ut?
- vi står opp mellom 7.30 og 9.30, er våkne en liten stund før hun legges i vognen og trilles i søvn. Så våkner hun etter en halvtime, trøtt etter en halvtime, trilles, våkner, trøtt, sulten, trilles, bysses, koses... og holder på til hun slokner for et par timer mellom 14-16. Klokken 20-21 er hun klar for kvelden og sover til ca 03. På dagtid går vi tur, er på besøk eller lignende, eller bare henger hjemme.

Hva angrer dere på?
Angrer ikke på noe.

Hva syns dere dere har vært flinke til?
Følge magefølelsen, stresser lite med noe. Selv da sykehuset pushet og pushet for at jeg skulle mate mer og fortere tok jeg det med knusende ro og fokuserte på at hun skulle oppleve kos og ro. Vekta har skutt i været, så det er bare tull at hun ikke fikk i seg nok. Følger hennes signaler og min magefølelse. Har fått en unge som smiler mye og trives godt med tilværelsen.

Bomkjøp dere har gjort?
Lille hatet å sitte i sjal - så det ble lite brukt. Ellers få bomkjøp foreløpig.
 
Back
Topp