Nå skal det bli slutt på dritten

Vaffelrøra

Elsker forumet
Hadde jo magesmerter (anfall) under begge graviditetene. Etter jeg fødte nr 1, så gav de seg gode 95 %. Men etter fødsel nr 2 har de ikke gitt seg. Har anfallene 1-2 ganger i uka, noen ganger oftere og noen ganger skjeldnere.

Det begynner som en murrende "nå får jeg diare-smerte", men så blir det bare sterkere og sterkere (og diareen kommer aldri).

Etterhvert blir smertene så kraftige at jeg bare ligger på sofaen i fosterstilling mens jeg er kvalm og svetten siler av meg. Smertene ligger øverst i magen, rett under brystbensspissen (2-4 cm under). Åsså har jeg en rar murring i ryggen samtidig, ikke direkte vondt.. men det kjennes ut som om jeg har bært tungt i ei uke, sån sliiiitenfølelse i ryggen..

Nå har jeg hatt de 2 dager på rad og for 3dje gang denne (forrige) uka, er så sliiiten. Det tar 2-4 timer før de gir seg og etterpå er jeg så utslitt at jeg kunne sovet i et døgn. Litt komisk oppi det hele: Fikk anfall på lørdag, mens jeg var på Rema 1000.. Så sikkert helt idiot ut der jeg satt oppå tørkerullene i 15 minutter før jeg klarte å sjangle meg ut i bilen [8D] Hadde fin utsikt da, rett i øl-stabelen, hehehe :)

Så i dag fikk jeg nok, ringte å fikk meg time. Nå har de søkt meg til ultralyd og de har tatt blodprøver av meg for å sjekke lever-verdier osv. Håper de finner noe, for slik kan det ikke fortsette...

ORIGINAL: Christine...

Oppdater om svaret for jeg sliter med noe av det samme. Smerter/press i brystkassen, sånn i plexus omtrent. Som om jeg har en vond klump der og samtidig føles det som noen presser>/trykker all lufta utav meg. Samtidig stråler vondten ut i ryggen og kjennes rart vondt ut. Jeg blir som regel ganske slått ut og må sitte på et rom for meg selv mens det holder på. Krøker meg sammen liggende på gulvet og svetten renner av meg.

Var også hos legen, men de mente det var stress/angst smerter og henviste meg bare til psykolog.
Får disse anfallene alt ifra 3 ganger i uken, en gang i mnd til hver 3 mnd feks. Varierer veldig.

Skal oppdatere [:)] Synes det er rat det ikke sender deg til utredning for det fysiske.. [>:] Her mistenger de gallestein eller magesår, men de mente at smertene skulle ligge mere på høyre side. Men mamma har fjærnet galleblæra pga gallestein, og på henne var smertene på midten. Og før de oppererte henne var smertene så ille at hun måtte dopes med morfin, hun fortalte da at smertene hun fikk da la seg over hele brystet i tillegg, og hun slet med å puste. Legen som kom hjem til henne lurte faktisk på om det kunne være hjerteinfarkt elns :/ Tror jeg ville krevd henvisning til ultralyd på galleblæra om jeg var deg, og få legen til å ta noen lever-verdi blodprøver. Du kan jo ikke gå sånn [X(]

Lykke til og god bedring [;)]

ORIGINAL: Vaffelrøra

Oppdater om svaret for jeg sliter med noe av det samme. Smerter/press i brystkassen, sånn i plexus omtrent. Som om jeg har en vond klump der og samtidig føles det som noen presser>/trykker all lufta utav meg. Samtidig stråler vondten ut i ryggen og kjennes rart vondt ut. Jeg blir som regel ganske slått ut og må sitte på et rom for meg selv mens det holder på. Krøker meg sammen liggende på gulvet og svetten renner av meg.

Var også hos legen, men de mente det var stress/angst smerter og henviste meg bare til psykolog.
Får disse anfallene alt ifra 3 ganger i uken, en gang i mnd til hver 3 mnd feks. Varierer veldig.

Skal oppdatere [:)] Synes det er rat det ikke sender deg til utredning for det fysiske.. [>:] Her mistenger de gallestein eller magesår, men de mente at smertene skulle ligge mere på høyre side. Men mamma har fjærnet galleblæra pga gallestein, og på henne var smertene på midten. Og før de oppererte henne var smertene så ille at hun måtte dopes med morfin, hun fortalte da at smertene hun fikk da la seg over hele brystet i tillegg, og hun slet med å puste. Legen som kom hjem til henne lurte faktisk på om det kunne være hjerteinfarkt elns :/ Tror jeg ville krevd henvisning til ultralyd på galleblæra om jeg var deg, og få legen til å ta noen lever-verdi blodprøver. Du kan jo ikke gå sånn [X(]

Lykke til og god bedring [;)]

Takk for det[:)]
Legen mente at det måtte være psykisk og ikke fysisk siden jeg ikke hadde vondt i sidene, men bare på midten. Hjerte infarkt har streifet tankene mine avogtil da det på det verste noen ganger er så vondt at jeg sliter med å trekke pusten skikkelig. Heldigvis får jeg det ikke så ofte nå lenger. Men det var jammen utrolig slitsomt en periode når anfallene nesten var daglige. Får det mestom nettene jeg da. Kjenner gjerne at det er noe som murrer hele dagen så våkner jeg på natta av at det er "satt igang". Blir som regel sittende på badet i 2-4 timer kanskje før det er borte.

Spurte den første legen min om disse smertene/anfallene, men fikk bare til svar : "Ja, velkommen i klubben, det er det mangen som har" Uten å utdype det mer[:'(] Og leger skal man liksom føle seg trygge og komfortable på når man går til.

Jøss, for en kommelpong av en lege [:-] Jeg har da heller ikke vondt i sidene, og det hadde ikke min mor. Hun sitter med ei galleblære mindre og et glass med gallesteiner hjemme, den ene er 2x1 cm [8|] Og har ikke hatt ett anfall siden hun ble operert..

du..kommer dette etter mat? er det så at du nesten føler at du skal stryke med???

bare lurer på om det er galleblæra di jeg...[8|]

Hei!

Jeg vedder på at det er gallesten du har..... Jeg fikk også det etter min andre fødsel. Anfallene du beskriver høres ganske likt ut som det jeg hadde. Begynte med 1-2 ganger i uka 4-5 timers anfall. Ble bare værre og værre med daglige anfall 6-8 timer om gangen. Ble til slutt hentet med ambulanse siden jeg ikke fikk puste til slutt. Fikk operert ut galleblæra, utvidet gallegangen og gikk med dren i en mnd siden jeg lakk galle etter operasjon. Nå er jeg helt fin og kan spise og drikke alt uten å få smerter.

Det som er så irriterende er at i dette landet så må man gå med store smerter over så lang tid før en blir operert... Venteliste på å svelge slangen, venteliste til ultralyd.... og når de endelig har funnet ut hva man feiler så er det jammen meg et par måneders ventetid på operasjon også.[:@]

Håper de finner ut av hva du feiler fort og at du blir operert. Jeg vet hvor grusomt det er å gå rundt med så store smerter og skal samtidig prøve å ta deg av dine små barn.

Ps: jeg fikk beskjed på sykehuset at gallesten er arvelig.

huff d høres vondt ut[&o] håper du finner ut av d!

jeg har og helt like smerter og...
vært på legevakten maaaange ganger.. men de finner ikke ut noenting..
har lurt om det kan være noe psykisk?

ORIGINAL: TITTIN72

du..kommer dette etter mat? er det så at du nesten føler at du skal stryke med???

bare lurer på om det er galleblæra di jeg...[8|]

Av og til etter mat, andre ganger ikke.. Men at det føles som om jeg skal stryke med, ja.. [:'(] Mulig det er galleblæra, skal bli godt å få en utredning i værtfall [:)]

ORIGINAL: Sol76

Hei!

Jeg vedder på at det er gallesten du har..... Jeg fikk også det etter min andre fødsel. Anfallene du beskriver høres ganske likt ut som det jeg hadde. Begynte med 1-2 ganger i uka 4-5 timers anfall. Ble bare værre og værre med daglige anfall 6-8 timer om gangen. Ble til slutt hentet med ambulanse siden jeg ikke fikk puste til slutt. Fikk operert ut galleblæra, utvidet gallegangen og gikk med dren i en mnd siden jeg lakk galle etter operasjon. Nå er jeg helt fin og kan spise og drikke alt uten å få smerter.

Det som er så irriterende er at i dette landet så må man gå med store smerter over så lang tid før en blir operert... Venteliste på å svelge slangen, venteliste til ultralyd.... og når de endelig har funnet ut hva man feiler så er det jammen meg et par måneders ventetid på operasjon også.[:@]

Håper de finner ut av hva du feiler fort og at du blir operert. Jeg vet hvor grusomt det er å gå rundt med så store smerter og skal samtidig prøve å ta deg av dine små barn.

Ps: jeg fikk beskjed på sykehuset at gallesten er arvelig.

Aha... ja da er det kanskje det jeg har arvet fra mamma, for av utseende har jeg arvet etter pappa, hehehehe [;)] Neida, fra spøk til alvor. Så bra at du fikk operasjon, håper jeg får det jeg også om det er gallestein. Aner ikke hvor lang venteliste det er på ultralyd her, men det var det de skulle ta i førsteomgang. Så kommer vel å svelge slangen i neste omgang.. Håper det blir litt fortgang i sakene [:)]

På søndag var det kjipt å ha anfall.. Pappaen var borte ei stund og Jeg lå på sofaen, 2-åringen klatra på meg mens hun sa "mamma har aua, Ronja stryke mamma på kinnet" Kan jo ikke jage henne bort heller, ikke hadde jeg klart det om jeg ville for jeg klarte ikke prate når det pågikk [>:] Heldigvis er jo pappaen hjemme etter 16 hver dag når tulla er hjemme fra barnehagen, men hva hjelper det når jeg får anfallene på dagtid å er hjemme alene med minsten. Må bare krøke meg rundt å ordne flasker, skifte bleier osv [&:]

ORIGINAL: Malleleo

huff d høres vondt ut[&o] håper du finner ut av d!

Takk skal du ha [:)] Håper jeg oxo [:)]

ORIGINAL: 1100

Har du fått ultralydundersøkelse?

ORIGINAL: 1100

Jeg ble henvist til psykolog pga mine smerter. Har det akkurat likt som vaffelrøra bare at det begynner å bli en stund siden jeg har hatt det nå. Men min lege og helsesøster mente at det måtte være psykisk ogat det var angst/stress/depresjon smerter. Kan godt være at det er det i mitt tilfelle for det holdt på som værst da jeg misstrivdes helt enormt på jobb og var superstressa pga jobben og at forholdet med sambo gikk dårlig. Så fikk jeg førstemann og da ga det seg mens jeg bare gikk hjemme (hadde det ca 2 ganger under permen) Så tilbake til jobb igjen der jeg fikk vite første dag at jeg ikke fikk fortsette i min vanlige stilling og ble degradert til noe annet der arbeidstidene ble endret. Så ble jeg kanon stressa pga jeg ikke rakk hjem da til ungen min før nærmere halv 6 om kvelden og 1000 andre ting. Misstrivdes for fullt igjen, var mye lei meg, forholdet gikk dårlig igjen og anfallene kom tilbake denne gangen flere ganger i uka. Nå er jeg hjemme igjen pga permen og har kun hatt det 2 ganger på 4 mnd. Så for min del tror jeg det er angsten og stresset som utløper seg i form av smerter.

Kroppen er jo en underfunderlig ting, det er mye psykisk som kan slå seg ut fysisk. Men jeg synes uansett at man ikke skal avvise alt før man har fått full utredning på om det kan være noe med kroppen.. Håper virkelig du blir kvitt problemet uansett hva som er årsaken

Auda, ikkeno særlig å å sånn. Håper de raskt finner ut av hva som forårsaker smertene, for det å skulle ta seg av en baby alene er mer enn nok uten smerter og diverse..

Stor kleeeeemmmm!

ORIGINAL: Prosjekt Kolme

Auda, ikkeno særlig å å sånn. Håper de raskt finner ut av hva som forårsaker smertene, for det å skulle ta seg av en baby alene er mer enn nok uten smerter og diverse..

Stor kleeeeemmmm!

Tuuuuuuuusen takk søta [:)][:)]

kjenner meg så utrolig godt igjen i det du beskriver.. dette startet rett før graviditet og pågikk i starten av svangerskapet.. følte meg så innmari dum når jeg endelig gikk til legen, tenkte selv at det bare var luft i magen... hos meg var det magesår.. og gikk over med tabeletter. det finner de ut gjennom blodprøve og avføringsprøve. .

lykke til! håper iallefall at det er noe du kan få behandling for å bli bra!

Lykke til, håper de finner ut av det og at du får ul ganske fort. Jeg har fjernet galleblæra mi og det var bare så utrolig godt å bli kvitt de smertene. Nesten alle har gallestein, men ikke alle har plager av de. Mange får smerter av å spise fet mat. Og ofte anfall om nettene. Jeg fikk veldig vondt av å spise grønne epler... Det varierer også om man har smerter i høyre side og på midten, men hø side er mest vanlig. Det kan også stråle bak til ryggen og mange får bevegelsestrang. Dersom det er gallestein så spør legen om å få resept på Voltaren stikkpiller (om du ikke ammer).

ORIGINAL: fotballfrua

kjenner meg så utrolig godt igjen i det du beskriver.. dette startet rett før graviditet og pågikk i starten av svangerskapet.. følte meg så innmari dum når jeg endelig gikk til legen, tenkte selv at det bare var luft i magen... hos meg var det magesår.. og gikk over med tabeletter. det finner de ut gjennom blodprøve og avføringsprøve. .

lykke til! håper iallefall at det er noe du kan få behandling for å bli bra!

Takk [:)]

ORIGINAL: Kleo

Lykke til, håper de finner ut av det og at du får ul ganske fort. Jeg har fjernet galleblæra mi og det var bare så utrolig godt å bli kvitt de smertene. Nesten alle har gallestein, men ikke alle har plager av de. Mange får smerter av å spise fet mat. Og ofte anfall om nettene. Jeg fikk veldig vondt av å spise grønne epler... Det varierer også om man har smerter i høyre side og på midten, men hø side er mest vanlig. Det kan også stråle bak til ryggen og mange får bevegelsestrang. Dersom det er gallestein så spør legen om å få resept på Voltaren stikkpiller (om du ikke ammer).

Takk skal du ha. Det eneste jeg fikk når gubben ringte legevakta var noen syrenøytaliserende tabeletter som heter santac (ikke sikker på skrivemåten). Neste gang blir jeg å kreve noe annet [&o]

Da mistenkte de nok at det var noe med magesekken... Håper du får ul fort og at de kan hjelpe deg med smertene. Kan selvsagt også være magesår som noen skriver, da kan det forverres av bla. koffein og krydder.

Kleo: Hvordan er det å leve uten galleblære?

Høres fryktelig likt ut som mine anfall og jeg har hatt 16 STERKE anfall (lengste varte i 14 timer før jeg fikk somla meg til legevakta) og flere mindre (like vonde, men går over fort) - sinnsykt vondt!
Fikk påvist gallesteiner i 2005. Trodde det var bare å fjerne steinene, men fikk beskjed om at de da bare ville komme tilbake.. Hva skjer med kroppen når man fjerner galleblæra? Store endringer i kost er jo en selvfølge.. Usj..

Back
Topp