Nå skal de øke pappapermen til 12 uker

Latterlig spør du meg. Hvor er likestillingen i dette da? Mor har jo bare 9 lovfestede uker! [>:]

Men for all del, kjekt med ei ekstra uke perm da! [:)]

Syns de kan begynne med å gi alle fedre muligheten til å være hjemme. Sambo ønsket virkelig å være hjemme, men måtte da gjøre dette uten betaling fordi jeg var student under svangerskapet og hadde ikke tjent opp retten til foreldrepenger. Hvor er DEN logikken hen? Jeg var STUDENT, ikke en som satt hjemme på ræven og bare ville ha pappan hjemme for morroskyld. Han kunne med andre ord ikke være hjemme, for vi hadde ikke råd til å leve 6 uker uten hans inntekt, nettopp fordi jeg var STUDENT.

En sak som provoserer meg med andre ord [8D]

ORIGINAL: thejohan

ORIGINAL: stibli

Syns de kan begynne med å gi alle fedre muligheten til å være hjemme. Sambo ønsket virkelig å være hjemme, men måtte da gjøre dette uten betaling fordi jeg var student under svangerskapet og hadde ikke tjent opp retten til foreldrepenger. Hvor er DEN logikken hen? Jeg var STUDENT, ikke en som satt hjemme på ræven og bare ville ha pappan hjemme for morroskyld. Han kunne med andre ord ikke være hjemme, for vi hadde ikke råd til å leve 6 uker uten hans inntekt, nettopp fordi jeg var STUDENT.

Vet du.. Dette trodde vi også, men Lasse fant ut nå at han har krav på 37 uker (fram til barnet er 37 uker) hvis mor enten tar seg 100% jobb eller er student..
37 uker etter de 6 ukene som er kun til mor.

Jeg hadde ikke jobbet nok til å få permisjonspenger denne gangen, så Lasse begynte å søke litt, og fant ut at han har krav på disse ukene!

Helsikke til dårlig forklaring, men jeg klarer ikke forklaaaare!

Jepp! Han har ikke krav på fedrekvoten om du er student, men han har rett til ukene UTENOM fedrekvoten dersom mor studerer eller jobber 100%! [:)]

ORIGINAL: rodstilk

ORIGINAL: thejohan

ORIGINAL: stibli

Vet du.. Dette trodde vi også, men Lasse fant ut nå at han har krav på 37 uker (fram til barnet er 37 uker) hvis mor enten tar seg 100% jobb eller er student..
37 uker etter de 6 ukene som er kun til mor.

Jeg hadde ikke jobbet nok til å få permisjonspenger denne gangen, så Lasse begynte å søke litt, og fant ut at han har krav på disse ukene!

Helsikke til dårlig forklaring, men jeg klarer ikke forklaaaare!

Jepp! Han har ikke krav på fedrekvoten om du er student, men han har rett til ukene UTENOM fedrekvoten dersom mor studerer eller jobber 100%! [:)]

Ja, dette var vi klar over. [:)] Men da måtte jeg begynt som fulltidsstudent igjen 6 uker etter fødsel, noe jeg overhodet ikke var i stand til og i samråd med skole og lege ikke "fikk lov" til. Men det var jo helt klart en mulighet som man kan benytte seg av dersom forholdene ligger til rette for det. Men jeg syns fortsatt at det bør finnes et annet alternativ for å gi far et par uker hjemme uten at mor MÅ ut i 100% studie/jobb 6 uker etter fødsel. Akkurat slik det er for alle andre der mor har jobbet seg opp retten til foreldrepenger. Jeg syns med andre ord at studier bør stilles noen lunde likt i forhold til jobb akkurat der. Hadde jeg ikke tjent opp til foreldrepenger fordi jeg bare satt hjemme (uten en god grunn såklart), så hadde saken blitt en annen. Om dere forstår min klønete forklaring nå da [8D]

På den tiden Thea-mor kom til, stod jeg uten jobb og uten penger i det hele tatt! (Lang sak, men mistet jobben under sykemeld pga svangerskapsplager.. Ja, vet det ikke er lov.. Som sagt, laaaang sak).

Uansett, jeg fikk engangsstønaden. Hadde akkurat ett ørlite hull som ødla kraven til foreldrepengene mine.. Desverre. Mye surr! Men ja, igjen, stod uten jobb, og penger.

Vi fikk da ikke støtte. Fikk beskjed om at sambo skulle forsørge da meg, Thea og han selv! Alle utgifter.. Nav kunne ikke hjelpe til, ba oss ta kontakt med Sosialen.. De kunne heller ikke hjelpe..
Så vi hadde da nokså trangt budskjett! En lønn på 3 pers. (+ gjeld pga ett firma som viste seg for mange år siden å ikke fungere)

Når vi da oppåtil begynt å sjekke dette med permisjon for pappan til Thea, så hadde vi jo da heller ikke krav på det! Uavhengig om sjefen ville gi han selvfølgelig, men da uten lønn.. Det hadde man IKKE råd til iallefall! Så disse ukene kunne ikke vi ta ut da.

Så jeg synes det er mye rart rundt dette her..

Sitter enda uten jobb, og har nå søkt HYPPIG siden Thea startet i barnehagen august 2009. Jeg synes det er dårlig at pappan ikke fikk de ukene til å bli kjent med Thea.. Rett og slett pga MEG!!! Det er med de ukene de faktisk knytter bånd og de må jo få med seg litt av den småbarnstiden de også mener jeg.

Og midt oppi dette/ en slik situasjon, synes jeg det SUGER! For jeg har hele veien søkt hyppig, men får fanken ikke verken positive eller negative respons på det jeg søker på. Det er bare knyst still! Og dette vet jeg flere har snakket om og opplever. Ganske frustrerende når man ønsker ut i jobb.. Og kanskje ønsker en liten en til f.eks.. hvor da alt ser mørkt ut!

Synes det er kjempe at permen utvides. Er ikke så begeistret for tredeling og at pappan skal prioriteres pga lovgivning. Jeg mener dette bør være opptil hver enkelt familie, det er ikke alle pappaer som vil være hjemme over lengre tid med ansvar for barnet. Jeg reagerer også på at det ikke står noe om hva skjer hvis pappan ikke har krav på perm, mister man da de ekstra ukene?

Latterlig spør du meg. Hvor er likestillingen i dette da? Mor har jo bare 9 lovfestede uker! [>:]

Sign

ORIGINAL: junipie

Synes det er kjempe at permen utvides. Er ikke så begeistret for tredeling og at pappan skal prioriteres pga lovgivning. Jeg mener dette bør være opptil hver enkelt familie, det er ikke alle pappaer som vil være hjemme over lengre tid med ansvar for barnet. Jeg reagerer også på at det ikke står noe om hva skjer hvis pappan ikke har krav på perm, mister man da de ekstra ukene?

Jepp. [>:]

Mor kan i tillegg "miste" opp til fleire veker om ho ikkje føder på termin...

Back
Topp