Nå må dere ikke kjøpe så mye da...(langt innlegg)

Babylykke90

Betatt av forumet
jeg aner ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette.... når vi kjøper noe til babyen våres og er stolte og viser dette frem til kommende besteforeldre ( mine svigerforeldre ) så får jeg slengt i trynet hver eneste gang... nå må dere ikke kjøpe så mye for dere får masse..bla bla bla.. men vi har ikke til dagsdato fått noen ting av min svigerfamilie.. kun i fra min egen mor... vi har kjøpt seng...stellebord...vogn..

vi snakket om å kjøpe tripptrappstol, og lekegrind evt før jul eller etter jul , men så får vi slengt dette i trynet hvergang.. jeg synes dette er veldig sårende og vondt å forholde meg til.. gråtet mange tårer når jeg er alene pga det.. så når jeg har handlet litt små klær i det siste har jeg gjømt det unna når svigerforeldre og den siden av familien kommer på besøk...

hva mener dere om dette ? jeg personlig synes det er greit å ha de store tingene i huset før baby kommer...

off jeg er så fortvilet...

jeg aner ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette.... når vi kjøper noe til babyen våres og er stolte og viser dette frem til kommende besteforeldre ( mine svigerforeldre ) så får jeg slengt i trynet hver eneste gang... nå må dere ikke kjøpe så mye for dere får masse..bla bla bla.. men vi har ikke til dagsdato fått noen ting av min svigerfamilie.. kun i fra min egen mor... vi har kjøpt seng...stellebord...vogn..

vi snakket om å kjøpe tripptrappstol, og lekegrind evt før jul eller etter jul , men så får vi slengt dette i trynet hvergang.. jeg synes dette er veldig sårende og vondt å forholde meg til.. gråtet mange tårer når jeg er alene pga det.. så når jeg har handlet litt små klær i det siste har jeg gjømt det unna når svigerforeldre og den siden av familien kommer på besøk...

hva mener dere om dette ? jeg personlig synes det er greit å ha de store tingene i huset før baby kommer...

Jeg er helt enig med deg! Har selv kjøpt alle de store tingene som Stellebord, vogn, vugge, seng osv. Har riktignok fått seng av mamma og stellebord av svigermor. Men jeg liker å være i god tid og har allerede begynt å skru. Sengen er kommet opp og kommode er kommet på plass men ikke stellebordet. Jeg har ikke kommet til det steget at jeg har lagt på sengetøy! Jeg får høre av svigers at jeg har jo alt klart. Og at jeg er så tidlig ute. Hun sier hun gjorde alt klart uken før fødselen. Føler kommentarene blir slengt ut med en sårende undertone og det er ikke kjekt. Jeg ble selv født over 2mnd for tidlig, og vet at dette ikke nødvendigvis trenger skje me meg, men det er likevel godt å være forberedt.

For min del er shopping og "redebygging" en del av ventetiden. Det er jo bare fordi jeg gleder meg så innmari mye!!

Så mitt råd er: kos deg med shopping og planleggingen<3

Jeg gjorde meg ferdig med alle store innkjøp veldig tidlig, og er vel egentlig helt i boks (minus bleier) nå, i uke 27. Syns du skal gjøre det som føles riktig for deg, noen liker å ha ting klart i god tid, mens andre venter til omtrent siste sekund med å handle inn :-)
Og det korter jo den lange ventetiden litt å kjøpe inn alt man trenger til den lille, syns du skal kose deg med det og prøve å blåse i andres mening rundt dette, babyen KAN jo bli født for tidlig også :-)

samme tenker jeg også.. man aner ikke når baby kommer.. og det er greit å ha litt klær og de viktigste tingene i hjemmet...
jeg koser meg kjempe mye med å kjøpe litt i ny og ned.. føler tiden går fortere da.. men er skuffende når du får slengt sånn i trynet hele tiden.. hehe

Samme her!! Tror ikke svigerforeldrene mine mener babyen eksisterer før den er født. Mamma er derimot rørende engasjert og vi fikk velge oss en barnevogn, som hun skulle betale! Ellers har ho strikka masse og spør stadig hva vi ønsker oss. Hun har til og med handla julegave til vår ufødte datter. Svigers har ikke kjøpt noe enda og svigermor har vel snakket om ting hun har lest om ar det kunne være lurt å drikke Biola for å forebygge eksem. Og sett på magen min, men der stopper det. Samboeren min fikk ikke navn før en måned etter han var født, så det sier kanskje litt!! Jeg velger uansett å kose meg med min mors engasjement og bryr meg ikke så mye om svigers ;-)

Vi har kjøpt vogn ol selv, regner ikke med og få noen store ting heller siden dette er nr 2. Eg har sagt til pappa og de at vi ønsker oss tripp trapp til jul så eg håper vi får det da.
Kjøpt klær har eg også gjort, det har svigermor klaget over for det er sååå mye fint der hun bor ( bor i utlandet ).Helt ærlig er mesteparten av de klærne ikke min smak i det heletatt og vi trenger ull og varme klær, ikke tynne upraktiske sett.Min smak er enkle klær fra feks memini, mole ol men selvfølgelig ting fra hm og andre merker også.Hennes smak er bling, glitter og upraktiske sett som ikke har knapper i skrittet ol..

Kjøp det du vil du, skal slekten kjøpe noe til dere burde de jo kunne si hva de vil gi slik at dere slipper og kjøpe det selv

Irriterer meg også for de kommentarene!! Vi har kjøpt inn alt til babyen nå, bortsett fra klærne og sengetøy som ikke er ferdig kjøpt... er jo fordi det er førstemann og vi gleder masse!
Familien sier vi styrer for mye for tidlig, men nå begynner magen å vokse og formen blir bare verre med ryggsmerter osv, så er glad for alt som er gjort jeg da :)

En annen ting jeg liker dårlig er kommentarer som "skjønner ikke du tørr å kjøpe alt så tidlig... er jo ikke garantert at det går bra" ... Hva for en ond ting å si til en allerede overnervøs førstegangsgravid!?!?!

det er så godt at jeg ikke er alene.. har følt meg så ensom og oppgitt når jeg har vært i den situasjonene... blant annet ønsket jeg meg babyting til jul.. men det skulle jeg aldri ha sagt, for da tente henne på pluggene og mente det ble feil...

er så sårende...

det er så godt at jeg ikke er alene.. har følt meg så ensom og oppgitt når jeg har vært i den situasjonene... blant annet ønsket jeg meg babyting til jul.. men det skulle jeg aldri ha sagt, for da tente henne på pluggene og mente det ble feil...

er så sårende...

Uff, så trasig..... de hørtes ikke helt omtenksomme ut da....

Jeg har et råd.

Det er alltid mennesker rundt oss som gjør oss glade og som gjør oss triste og leie, med eller uten vilje.
Jeg er heldig som har en fantastisk svigerfamilie. Det er også grunnen til at jeg har foreslått oppkalling av sønnen vår etter svigerfar ( men vi har ikke bestemt oss enda for vi må jo se gutten først). Det er hemmelig og ikke sagt til noen enda.

Men jeg har en venninne, en barndomsvenninne, som ikke er helt grei. Jeg har inntrykk av at hun er misunnelig på meg, for hun skal alltid "stikke" meg eller kritisere meg når jeg forteller henne at jeg er lykkelig eller at jeg skal noe gøy , som å reise ut på et av mine eventyr. I det siste har hun tatt ting jeg har betrodd henne og enten brukt det i mot meg, eller laget en høylydt spøk av det på facebook. Ikke sånn at jeg blir identifisert av andre, men sånn at jeg skjønner veldig godt hvor hun har det fra og jeg føler meg veldig truffet. Jeg kjenner at jeg blir veldig fristet til å stikke tilbake, men jeg er ikke sånn, så jeg bare leker med tanken litt og så lar jeg det være og forsøker å glemme det. Men jeg kjenner jo etter hvert at jeg ikke kommer til å investere mye i vennskapet til henne når hun gjør sånt noe.

Men rådet jeg hadde og som jeg vil forsøke å etterstrebe selv er :

Jeg og min mann er SÅ lykkelige, og vi skal ikke la disse "andre" få lov til å ødelegge det. Jeg hever meg over det og tenker: tenk at noen er misunnelig på meg: ja det BURDE de kanskje være, for jeg har det jo KJEMPEBRA!

Dessuten er det ingenting som irriterer smålige og misunnelige mennesker mer enn dette :

Best revenge is happiness.jpg

Tror d er bare sånn noen er! Husker d veldig fra nr 1 når vi handlet inn ... Husk husk husk ditt og datt:confused: her kjøper jeg d vi trenger til ungen kommer og heller bytter d vi får i gave om d er noe vi har :p lukker ører om de kommenterer altså:p

Uff, så trasig..... de hørtes ikke helt omtenksomme ut da....

Jeg har et råd.

Det er alltid mennesker rundt oss som gjør oss glade og som gjør oss triste og leie, med eller uten vilje.
Jeg er heldig som har en fantastisk svigerfamilie. Det er også grunnen til at jeg har foreslått oppkalling av sønnen vår etter svigerfar ( men vi har ikke bestemt oss enda for vi må jo se gutten først). Det er hemmelig og ikke sagt til noen enda.

Men jeg har en venninne, en barndomsvenninne, som ikke er helt grei. Jeg har inntrykk av at hun er misunnelig på meg, for hun skal alltid "stikke" meg eller kritisere meg når jeg forteller henne at jeg er lykkelig eller at jeg skal noe gøy , som å reise ut på et av mine eventyr. I det siste har hun tatt ting jeg har betrodd henne og enten brukt det i mot meg, eller laget en høylydt spøk av det på facebook. Ikke sånn at jeg blir identifisert av andre, men sånn at jeg skjønner veldig godt hvor hun har det fra og jeg føler meg veldig truffet. Jeg kjenner at jeg blir veldig fristet til å stikke tilbake, men jeg er ikke sånn, så jeg bare leker med tanken litt og så lar jeg det være og forsøker å glemme det. Men jeg kjenner jo etter hvert at jeg ikke kommer til å investere mye i vennskapet til henne når hun gjør sånt noe.

Men rådet jeg hadde og som jeg vil forsøke å etterstrebe selv er :

Jeg og min mann er SÅ lykkelige, og vi skal ikke la disse "andre" få lov til å ødelegge det. Jeg hever meg over det og tenker: tenk at noen er misunnelig på meg: ja det BURDE de kanskje være, for jeg har det jo KJEMPEBRA!

Dessuten er det ingenting som irriterer smålige og misunnelige mennesker mer enn dette :

Vis vedlegget 149909
takk for kloke ord.. jeg skal prøve å heve meg over det... jeg regner med de hadde sagt ifra om de ønsket å kjøpe noe til baby.. når jeg ikke hører noe kan jeg liksom ikke vente til langt utti februar å begynne å handle.. hehe.. jeg får prøve så godt jeg kan :D

Drit nå i andre. Neste gang dere får den kommentaren så spør de rett ut om deg er noe de vil bidra med. Svigermor kom til meg en mnd før termin sist og sa hun ville kjøpe vognpose.. Jeg ventet oktoberbaby, så når jeg fant vognpose på salg så kjøpte jeg selvfølgelig det, lenge før hun kom og sa dette.. Hun ble så rar når jeg sa at det hadde vi kjøpt, for det var liksom tradisjon at de gjorde (det vil si, de hadde gjort det en gang før, enda de hadde barnebarn..) Så jeg sa at vi trengte tripptrappstol og at de gjerne måtte handle det om de ville bidra. Vi endte med å få en god sum, kunne handlet to tripptrappstoler for det beløpet [emoji14] Men da fikk vi handlet noen av de dyre tingene vi trengte, og de følte de fikk bidratt.

Vi kjøpte vogn, pusset opp vaskerommet, innredet barnerommet, kjøpte bilstol, vognpose og alt annet selv. Fikk høre mye at vi ikke måtte kjøpe så mye klær, og vi har fått mye klær. Syns nesten det er deilig nå som det har stoppet opp litt, for da kan jeg kjøpe klær JEG syns er fint [emoji14] Det vi har fått har vært fint nok det altså :) Men nå etterhvert blir alt etter min stil [emoji14]

Mye av moroa er jo å kunne forberede og handle inn - drømme om hvordan det blir når bebisen kommer og skal bruke alle tingene som står klart. Ikke la de ta fra deg den kosen:) Synes det er fint jeg at dere ikke bare forventer å skulle få.. Selv om vi har det meste fra førstemann har jeg likevel handlet inn både klær, ny bæresele, soveskinn, bilstol osv. Tror nok noen her også tenker at en del av tingene er unødvendig eller at vi burde vente litt, men det bryr jeg meg ikke noe om!! Kos deg med handlinga du:)

Jeg kommer nok til å ha alt klart til senest uke 30 (av de store tingene) da jeg garantert kommer til å få bekkenløsning på slutten og ikke ønsker stresse. Bedre tidlig ute enn på fødestuen uten seng og alt på plass ;)

Bare si at du vil ha ting klart og at hun (svigermor) heller får gi beskjed om det er noe hun ønsker å bidra med. Kanskje hun bare er sjalu og ønsker å bli spurt om hun kan hjelpe?

Huff.. At det går an. Da får de heller si ifra hva de har lyst til å bidra med.. Må jo skjønne at dere synes dette er stas og ønsker å gjøre ting klart. Ikke bry deg om kommentarene. Vær stolt av det dere har handlet. :-)
Vi er også straks ferdige med det meste. Når det kommer til de store tingene har jeg mest lyst til å kjøpe/bestemme dette selv. Så da får de helle bidra med penger, eller evt være med når vi handler..
Hos meg har det vært litt motsatt. Jeg har måtte si til svigermor at vi har så mye i de minste størrelsene. Så nå har hun begynt å handle til guttene er 1 år.. :p

Jeg signerer alt du sier. Har det akkurat på samme måte! Masse mas om at vi ikke må kjøpe så mye, men har ikke fått en eneste ting. Jeg er faktisk litt der at jeg ikke vil ha noe heller lenger :p har ikke forventet å få noe, men tenker at vi må da få lov til å kjøpe inn ting til babyen vår selv uten å høre mas om at det må vi ikke :p

Jeg signerer alt du sier. Har det akkurat på samme måte! Masse mas om at vi ikke må kjøpe så mye, men har ikke fått en eneste ting. Jeg er faktisk litt der at jeg ikke vil ha noe heller lenger :p har ikke forventet å få noe, men tenker at vi må da få lov til å kjøpe inn ting til babyen vår selv uten å høre mas om at det må vi ikke :p
Bra det ikke bare er meg Men er sårende at de skal være sånn... Kjøper jo bare ting baby trenger

Kjenner meg igjen.... Men ønsker å ha kontroll på ting, å handler derfor "det mest nødvendige" mamma bidrog med vogn (betalte) men vi valgte den ut sjøl... Ellers har eg komt øve litt fint brukt fra en tidligere nabo. Hu skulle nesten ikkje ha penger for det, så då MÅTTE eg bare kjøpa.... Mannen meine at me får handla ALT me trenge på enn halvtime på "rett" butikk, eg er uenig! Eg like å ta, kjenna litt og vurdera ting... Termin i mars, men han meine me kan venta ei stund endå med å handla. Eg er uenig.... Svigers har ikkje nevnt med ett ord at dei ønske å bidra. Ikkje sikkert at dei ønske heller.....

Har ei fosterdatter på 8 1/2 år, ho ELSKE jo å fortella folk om ke me har kjøpt /fått til babyen. Pluss visa ultralyd bilde. Hu syns og at de e stas å fortella at eg har vondt i beinå når eg går (=tendensa til bekkenløsning) Eg har sagt at ho ikkje får lov. At EG vil bestemma om eg ska sei /visa ting....

Så eg "takle" nok ting på min måte, med å IKKJE visa /laga show av det som er innkjøpt. Mitt privat liksom :smiley-ashamed008.... Klart eg syns de e stas om folk bryr seg /spør. Då fortelle eg kanskje litt vel mykje.... Men akkurat sånn som det e nå, e eg litt hemmelighetsfull .. Kanskje pga dårlig sjølvtillit og redsel for at ting ikkje går bra? *Den hadde eg ikkje tenkt på*

Syns og at det e veldig uvant med så mykje oppmerksomhet pga voksande mage....
Men ELSKE å kjenna liv! Glede meg te å møta gullskatten:Heartbigred!

Forstår godt du blir skuffa! Eg e nå litt der sjøl og.....

Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Selv har jeg kjøpt inn mange av de store tingene, nettopp fordi jeg synes det er greit å ha det i orden før jeg ikke orker å vagge rundt å lete etter det jeg trenger. Også er det koselig å pusle litt med det :)

Hvis noen er interessert i å hjelpe oss så må de jo gi utrykk for det å tilby det.. Kan ikke vente til mars med å handle ting i "tilfelle" vi får noe i forbindelse med at mini kommer til verden.

Synes du skal kose deg med handling av ting til den lille! Det er nå vi har tid til det, etter fødsel så vil jeg tro at fokuset er en helt annen plass.
Ikke la svigers ødelegge humøret ditt, gjør det du selv føler er riktig. Det er ditt liv og din baby <3

Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Selv har jeg kjøpt inn mange av de store tingene, nettopp fordi jeg synes det er greit å ha det i orden før jeg ikke orker å vagge rundt å lete etter det jeg trenger. Også er det koselig å pusle litt med det :)

Hvis noen er interessert i å hjelpe oss så må de jo gi utrykk for det å tilby det.. Kan ikke vente til mars med å handle ting i "tilfelle" vi får noe i forbindelse med at mini kommer til verden.

Synes du skal kose deg med handling av ting til den lille! Det er nå vi har tid til det, etter fødsel så vil jeg tro at fokuset er en helt annen plass.
Ikke la svigers ødelegge humøret ditt, gjør det du selv føler er riktig. Det er ditt liv og din baby <3
det er som å høre meg si til mannen, dette du skriver nå... de er såpass oppegående at jeg regner med dem sier ifra hvis de vil bidra med noe :)

Etter jul skal jeg bare kose meg med babyshopping uten sure kommentarer <3

Back
Topp