Nå innføres hepatitt B-vaksinen

Ja, barnet vårt følger det norske vaksinasjonsprogrammet, så kommer til å fortsette med det også når vi får nummer to. Jeg er selv vaksinert mot Hepatitt B ifbm studiet jeg gikk. :)

Tommel opp for det :) Vi vaksinerer, og kjempebra at Hep. B blir lagt inn i barnevaksinasjonsprogrammet :)

Er det testet ut på så små barn? Er selv vaksinert mot hepatitt, så er egentlig positiv til vaksinen. Lurer bare på hvorfor så tidlig? :)

Gutten skal vaksineres ja.
Skulle visst fått hepatitt B vaksine i oppveksten pga utenlandsk mor, men pappa hadde aldri hørt noe om det og står ikke noe i vaksinasjonspapirene annet enn i forbindelse med reise da jeg var 3 år.
Hadde den visst gratis til jeg var 25 :p

Er det testet ut på så små barn? Er selv vaksinert mot hepatitt, så er egentlig positiv til vaksinen. Lurer bare på hvorfor så tidlig? :)
Den gis til mange nyfødte, og er endel av barnevaksinasjonsprogrammet i mange andre land. I Norge får alle barn hvor mor, far eller begge kommer fra land hvor det er høy forekomst av Hep. B vaksinen.
Og det er ganske mange land :)

https://www.fhi.no/globalassets/mig...ver-land-hoy-forkomst-hepatitt-b-feb-2013.pdf

Så jeg tenker det er like greit å vaksinere dem når de er små i stede for å måtte starte med det senere. Det blir heldigvis ikke en ekstra sprøyte, da den tilsettes flerkomponentvaksinen (dtp-polio-hib) som de allerede får på 3, 5 og 12 mnd :)

Alle tre barna våre følger/skal følge vaksinasjonsprogrammet. Flott av hep. B også kommer inn i programmet nå. Har selv tatt den pga yrke (sykepleier).

Her skal alle vaksiner taes... (som er med i vaksinasjonsprogrammet... muligens med litt tilpassing i forhold til alder-når de taes)

Følger programmet :) har en venninne som var skeptiker helt til ene barnet ble alvorlig sjukt... Da fikk hun alle ungene vaksinert :)

Så flott! Synes det er alt for lite fokus på Hepatitt, selv blant voksne. Med mindre du skal på reise til et land hvor det er mye Hepatitt-B, får du lite informasjon om det. Da jeg tok vaksine i forbindelse med en reise til Asia, ble sykepleieren overrasket over at vi ikke hadde fått noe informasjon om Hepatittvaksine i studiet (var da sykepleierstudent). Kjempe glad for at jeg har tatt den og hadde ville kommet til å spurt i forhold til kommende mini også. Flott at den kommer inn i vaksinasjonsprogrammet. :)

kjempeflott!

Back
Topp