Nå har jeg kommet i en ekkel situasjon... :(

s.m.å.e.n

Glad i forumet
Jeg har fått meg fast jobb i kommunen og begynte offisielt i denne 1.januar... Skulle på opplæringsvakt på mandag, men fikk telefon fra sjefen i dag at det ikke lenger var behov for meg i denne jobben. (Pga årsaker jeg ikke kan si pga taushetsplikt, men som er logiske og forståelige). Nå blir jeg plassert i en annen jobb i kommunen enn så lenge, men jeg er livredd for å bli oppsagt! :( jeg har to ukers oppsigelsestid i prøveperiodenpå 6mndr. Så plutselig kan jeg stå der uten jobb... :( jeg vet de har ansettelsesstopp i kommunen, og min arbeidskraft er jo nå overflødig.... Samtidig fikk jeg meg ikke til å tie stille om svangerskapet. Angrer på det nå men... Sagt er sagt...
Skjønner ikke hvordan jeg skal greie å slappe av og ikke tenke så mye på det! Kjenner jeg blir skikkelig stressa og kvalm og uvel av det hele! Noen som har gode råd? Typisk at mannen er på jobb i kveld når jeg trenger at han er her og holder rundt meg og sier at alt skal gå bra... :(

Huff, det hørtes stress ut ja.

For det første så kan de ikke si deg opp fordi du er gravid og rettighetene dine er ganske sterke selv om du er i prøvetid. Jeg vil tro at du evt. permiteres fra denne jobben fremfor å bli sagt opp. Det vil vel gi litt andre rettigheter? Som f.eks fortrinnsrett til tilsvarende stillinger.

Du får ta det litt som det kommer og høre med dem på mandag. Vet det ikke er lett, men du får ikke gjort noe med det i kveld, så prøv å slapp av og si til deg selv at det ordner seg på en eller annen måte - for det gjør det jo!

Uff, skjønner at du er stressa, men prøv å ikke ta sorgene på forskudd! Og om det blir noe tull så ikke nøl med å kontakte fagforeninga. Prøv å slapp av og nyt fredagskvelden :)

Takk damer... Har sett en film nå og prøvd å ikke tenke...
Dette er enn helt ny jobb. Har aldri jobbet i kommunen så aner ikke hva som skjer da... :/ får ta det på mandag...

Nå kan jeg ikke så veldig mye om dette, men tror ikke de bare kan si deg opp slik uten videre selv om du er i prøveperioden.
De må vel ha en grunn som at du ikke utfører jobben som du skal eller lignende..

De må ha en saklig grunn til å si deg opp i prøvetiden, og da gjelder ikke graviditet som en gyldig grunn:) Prøv å slapp av, det går noe bare fint:)

Hvis du ikke klarer å utføre jobben tilstrekkelig, så er det en grunn til å si deg opp i prøvetiden, men det skal som sagt myyyye til ;)

Har du skriftlig at du hadde fått deg fast jobb? Arbeidsgiver kan flytte deg til lik stilling annet sted i kommunen dersom det er mer hensiktsmessig. Du kan ikke lettere sies opp i prøvetiden, prøvetid betyr at arbeidsgiver i denne perioden må varsle deg dersom de ser at du ikke oppfyller stillingskriteriene. De kan ikke si deg opp på annet grunnlag enn dette, og vanlige regler for oppsigelse gjelder. Du kan ikke sies opp på grunnlag av graviditet eller sykdom!

Prøveperioden gir ikke mulighet for oppsigelse på annet grunnlag enn at du ikke utfører jobben din!!!!

Håper du er organisert!

( dette er jobben min, så om det skulle være noe kan du ta kontakt med meg på innboksen min)

Har du skriftlig at du hadde fått deg fast jobb? Arbeidsgiver kan flytte deg til lik stilling annet sted i kommunen dersom det er mer hensiktsmessig. Du kan ikke lettere sies opp i prøvetiden, prøvetid betyr at arbeidsgiver i denne perioden må varsle deg dersom de ser at du ikke oppfyller stillingskriteriene. De kan ikke si deg opp på annet grunnlag enn dette, og vanlige regler for oppsigelse gjelder. Du kan ikke sies opp på grunnlag av graviditet eller sykdom!

Prøveperioden gir ikke mulighet for oppsigelse på annet grunnlag enn at du ikke utfører jobben din!!!!

Håper du er organisert!

( dette er jobben min, så om det skulle være noe kan du ta kontakt med meg på innboksen min)
Var vel omtrent akkurat det jeg skreiv ;) mamma er personalsjef of har akkurat gjennomgått og måtte si opp ei dame i prøvetiden... Men dette var veldig omfattende og det var utelukkende Pga av hun ikke klarte jobben sin :)

Back
Topp