Nå er jeg virkelig bekymret....

BflyW

Elsker forumet
Jeg har klaget mye i det siste (I august forumet) over både det ene og det andre (omgangssyke og hemoroider).

I løpet av fredagen begyndte jeg å få skikkelig vondt i magen. På lørdag klarte jeg å lokalisere hvor det var - og jeg har en klinkekule-stor kul ved navelen. Etter å ha surfet rundt på nettet skjønner jeg at det er navlebrokk.

Både svangerskap og oppkast kan være årsaken - og når jeg i det siste har hatt begge deler er nok det grunnen.

Etter hva jeg kan lese om navlebrokk på nettet så må det noen ganger opereres.

Dette står på lommelegen.no:

"Operasjon: Små navlebrokk kan ofte opereres i lokalbedøvelse, mens større brokk krever narkose. Unntaksvis kan også ryggbedøvelse benyttes. Huden over brokket åpnes. Brokksekken fridissekeres fra åpningen i bukveggen for deretter å bli puttet inn i buken. Åpningen i bukveggen syes så igjen. Dersom det foreligger større defekt (åpning) i bukveggen kan det bli nødvendig å forsterke med å sy inn et nett av kunststoff for å forhindre at det opptrer et nytt brokk i det opererte området senere. I enkelte tilfelle, ved store brokk, kan det også være aktuelt å rekonstruere navlen. Operasjon for et lite navlebrokk er et lite inngrep med liten risiko. Generelt kan det sies at jo større brokket er, jo større blir operasjonen. De fleste navlebrokk kan dog opereres med liten risiko for pasienten. Dersom en pasient har hatt smerter fra et navlebrokk, bør brokket absolutt opereres! Dette kan bety inneklemming av brokket, noe som kan medføre fare dersom det skulle være en tarmslynge i brokksekken."

Om INNEKLEMT BROKK skriver lommelegen:

"Hvis tarmen blir klemt fast inne i brokket, er situasjonen alvorlig. Blodårer kan klemmes av og tarmen kan sprekke. Hvis en del av tarmen ikke får blodforsyning, kan den dø. Inneklemt brokk er en av årsakene til tarmslyng.

Sykdomstegn
* Plutselig smerter der hvor brokket sitter. Etter hvert sprer smertene seg utover hele magen.
* Spedbarn og småbarn skriker heftig.
* Kvalme og oppkast er vanlig. Selve brokket er vondt å ta på.

Behandling
Kontakt lege straks. Hvis brokket ikke har vært i klem lenge, kan legen forsøke å presse det tilbake. Noen ganger smetter brokket tilbake av seg selv. Hvis tarmen kan ha blitt skadet, blir du lagt inn på sykehus, selv om brokket ikke lenger er synlig.

Operasjon?
Hvis brokket fortsatt sitter i klemme, blir du lagt inn på sykehus på hurtigste måte. Brokket må avlastes snarest for at tarmen ikke skal ødelegges. Lar ikke brokket seg presse tilbake, blir du operert."

Smertene sitter hos meg lokalisert i navelen - men de sprer seg over hele magen så fort jeg beveger meg. Selve kulen er så vond at jeg ikke klarer å ha på en truse som strammer litt etc... det er kjempe ømt!

Jeg er kjempe bekymret!
Jeg bryr meg ikke om smertene - de kan jeg leve med - men hva om legen sier jeg må operere?
Jeg er 27 uker på veg og har virkelig ikke lyst til å måtte gjøre et inngrep!!!!!

HAR NOEN AV DERE ERFARING MED DETTE?
Jeg har legetime på tirsdag...

Hvordan vet man hva som er inneklemt? Kan man se det på ultralyd? 

Hei!

Forstår at dette bekymrer og stresser deg! Jeg råder deg til å kontakte din lege snarest og snakke med han/hun. Utifra det jeg leser tolker jeg det dithen at det er en tilstand som kan inntre ved graviditet. Jeg antar dermed utifra det at det er gode rutiner på behandling av denne tilstanden. På lommelegen.no skrives det generelt om en tilstand og hvordan den kan utarte seg. Det er dermed viktig at en lege ser på deg, og får vurdert din tilstand. Jeg er i den tro at dette går bra, og at du får den behandlingen som er best for deg.

Lykke til og god bedring!![:D]

Har ikke du nettopp hatt en runde med omgangssyke? Kan det være evnt brokk som har gjort til at du har kastet opp??
Kom deg avgårde til lege jente. ASAP!!! Er det brokk så blir du værre av å vente. Ikke bra for hverken deg eller babyen at du går rundt og er engstelig.
Forhåpentligvis er det ikkeno galt, men sjekk det uansett.

Trøsteklem er herved sendt[:)]

Tusen takk for svar!

Jeg har akuratt pratet med Ahus og de har ingen hast med dette - jeg må vente til en hverdag med å komme å få undersøkt det...
Jeg har legetime i morgen uansett, så jeg tar det opp med henne, så får jeg høre hva hun har å si....

Ja, jeg har nettopp vært gjennom en runde med omgangssyke. Tror ikke oppkastet var pga brokk, tror heller at jeg har fått brokk av å bruke buken hardt når jeg kastet opp!

Det går nok bra.
Smertene er ikke så ille, så jeg har begyndt å roe meg på at det sikkert ikke er noe farlig. Og er det ikke fare for at blodstrømmen blir brutt til noen tarmer/organer, så vil de uansett vente med å gjøre noe til etter et svangerskap. Det er jo det jeg ønsker....

NÅ vil jeg at helvetesuken skal ende....
Omgangssyke, Hemoroider (som jeg måtte inn på sykehuset å åpne) og brokk - alt på 1 uke?
Jeg visste det - jeg hadde det for lett i begynnelsen av svangerskapet! Nå tar jeg det igjen!

Stakar deg, ønsker deg masse god bedring og alt godt

Back
Topp