nå er jeg FORBANNA!!!

Smash!

Forelsket i forumet
ååååh, vet ikke hvor jg skal begynne engang!

Vi leier en kjellerleilighet. Den er ganske fuktig. Eieren sier at vi bør kun bruke tørketrommel, noe vi ikke kan bruke med vanlig klær. Vindur må stå på gløtt, samt ha på viften over stekeovn og maaange andre ting.
Vi har sagt til han at viftene på badet ikke funker, men dette nekter (ja, faktisk NEKTER han å høre noe om).
Vi har nå fått svartsopp, som han vennlig har tilbudt seg å MALE over...!
I tillegg er vi trette og har nesten alltid hodepine.
Jeg sa til han at vi trengte en avfukter, da satte han seg på bakbena. det var ikke snakk om! For det var vi som vasket klær på riv ruskende gal måte.
Jeg sa at han som utleier må leie ut en leilighet som man kan leve som normale mennesker i og at dersom han nektet å kjøpe en avfukter ville jeg ha inn en fagmann som kunne bkrefte/avkrefte høy fuktighet.
Til dette svarte han at han allerede hadde hatt en fagmann inne før vi flyttet inn, og da var det ikke spor av fuktighet.
Jeg sa jeg gjerne ville se disse papirene, men det fikk jeg ikke. Jeg måtte stole på han.
Jeg sa videre at enten måtte vi få en avfukter, ellers tok jeg PERSONLIG inn fagfolk.
Da fikk jeg beskjed om at å bruke pressmiddel var han særdeles lite fornøyd med..

Det gikk så surt, og jeg er så forbanna nå!! Lille gutten puster jo også inn denne dårlige luften...!!!!

så nå skal jeg gå grundig gjennom alle lovverk, vi har forbrukerrådets leiekontrakt...

Noen som har vært borti lignende?

Unnskyld, ble veldig langt dette, men er så frustrert som aldri før..!

jeg ser at dette virker litt smålig, så jeg bør kanskje legge til et par ting:

- i sommer gikk han ut å beskjærte gressmatten vår mens vi var på ferie, så nå har vi en alt for liten gressmatte (uten vårt samtykke)
- Han var på en rundtur i leiligheten mens vi var på ferie og bemerket at vi ikke kunne speil på soverommet ( også uten vårt samtykke)
- han "forlanger" at dersom vi MÅ tørke klær på stativ, må det skje ute (vi kan mao kun vaske klær fra juni-august)
- i tilleg til mange andre episoder som får det til å bikke over hos meg nå...

FLYTT!

Jeg ville flyttet derfra. Muggsopp er absolutt ikke bra, bodde selv et sted i bergen med dette, og fikk et alvorlig astma anfall mens jeg sov, tilfeldigvis våknet jeg av meg selv og da var det så vidt jeg fikk luft.

Når det gjelder leiligheten hadde jeg kontaktet fagpersoner. Skal ikke leiligheter være godkjente, er det ikke noen som sjekker slikt? Ville i så fall kontaktet dem, slik at ikke han fortsatte å leie ut en slik leilighet. Men selv ville jeg flyttet, særlig med små barn i bildet

Tro meg vi vil flytte, men vi bygger hus nå som står klart etter høsten. vi får ikke rimeligere husleie enn det vi har her, så må bare kjempe oss frem... jeg er så oppgitt at jeg bare vil sette meg ned å grine..

uff, for en skummel opplevelse!

det er svartsopp vi har, så det er ikke sånn sett farlig, men ikke BRA heller.. jeg tenkte at dersom han ikke kjøper inn en avfukter gjør jeg det selv, og holder tilbake på husleien.. må bare kontakte forbrukerrådet, må gi han en toukers frist skriftlig først.

Dette høres veldig spesielt ut. Vi og bor i en kjellerleilighet hvor det er veldig fuktig. Men vår utleier er veldig hyggelig og imøtekommende. De har fikset vifter og dører og vinduer og egentlig alt for oss etter at vi påpekte visse feil.. Kjøpt avfukter har de gjort og. Det er jo utleierens ansvar..!
Et vennepar av meg fikk mugg og sopp i leiligheten sin pga fukt, de endte opp i retten med utleier, pga varige skader på eiendeler og hun ene måtte sykemelde seg. De vant og.. Hehe.[8D]
Men nå sitter mannen min ved siden av meg her og sier at dette bare er tull og at dere ikke må finne dere i det[;)]
Kontakt fagpersoner etc. Og krev deres rett!

ja, det er det min far også sier.. jeg har aldri vært borti noe lignende. har leid i Oslo i 6 år uten noen problem, så jeg vet ikke hvilken ende jeg skal begynne i..

da er det iallefall ikke vi som er vanskelige leietakere ser det ut til!

ps: vi fikk svartsopp ved inngangsdøren vår, jeg skrubbet med litt lunket vann og klor og det forsvant og har ikke kommet tilbake enda (ca 5mnd siden).[:)]

Ah, takk for tips cathcath [:)] får litt "the Grudge" følelse i leilighten...

Ja det var det vi fikk og. Haha. Får håpe det funker hos deg og! Hvis ikke har utleier plikt til å fikse det! Lykke til!!

Hentet fra artikkelen:

Forbrukerrådet kan kontaktes for råd i forbindelse med spørsmål om husleierett på vår forbrukertelefon 03737

Det er han som leier ut sitt ansvar at leiligheten er som den skal være.
Altså ingen skader,fukt,mugg,sopp osv.

KLAG- til forbrukerrådet.

Du skal ikke ha på din regning at du må kjøpe avfukter.
Det er han som skal kjøpe, det er jo ikke noe  og diskutere
en gang. Har han ikke lest lover og regler for utleie eller????

Han må jo være tett i pappen, mildt sagt.

Få inn fagfolk-og send han regninga!!!!

For det første vil jeg anbefale dere å få en fagmann til å se på det. Og det FORT! Om dere må betale det selv, er det uansett verd det..
Vist det er muggsopp i leiligheten, kan dere bli alvorlig syke av det, og få sykdommer som oppstår senere. Varige men vist dere er uheldig..

Er det tilfeldet, og dere har dokumentasjon på det, mener jeg dere kan kreve erstattning fra huseier. Han har ikke lovt å leie ut bolig som ikke er i forvarlig stand..

Jeg bodde selv i en kjellerleilighet for noen år siden. Når jeg kom dit var leiligheten nymalt. Etter at jeg hadde bodd der 3-4 mnd kom den svarte muggsoppen fram på veggene der, og det viste seg at det ikke var levelig der. Jeg ble i ettertiden veldig syk, og hadde lungebetennelse på lungebetennelse.. Bodde bare der noen mnd, men det var nok!

Som de andre sier få nn en fagmann dere kan ikke bo slik, det er ikke bra i det heletatt.
Om boligen ikke er i stand har han ikke lov og leie ut heller.

Håper det ordner seg for dere [:)]

Syns du bør ringe alle som ringes til kan, og få hjelp bak hans rygg! dessuten burde dere kanskje herfra ha all kommunikasjon skriftlig, eller om du kan ta opp telefonsamtalene dere har! da kan han ikke påstå han har sagt/ikke har sagt noen ting.

tusen takk for mange gode tilbakemeldinger!

Jeg har skrevet ned på pc`en en samtale vi hadde i august ang dette + endel andre ting, og det er jo datert elektronisk også.

Ellers er det akkurat det jeg er redd for, at han går tilbake på ALT han har sagt.. Han motsier seg selv hele tiden, og kan fort omformulere på alt han har sagt...
Dette er også venner av mine foreldre, noe som gjør hele saken ganske ømfintlig. Begge mine foreldre er på vår side, men dette kan jo bli stygt...

men jeg ringer forbrukerrådet i morgen, go sender et datert skriftlig brev til han ang avfukter. Da får han 14 dager på seg til å rette det opp, ellers kjøper jeg inn selv og trekker det fra på neste husleie.

Han ville se etter avfukter selv, for å finne en billig og prate med noen som KAN det (for jeg har jo ikke pratet med folk som kan dette de siste 2 årene...) Det kommer aldri til å skje noe, dersom jeg ikke sender brev til han.. Og til og med da tror jeg det blir veldig utfordrende..

Blir helt matt.. men nå er det gått over til en prinsippsak, det er snakk om 2000 kr.. Hvor vanskelig kan en virkelig gjøre seg???

tja si det, noen folk er litt ekstra gniene! patetisk! håper bare han gir seg før det blir alvorlig, på et punkt må han jo skjønne at du ikke kommer til å gi deg, og at han kommer til å drite seg ut i denne saken.

Back
Topp