Nå blir det enklere å søke om foreldrepermisjon. Endringer fra 1 januar

Ikke i bruk

Forumet er livet
Fra 1. januar 2019 kommer det endringer for søking om foreldrepermisjon og foreldrepenger. Du trenger heller ikke så mye dokumentasjon som i dag. Her er endringene.

Frist for å søke om foreldrepenger
Skal du starte foreldrepermisjonen etter nyttår, kan du tidligst søke om foreldrepenger fra NAV seks uker før permisjonen starter. Starter permisjonen din i 2018, skal du fremdeles følge dagens regler.

Les hele artikkelen her

Tror du det blir lettere med disse endringene?
 
Jeg lurer på en ting...... Om jeg har forstått det riktig..

Jeg jobber fast annenhver helg, men tar ekstravakter slik at jeg jobber egentlig ca 80% men har kontrakt på 19,72%
Hvis alt går helt fint og de eneste problemene jeg får fram til termin er at jeg ikke orker å jobbe mer enn de faste vaktene mine de 3 siste mnd fordi jeg er trøtt eller noe som ikke kvalifiserer til sykemelding og kun får utbetalt 7000 i mnd, vil jeg få det i permisjonstiden og? Selv om resten av året har jeg hatt gjennomsnittlig 20.000 utbetalt? Dette vil jo i bunn og grunn kun straffe de som ikke har fastlønn?
 
Staten legger iallefall ikke til rette for økt befolkning, enda de roper å syter om at det fødes mindre barn nå. Glad jeg har fastlønn..
 
Det ser dessverre sånn ut, Aspeløv. I tillegg så ser det ut som at de skal øremerke enda mer av permisjonen ved 80% dekningsgrad til far. For oss som hadde planlagt at jeg skulle ta hele fellesperioden, betyr det at jeg mister hele fire uker til fedrekvota.
 
Vil det si at behandlingstiden går ned også?
Jeg hadde forstått det som at jeg måtte søke i tide så de rekker behandle søknaden før jeg skal ut i permisjon og i min kommune er behandlingstiden nå på 12 uker..
 
Vil det si at behandlingstiden går ned også?
Jeg hadde forstått det som at jeg måtte søke i tide så de rekker behandle søknaden før jeg skal ut i permisjon og i min kommune er behandlingstiden nå på 12 uker..

Mest sannsynlig. Her er det flere prosesser som er digitalisert, og dermed blir trolig mye også automatisert, og de ansatte kan bruke tiden på de mer kompliserte tilfellene.
 
Det ser dessverre sånn ut, Aspeløv. I tillegg så ser det ut som at de skal øremerke enda mer av permisjonen ved 80% dekningsgrad til far. For oss som hadde planlagt at jeg skulle ta hele fellesperioden, betyr det at jeg mister hele fire uker til fedrekvota.
Er det sant??
 
Jeg lurer på en ting...... Om jeg har forstått det riktig..

Jeg jobber fast annenhver helg, men tar ekstravakter slik at jeg jobber egentlig ca 80% men har kontrakt på 19,72%
Hvis alt går helt fint og de eneste problemene jeg får fram til termin er at jeg ikke orker å jobbe mer enn de faste vaktene mine de 3 siste mnd fordi jeg er trøtt eller noe som ikke kvalifiserer til sykemelding og kun får utbetalt 7000 i mnd, vil jeg få det i permisjonstiden og? Selv om resten av året har jeg hatt gjennomsnittlig 20.000 utbetalt? Dette vil jo i bunn og grunn kun straffe de som ikke har fastlønn?

Svaret på det er nok "det kommer an på". Det står at beregning etter 3 siste måneder er hovedregelen - altså vil det også være unntak. Og de unntakene vil nok vurderes fra sak til sak, så det er vanskelig å si noe om hva utfallet blir i ditt tilfelle. Men så enkelt (og nedslående) som at alle får de tre siste måneder og ferdig med det blir det helt sikkert ikke.
 
Har det på samme måte og er så stresset nå at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg.




Jeg lurer på en ting...... Om jeg har forstått det riktig..

Jeg jobber fast annenhver helg, men tar ekstravakter slik at jeg jobber egentlig ca 80% men har kontrakt på 19,72%
Hvis alt går helt fint og de eneste problemene jeg får fram til termin er at jeg ikke orker å jobbe mer enn de faste vaktene mine de 3 siste mnd fordi jeg er trøtt eller noe som ikke kvalifiserer til sykemelding og kun får utbetalt 7000 i mnd, vil jeg få det i permisjonstiden og? Selv om resten av året har jeg hatt gjennomsnittlig 20.000 utbetalt? Dette vil jo i bunn og grunn kun straffe de som ikke har fastlønn?
 
Har det på samme måte og er så stresset nå at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg.


Jeg leste litt mer om det, hvis jeg slutter i jobben nå så er det de 3 siste mnd som gir grunnlag for beregning.. så for meg så hadde det faktisk svart seg å slutte framfor å fortsette og trappe ned det er jo ikke noe jeg har lyst til i det hele tatt.. sykemelding er også et alternativ, men jeg vil ikke ha det hvis jeg er frisk og rask.. er litt mellom barken og veden nå føler jeg.. skikkelig frustrerende..
 
Det ser dessverre sånn ut, Aspeløv. I tillegg så ser det ut som at de skal øremerke enda mer av permisjonen ved 80% dekningsgrad til far. For oss som hadde planlagt at jeg skulle ta hele fellesperioden, betyr det at jeg mister hele fire uker til fedrekvota.

Åårh... Jeg blir så oppgitt.. vi hadde også planlagt at jeg skulle ta hele fellesperioden da far tjener så pass mye mer enn meg.. jeg skjønner ikke hvordan de kan rettferdiggjøre slike bestemmelser
 
Det ser dessverre sånn ut, Aspeløv. I tillegg så ser det ut som at de skal øremerke enda mer av permisjonen ved 80% dekningsgrad til far. For oss som hadde planlagt at jeg skulle ta hele fellesperioden, betyr det at jeg mister hele fire uker til fedrekvota.
Jeg skulle også ta hele fellesperioden og 80% dekningsgrad for å være mest mulig hjemme. Hvis jeg må tilbake på jobb før 1. januar betyr det at jeg må ukependle, og da hjelper det lite med ammefri :( Blir permisjon uten lønn da...
 
Her blir det 100 % dekning uansett, tar heller ulønnet hvis det blir behov / problematisk med barnehageplass.

Mannen må trolig gradere litt uansett - han driver eget firma alene, og skal nok få håndtert det som kommer inn med deltidsarbeid, så mulig jeg tar ulønnet den/de dagene han må jobbe for å få uka til å gå opp.
Vil ikke ta av «mine» uker for å spare til gradering, og økonomisk bør det gå fint med 60-80% lønn i en periode. Men håper virkelig vi ikke må vente til august med barnehageplass..
 
Jeg lurer på en ting...... Om jeg har forstått det riktig..

Jeg jobber fast annenhver helg, men tar ekstravakter slik at jeg jobber egentlig ca 80% men har kontrakt på 19,72%
Hvis alt går helt fint og de eneste problemene jeg får fram til termin er at jeg ikke orker å jobbe mer enn de faste vaktene mine de 3 siste mnd fordi jeg er trøtt eller noe som ikke kvalifiserer til sykemelding og kun får utbetalt 7000 i mnd, vil jeg få det i permisjonstiden og? Selv om resten av året har jeg hatt gjennomsnittlig 20.000 utbetalt? Dette vil jo i bunn og grunn kun straffe de som ikke har fastlønn?

De beregner foreldrepenge grunnlaget basert på inntekten din de siste 6 mnd om du har variabel inntekt. Så om du jobber kun fast kontrakt de siste tre mnd vil dette medføre at utbetalingene blir mindre enn 20.000 men de blir ikke 7000 :)
 
De beregner foreldrepenge grunnlaget basert på inntekten din de siste 6 mnd om du har variabel inntekt. Så om du jobber kun fast kontrakt de siste tre mnd vil dette medføre at utbetalingene blir mindre enn 20.000 men de blir ikke 7000 :)

Har du snakket med Nav om dette? Jeg er nemlig i akkurat samme situasjon, og de sa at uansett om man har variabel inntekt vil de kun ta de 3 siste mnd i beregning da det er de nye reglene fra 1.januar.

Dette resulterer i at jeg tar ut permisjon 12 uker før termin og 12 uker ulønnet når permisjon er over. Dette er mer lønnsomt for meg enn å skulle trappe ned å få utbetalt det jeg da orker å jobbe de 3 siste mnd.
 
Jeg lurer på en ting...... Om jeg har forstått det riktig..

Jeg jobber fast annenhver helg, men tar ekstravakter slik at jeg jobber egentlig ca 80% men har kontrakt på 19,72%
Hvis alt går helt fint og de eneste problemene jeg får fram til termin er at jeg ikke orker å jobbe mer enn de faste vaktene mine de 3 siste mnd fordi jeg er trøtt eller noe som ikke kvalifiserer til sykemelding og kun får utbetalt 7000 i mnd, vil jeg få det i permisjonstiden og? Selv om resten av året har jeg hatt gjennomsnittlig 20.000 utbetalt? Dette vil jo i bunn og grunn kun straffe de som ikke har
 
Back
Topp