Nå blir det enklere å søke om foreldrepermisjon. Endringer fra 1 januar

Ikke i bruk

Forumet er livet
Fra 1. januar 2019 kommer det endringer for søking om foreldrepermisjon og foreldrepenger. Du trenger heller ikke så mye dokumentasjon som i dag. Her er endringene.

Frist for å søke om foreldrepenger
Skal du starte foreldrepermisjonen etter nyttår, kan du tidligst søke om foreldrepenger fra NAV seks uker før permisjonen starter. Starter permisjonen din i 2018, skal du fremdeles følge dagens regler.

Les hele artikkelen her

Tror du det blir lettere med disse endringene?
 
Tja, det blir vel enklere for de som har fast månedslønn. Det er jo flott :)
De som jobber provisjon, tilkalling etc vil nok kjenne på frustrasjonen og fortvilelsen på hvordan dette skal gå... å være et unntak i NAV har vel aldri vært en enkel prosess....


I tillegg 3 dele permisjonen i 80% gjør nok også mange frustrert! når blir dette vedtatt? noen som vet?

Når syns vi det ble greit at familier ikke kan velge det som passer oss selv og vår familie best?? blir så irritert!!! :smiley-angry002

Er veldig pro pappa perm altså :) og sist permisjon her i huset fikk han flere uker av felles perioden, men denne gangen er situasjonen annerledes for oss, da han faktisk tjener over dobbelte av meg og vi begge har andre posisjoner i jobb sammenheng. Alle har det ikke likt! vi må da få lov til å velge!!!! ARG!!!!!
 
Tja, det blir vel enklere for de som har fast månedslønn. Det er jo flott :)
De som jobber provisjon, tilkalling etc vil nok kjenne på frustrasjonen og fortvilelsen på hvordan dette skal gå... å være et unntak i NAV har vel aldri vært en enkel prosess....


I tillegg 3 dele permisjonen i 80% gjør nok også mange frustrert! når blir dette vedtatt? noen som vet?

Når syns vi det ble greit at familier ikke kan velge det som passer oss selv og vår familie best?? blir så irritert!!! :smiley-angry002

Er veldig pro pappa perm altså :) og sist permisjon her i huset fikk han flere uker av felles perioden, men denne gangen er situasjonen annerledes for oss, da han faktisk tjener over dobbelte av meg og vi begge har andre posisjoner i jobb sammenheng. Alle har det ikke likt! vi må da få lov til å velge!!!! ARG!!!!!
Ble også litt trist over at 80 % også skal tredeles, da jeg vet fra sist at det er jeg som har absolutt mest behov for lang tid i permisjon. Det betyr jo bare at det blir enda mer ulønna permisjon på meg :( Ser ut til at det vil gjelde om man går ut i permisjon 1. januar eller senere, så den blir vanskelig å unngå.
 
Tja, det blir vel enklere for de som har fast månedslønn. Det er jo flott :)
De som jobber provisjon, tilkalling etc vil nok kjenne på frustrasjonen og fortvilelsen på hvordan dette skal gå... å være et unntak i NAV har vel aldri vært en enkel prosess....


I tillegg 3 dele permisjonen i 80% gjør nok også mange frustrert! når blir dette vedtatt? noen som vet?

Når syns vi det ble greit at familier ikke kan velge det som passer oss selv og vår familie best?? blir så irritert!!! :smiley-angry002

Er veldig pro pappa perm altså :) og sist permisjon her i huset fikk han flere uker av felles perioden, men denne gangen er situasjonen annerledes for oss, da han faktisk tjener over dobbelte av meg og vi begge har andre posisjoner i jobb sammenheng. Alle har det ikke likt! vi må da få lov til å velge!!!! ARG!!!!!
Kunne ikke vært mer enig!!
Jeg har en mann som er daglig leder i 3 selskap, som han også eier. Han kan for svarte ikke være hjemme 15 uker i strekk! Så vidt han klarte 10 uker sist med gradert uttak. Vi tjener omtrent det samme, så det har ikke så mye å si for oss. Men jeg har en A4 jobb som passer perfekt inn i NAV systemet. Det har ikke han.
Ender ofte opp med at mor tar ut ulønna permisjon og mister rettigheter om hun blir syk.
Hos oss må far jobbe helger og kveld for å kompensere for gradert uttak gjennom året, ergo vil barna som er på skole/barnehage se pappaen sin enda mindre enn idag. Tipper også jeg ikke kommer til å være helt i slaget med 3 barn og hjemmekontor for å få ting til å gå opp.
Taperne er mor og de barna man har fra før. Skjønner ikke greia. Funker bare hvis man er arbeidstaker et sted du er lett erstattelig og jobber 8-16 spør du meg...
 
Ja 80% blir uaktuelr for oss om den også skal 3 deles. Men er vell det som er tanken til politikerne, å få foreldre e fortest mulig ut i jobb igjen. Det jeg ikke kan fatte er at ikke noen av ukene til far kan taes i løpet av de første 6 ukene sammen med mor. Det er ikke sånn at de taper noe penger på det. Han må jo fortsatt bruke de 15 ukene, så bør ikke ha noe å si om noen av dem er i starten sammen med mor:S for oss hadde i hvertfall det ideelle vært at far kunne tatt permisjon 1-2 dag i uka i forbindelse med helg. Siden han pendler. Da får han litt mer tid med familien. Kjedelig når han må kjøre 3 timer om dagen hver dag for å komme seg til og fra jobben.. han kommer jo aå og si ikke til å få sett babyen uten om de helgene har. har fri.
 
Ja 80% blir uaktuelr for oss om den også skal 3 deles. Men er vell det som er tanken til politikerne, å få foreldre e fortest mulig ut i jobb igjen. Det jeg ikke kan fatte er at ikke noen av ukene til far kan taes i løpet av de første 6 ukene sammen med mor. Det er ikke sånn at de taper noe penger på det. Han må jo fortsatt bruke de 15 ukene, så bør ikke ha noe å si om noen av dem er i starten sammen med mor:S for oss hadde i hvertfall det ideelle vært at far kunne tatt permisjon 1-2 dag i uka i forbindelse med helg. Siden han pendler. Da får han litt mer tid med familien. Kjedelig når han må kjøre 3 timer om dagen hver dag for å komme seg til og fra jobben.. han kommer jo aå og si ikke til å få sett babyen uten om de helgene har. har fri.

Jeg kunne også tenkt meg at det var mulig å ta ut mer tid sammen! Det øker jo bare sjansen for tidlig tilknytning for far og mor får avlastning etter fødselen. To uker går alt for fort, så flere uker hadde vært mer optimalt! Men nei, det får man heller ikke lov til å bestemme selv...
 
Back
Topp