närmer det seg???

Guest
Jeg er 34+2 i dag. Jeg har fått utrolig vondt mellom bena (trur det er bekkenet) også har jeg blitt litt öm i underlivet. Eneste som hjelper  er å ligge på siden å slappe av. Gjör utrolig vondt mellom bena når jeg skal reise meg opp og når jeg går. Har også hatt litt smerter i magen i dag. Föles ut som om magen har sunket veldig og at jeg nesten har magen langt nede på låra. Det gjör vondt i magen hvis jeg ikke holder henda under magen og "löfter" opp litt. Har også merket en sammentrekkning i magen nå. Kjentes ut som om noen tokk et belte rundt magen og strammet til egentlig..
närmer födselen seg?? Börr jeg ta kontakt med födeavd nå? eller ringe jordmor i morgen for en titt??
Dette er mitt förste barn, så er veldig usikker..

Trine
 
Hei!

På slutten av svangerskapet, vil de fleste førstegangsfødende merke at magen synker ned, og hodet fester seg. Dette nedpresset er normalt.
Det høres også ut som at du har litt kynnere, det som du beskriver som et belte som klemmes rundt. Dette er heller ikke unormalt, når en har kommet så langt i svangerskapet som du har.Skulle du begynne med rier nå, vil en ikke prøve å stoppe fødselen, fordi en vet at babyen vil klare seg veldig godt.
Jeg tror nødvendigvis ikke at fødselen er nært forestående, men det kan jeg selvsagt kun si ut fra det du beskriver.
Mange kan ha en del kynnere og smårier mot slutten av svangerskapet, av og på, og det er bare kroppen som begynner å gjøre seg klar til fødsel.
Allikevel kan det fortsatt gå flere uker.
Ta det opp med jordmor, og be henne forklare deg litt mer om kynnere og rier- forskjellen på dem. Du vil merke når stramningene øker på, blir regelmessige og øker i styrke - da ville jeg i større grad tenkt at der var noe på gang.
Er du usikker likevel, er det bare å ringe til fødeavdelingeen, og be om råd.
De telefonene kommer med jevne mellomrom, og der er mye som kan avklares over telefon :=)

Lykke til!

Mvh jordmor Grethe
 
Back
Topp