NÅ ER JEG LANGT NEDE..

henriette25!

Forumet er livet
Jeg har sittet og skrevet ned min angst om fødsel,for jeg skal til samtale med lege/jordmor i morgen. Vil nemlig ha ks..
Har sittet og lest om fødsel, ks,og om smertelindring..[:'(]
Uff blir så uvell..
Jeg har så angst,og ikke minst nål og sprøyteskrekk..
Nesten så jeg angrer på graviditeten.. [:(]
Og nå er mitt alternativ,full narkose.. og det er sikkert ikke lett og få..[:(]

Huff då,håper det kan hjelpe litt med samtale med jm/lege-lykke til

Uff du har det tøfft nå... [&o]
Håper JM/lege klarer å beroilige deg litt med noen faktaopplysninger om både det ene og det andre alternativet.
Ang sprøyte/nåleskrekk, så kan du få bedøvelsesspray på huden før de setter noe som helst sprøyter på deg, og du får lokalbedøvelse før de setter epidural/spinalbedøvelsen ved KS. Tror det skal være veldig alvorlig før de legger en i narkose da det kan være risikabelt, men håper du føler deg ivaretatt i morgen og at de hører på deg.

Masse lykke til og god klem!![:)]

lykke til i morgen!! håper alt ordner seg [:)]

Ja håper virkelig det ordner seg for deg!! Min fødsel var iallefall lettere enn jeg hadde trodd, og epiduralen merket jeg ikke en gang... så du kan jo være heldig og få en kjempe fin og lett fødsel. Men uansett så er det verdt det. Men håper virkelig du får den hjelpen du trenger i morra, ikke noe gøy å ha angst! Lykke til [:D]

huffda. sender deg en stor trøsteklem jeg. og masse lykke til i morgen. SKjønner at du kan være litt redd for å føde, men uansett så er det så absolutt verdt det.

ikke ta det personlig for syns du er en kjempe jente!! men det er sånne mennesker jeg treffer på.. som bare sier: skjønner du er litt redd for å føde,men det går bra..
JEG ER IKKE REDD,JEG HAR ANGST,OG DET ER TI GANGER VERRE..
er redd folk ikke tar meg alvorlig. mange er jo redde for fødsel, men hva med de som virkelig sliter med angst??
at de er så redde,at de angrer på at de ble gravide??

ORIGINAL: henriette21

huffda. sender deg en stor trøsteklem jeg. og masse lykke til i morgen. SKjønner at du kan være litt redd for å føde, men uansett så er det så absolutt verdt det.

ikke ta det personlig for syns du er en kjempe jente!! men det er sånne mennesker jeg treffer på.. som bare sier: skjønner du er litt redd for å føde,men det går bra..
JEG ER IKKE REDD,JEG HAR ANGST,OG DET ER TI GANGER VERRE..
er redd folk ikke tar meg alvorlig. mange er jo redde for fødsel, men hva med de som virkelig sliter med angst??
at de er så redde,at de angrer på at de ble gravide??

De fleste er redde for å føde - men det du snakker om her er ikke vanlig normal redsel, det er angst. Og det skal en selvfølgelig ta på alvor.
Og det hjelper selvføgelig ikke deg at vi sier at det er verdt det. (Det driter du vel egentlig i akkurat nå - det hadde iallfal jeg gjort..)

Jeg håper inderlig at legen/JM  tar angsten din på alvor i morgen og finner en løsning for deg som du kan leve med. Det er en del som har skikkelig fødselsangst, så det har de nok vært borti før - derfro har jeg all grunn til å tro at de vil høre på deg og ta deg på alvor.[:)]

Fortell i morgen hvordan det gikk ok?

De fleste er redde for å føde - men det du snakker om her er ikke vanlig normal redsel, det er angst. Og det skal en selvfølgelig ta på alvor.
Og det hjelper selvføgelig ikke deg at vi sier at det er verdt det. (Det driter du vel egentlig i akkurat nå - det hadde iallfal jeg gjort..)

Jeg håper inderlig at legen/JM tar angsten din på alvor i morgen og finner en løsning for deg som du kan leve med. Det er en del som har skikkelig fødselsangst, så det har de nok vært borti før - derfro har jeg all grunn til å tro at de vil høre på deg og ta deg på alvor.

Fortell i morgen hvordan det gikk ok?

nei og de er ikke flinke til å ta de som har ordentlig angst på alvor..
for de tror det "går over med tiden".

tusen takk for svar,skal oppdatere i morgen..

Hei! Først må jeg gi deg en stor klem! For jeg forstår virkelig hva du går igjennom nå.

Jeg har akkurat samme problemet som deg, og rett før termin i midten av januar, blokkerte det seg for meg også. Sliter veldig med panikkangst for det meste, seriøst! For ting som å være alene, spesielt om natten, dra på besøk, på butikken, for smerte, sykdom, og masse mer. Dette var bare de store tingene. Blir litt mye til tider ja.

Men det var angående fødselen jeg ville fortelle om. En og en halv uke før termin datt fødselsangsten over meg, som en bombe. Ikke helt overraskende, for jeg regnet med den kom, bare ikke så plutselig.
Jeg tenkte som så, at jeg måtte fjerne så mange angstskapende ting som mulig, for å i det hele tatt klare å fungere fram mot fødsel. Og samtidig gjøre tanken på fødselen så lite skremmende som mulig. De tingene jeg gruet meg til ved fødselen, som smertene, at noe skulle gå galt, bare det å gå å vente på at den skulle starte, men allermest det å få et angstanfall under fødsel og gå i sjokk å ikke klare å gjøre "jobben" min, snakket jeg med jordmødrene hver dag om, for å få bearbeidet det hele så mye som mulig.
Jeg ville ha keisersnitt, i det minste som reserveplan, for å vite at de kunne gjøre jobben for meg hvis jeg skulle svikte. For i utgangspunktet ville jeg ha en normal fødsel bare for å få oppleve det fantastiske ved det hele.

Og jeg snakket med jørdmødrene på føden og de laget et skriv om meg som alle som kom på jobb ble informert om. DET var befriende, når jeg presenterte meg visste de nøyaktig hva jeg slet med, og jeg slapp å forklare meg opp og i mente.
Jeg følte meg kjempetrygg faktisk. For de var kjempeflinke, og tok utrolig godt vare på meg, og tok utrolig mye hensyn. Fikk samtale med jordmor hver eneste dag fram mot fødsel for å bearbeide tankene. Og psykolog samtidig. Fikk virkelig mobilisert hjelp ja :)

Fikk vite at jeg kunne få sobril for å døyve den verste gruen, og bare å vite at jeg hadde den i bakhand, hjalp på. Og epidural ville også hjelpe mot smerteangsten. Og det gjorde den faktisk. Var temmelig urolig for selve epiduralen, men tenkte det var en liten pris å betale mot å kjenne smertene øke på. For smertene ga meg et angstanfall da jeg lå i badekaret, da ble apiduralen bestilt.

Fødselen gikk kjempefint, og mens jeg nærma meg tid for pressinga, og under den, var det så mye annet som skjedde i kroppen min at det var rett og slett ikke plass til angsten. Og da må jeg si at den og jeg går hånd i hånd til vanlig.

Før fødselen traff jeg en utrolig koselig dame, som hadde slitt med akkurat det samme som meg, (hun hadde enda født tre stykker, og slet kanskje mer enn meg ved sin førstefødte), og hun hadde en ting å si: Skrekken er verst! Og for min del stemte det.

Beklager at dete ble såpass langt, ville bare fortelle deg dette for å si at du ikke er alene. Og kanskje det hjelp å høre hva jeg gjorde for å gjøre det enklest mulig. Enda en stor klem til deg, håper du og klarer å fjerne mest mulig av DINE "angstspøkelser". Lykke til

Jeg håper de tar deg på alvor!!
Man skal virkelig slippe å gå å grue seg for noe sånt som jo
skal være en gledelig ting i ens liv..

Om du ikke føler de tar deg på alvor, så ta kontakt med andre
du tror kan hjelpe deg..! (lege, sykehus osv)

Masse masse lykke til! [:)]

tusen takk for historien Lissin..
hjalp ikke stort,begrunn av angsten for epidural også.. angsten har tatt overhånd på absolutt alt..
nå er jeg bare redd alt,og det er vondt..
angrer nesten på graviditeten..[:(]

ok jeg skjønte at du har angst, har det selv jeg. beklager,jeg er kanskje ikke så flink ti å ordlegge meg

alt i orden Rosapute! ville bare fortelle hvordan det virkelig ligger ann..

Back
Topp