Når fortelle om graviditeten til arbeidsgiver?

Jeg fortalte det med engang så hun visste det da jeg ble veldig fort dårlig.:happy: de har vell taushetsplikt ovenfor de andre ansatte? Også er det kjekt med tidlig tilrettelegging om man behøver det:)
 
Jeg er super usikker på når jeg skal fortelle dette. Trenger noe hjelp med tanke på tunge løft i arbeidstid (har sagt det til en kollega slik at jeg får hjelp med dette) men siden vi mistet forrige gang (uke8) synes jeg det kunne vært greit å vente til vi var 12 uker, bare usikker på om det går :) Får se an hvordan formen blir fremover, foreløpig er den ganske bra så føler meg heldig der! :happy:
 
Jeg fortalte det med engang så hun visste det da jeg ble veldig fort dårlig.:happy: de har vell taushetsplikt ovenfor de andre ansatte? Også er det kjekt med tidlig tilrettelegging om man behøver det:)
De har taushetsplikt ja :)
 
Jeg er super usikker på når jeg skal fortelle dette. Trenger noe hjelp med tanke på tunge løft i arbeidstid (har sagt det til en kollega slik at jeg får hjelp med dette) men siden vi mistet forrige gang (uke8) synes jeg det kunne vært greit å vente til vi var 12 uker, bare usikker på om det går :) Får se an hvordan formen blir fremover, foreløpig er den ganske bra så føler meg heldig der! :happy:
Du skal kunne si det til sjefen uten at det blir tatt videre. Si gjerne hvorfor du vil ha det hemmelig enn så lenge også. De skal ikke dele det videre.
 
Måtte si det ganske tidlig pga jobbsituasjonen min. Skulle gjerne holdt det for meg selv noen uker til.
 
Jeg merker at jeg har lyst til å vente så lenge som mulig med å si det både til sjefen og alle andre på jobb- bare for å være så sikker som mulig på at det faktisk går bra denne gangen. Jeg har også en jobb som er litt slik at det er de som står på og viser initiativ som får de meste spennende arbeidsoppgavene, og jeg har ikke lyst til å spille meg selv ut på sidelinjen hvis det ikke skulle bli barn allikevel.

Så jeg vil snu spørsmålet på hodet: Hvor lenge kan man vente før man forteller det på jobb? Er de for eks innafor å vente til etter ultralyd i uke 18?
 
Jeg merker at jeg har lyst til å vente så lenge som mulig med å si det både til sjefen og alle andre på jobb- bare for å være så sikker som mulig på at det faktisk går bra denne gangen. Jeg har også en jobb som er litt slik at det er de som står på og viser initiativ som får de meste spennende arbeidsoppgavene, og jeg har ikke lyst til å spille meg selv ut på sidelinjen hvis det ikke skulle bli barn allikevel.

Så jeg vil snu spørsmålet på hodet: Hvor lenge kan man vente før man forteller det på jobb? Er de for eks innafor å vente til etter ultralyd i uke 18?
Er en regel om at du må si det senest x antall uker før du skal ut i permisjon. Så du er ikke pålagt å si noe før du er rundt 6 måneder på vei hvertfall.

Men, på mange vises det jo, kan være lurt å si noe da. Du må også informere om at det er svsngerskapsrelaterte undersøkelser når du drar til legen, med mindre du vil ta de utenfor arbeidstid/avspasere. Timer du er borte pga svangerskap får jobben tilbakebetalt av nav, så behandles annerledes.
I praksis syns endel arbeidsplasser at det er så mye styr, at de ikke hører fravær på de timene.
 
Jeg er plutselig i en skvis hvor jeg har fått beskjed om at jeg ikke vil få forlenga vikariatet mitt utpå høsten. Enda jeg hadde fått signaler om at det neste vikariatet var «mitt». Men plutselig har de oppdaga at jeg da kommer over treårsgrensa og må gi meg fast ansettelse, noe de ikke har økonomi til ...

Dette setter meg i en skikkelig vanskelig situasjon, for jeg har jo latt vårens utlysninger gå uten å søke på noe fordi jeg følte meg trygg der jeg er ... og med termin i februar er det ikke superlett å finne en ny jobb fra høsten av, hvor jeg bare vil bli noen få mnd før jeg forsvinner igjen ... akkurat nå er jeg fem uker gravid og så trøtt og susete at å kvinne meg opp til å gi jernet med nye søknader og jobbintervjuer er langt unna det jeg drømmer om ... Det er straks sommerferie og få relevante utlysninger å søke på. Og mannen har delvis AAP etter sjukdom og dermed ikke full lønn - jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.

Ligger derfor på sofaen og gnager på dette. Fant ut av graviditeten mandag og fikk beskjed om jobbsituasjonen av sjefen fredag. Jeg er sjukemeldt nå, og ble helt satt ut da sjefen ringte, var så overbevist om at jeg hadde jobb i tida framover. Klarte ikke summe meg der og da og si noe lurt.

Jeg tenker nå at jeg må fortelle sjefen på mandag at jeg er gravid og oppfordre henne til å i det minste gi meg 2-3 mnd jobb til - slik at jeg har inntekt og får tjent opp fulle rettigheter før permisjon.

Det er så utrolig kjipt å være i vikariat, når slike usikre situasjoner oppstår!


Så utrolig kjedelig! Syns det høres ut som du har en god plan, da. Lykke til.
 
Back
Topp