Myk og åpen livmorhals uke 18, bekymringsverdig?

JenteMammaS

Betatt av forumet
Marsmagi 2025
Merket en del murring da jeg dusjet i går, men slo tanken litt fra meg da det ikke er så unormalt i løpet av svangerskapet.
Litt utover kvelden hadde jeg der i mot tykt gjennomsiktig slim på papiret. Tenkte jeg skulle sjekke om det var mer inni kjeden, så sjekket med en finger. Fingeren sklei rett opp og inn i livmorhalsen. Livmirhalsen var altså både kort, ekstremt bløt og åpningen var på minst 2 cm. Ingen motstand og kunne sikker sjekket elastikken mer, men tok naturligvis ikke sjansen.
Nå er jeg tredjegangsfødende og vet det ikke er unormalt med noe åpning. Sist hadde jeg ca 1 cm meste av svangerskapet, men den var ikke så kort og myk da..
Legevakten i går sa de uansett ikke kunne gjøre noe, men stemmer egentlig dette?
Ser jo at det blir gitt progesteronstøtte for svak livmorhals samt mulig å sette bånd rundt livmorhalsen, og dette fra tidlig av. Men hun var fast bestemt på at de ikle gjør noe før uke 23 når barnet kan reddes...
 
Jeg ville uten tvil ha bedt om sjekk på sykehuset. Det er ikke sikkert livmorhalsen er åpen, på flergangsfødende kan det kjennes slik ut fra utsiden, mens den innvendig kan være lang og lukket.
 
Det stemmer at det er lite de gjør for 22+0, men man kan få progesteron og evt beskjed om å ta det med ro og sykemelding. Uansett er det bedre å vite hva som foregår enn å bekymre seg, tenker jeg.
 
Back
Topp