Myk og "åpen" livmorhals to år etter fødsel

Guest
Hei! Jeg har et spørsmål ang. livmorhalsen etter fødsel. Livmorhalsen er jo en del av kroppen man vanligvis  hverken ser eller kjenner på hos seg selv eller andre, derfor er jeg veldig usikker på hva som er normalt... Jeg fødte for 2 år siden. Vannet ble tatt mens barnet var langt nede i fødselskanalen, så hun kom gjennom livmorhalsen inne i fostersekken. Kan nevne at jeg fikk en rift i underlivet av 2. grad, trolig grunnet hånd ved hode. Det jeg lurer på er om livmorhalsen også kan revne? Har forsøkt å finne ut dette på egenhånd, uten hell. Grunnen til at jeg lurer, er at jeg har kjent på livmorhalsen(i forsøk på å benytte det som kalles naturlig familieplanlegging), og den kjennes temmelig myk og åpen og "fillete" ut i kantene gjennom hele syklusen. Føles som om jeg kan dytte inn minst én finger, men har ikke turt å prøve. Kjente ikke mye på livmorhalsen før svangerskapet, men mener at den kjentes mere lukket og hardere ut da. På 6-ukerskontrollen sa legen at alt så fint ut, men den gynekologiske undersøkelsen var så vond at jeg nesten ikke holdt ut. Det ble også tatt celleprøve som var fin. Jeg lurer altså på om det er normalt at livmorhalsen ikke lukker seg helt etter en fødsel, og hvordan det påvirker ev. nytt svangerskap og fødsel?
 
Hei, kan fortelle at jeg har det samme. Den er "fillete" og føles åpen ytterst. Men det er normalt, og jeg er nå straks 41 uker på vei med mitt andre barn, og har ikke hatt noe problemer med livmortappen i dette svangerskapet.

Kvinner som ikke har født barn har et rundt hull, og de som har født har et mer spalteformet (mandelformet) hull. Kan føles ujevnt og "fillete". Men for all del, du kan jo nevne det til gynekologen din om du er usikker. :) 
 
Tusen takk for svar! Regnet egentlig med at det var normalt, men greit å høre for sikkerhets skyld. Masse lykke til med fødsel(er kanskje for sent å si nå) og med det nye barnet.:)
 
Hei igjen!

Kan bare bekrefte at livmorhalsen til en som har født, vil ha et lite "hull" i midten, det er sånn den er hele tiden, og du vil ikke kunne bruke det å kjenne på livmorhalsen som en del av familieplanlegging ;) Det hadde jeg stolt lite på!

Mvh jordmor Grethe
 
Back
Topp