Myggspray DEET * Viktig info

FelixSinMamma

Glad i forumet
Tenkte jeg skulle slenge ut en tråd om myggspray som inneholder DEET. Da jeg dro til Thailand fikk jeg beskjed fra min lege om å unngå myggstikk, da myggen kan bære med seg en smitte (ikke malaria som jeg er vaksinert mot, og jeg var heller ikke i malariaområder) som kan være skadelig for fosteret (sikkert minimal sjanse, siden hun ikke anbefalte meg å bli hjemme). Jeg leste litt på nett om myggspray, og så at den med innhold av DEET er det mest effektive. I Norge er det lov med DEET innhold inntil 19%. Jeg kjøpte en roll on MYGGA på apoteket. Leste GRUNDIG vedlegget, men ingen restriksjoner for gravide. Jeg forventer i Norge, når man kjøper på apotek, at informasjonen som følger med er god nok og riktig.
Så jeg dro avgårde, brukte den hver dag de første dagene. Så fant jeg en spray i Thailand det sto 20% DEET på, forøvrig det eneste jeg forstod. Men spray er lettere enn roll on, så jeg kjøpte den. Fordi jeg ikke ville ta noen sjanser, ba jeg en av de ansatte på hotellet lese på baksiden om det sto noe som tilsa at det ikke kunne brukes av gravide, og hennes reaksjon var "NO!" "Bad for baby!!!" - før hun hadde lest noe som helst. Hun var ikke god nok i engelsk til å forstå mine spørsmål eller forklare meg noe nærmere. Jeg ble jo superstresset, hadde rukket å bruke den andre roll on saken i noen dager allerede. Så jeg gikk tilbake på rommet og ringte hjem til Norge.

Jeg ringte:
* Apoteket jeg hadde kjøpt produktet hos. De sa at det var dårlig dokumentert, og at de ikke kunne finne noe informasjon på dette. De fant ingen info om at det var farlig for gravide, men kunne se at det kanskje kunne være det. De anbefalte meg å ringe en lege.
* Et legekontor. Hun jeg snakket med spurte flere leger, som ikke likte at jeg hadde brukt produktet og ba meg ringe giftsentralen
* Giftsentralen. Som brukte litt tid på å søke opp og finne info. Hun sa også at det var vanskelig å finne informasjon rundt dette, men at jeg ikke skulle være bekymret fordi jeg hadde brukt den over så kort tid. Hadde jeg brukt den hele ferien hadde det vært annerledes. Hun anbefalte meg å bruke myggbeskyttelsen på klærne. Det var gjort for få undersøkelser rundt dette, men DEET kan skade fosteret.

DEET skal brukes med forsiktighet på voksne, og ikke av barn under 3 år. Dog synes jeg det burde vært INFORMASJON om at gravide ikke skal bruke sånne produkter - det kan gå inn i blodet, og på den måten skade fosteret.

Nå har jeg jo vært hos lege og fått konstantert at alt er bra, og babyen sparker masse hver dag. MEN.
Er ikke dette for dårlig i Norge da???? Jeg skal sende en klage til Midelfart som distribuerer produktet i Norge.
 
Huff.
Utrolig bra at du legger dette ut, så vi andre også kan få informasjonen.
Bra at alt er vel med klumpen din!
 
Dette synes jeg var veldig dårlig av i grunn alle de du snakket med for å prøve å få ett ordentlig svar!!
Når damen i butikken i Thailand visste det, da burde da virkelig apotek, lege og giftsentralen her i landet også vite vel? Merkelig altså!! [:@] 
Godt du stod på og undersøkte - og flott at du informerer oss andre her!!
Supert at alt står bra til med lillingen i magen din også!!! [:D][:D]
 
ORIGINAL: Leno

Dette synes jeg var veldig dårlig av i grunn alle de du snakket med for å prøve å få ett ordentlig svar!!
Når damen i butikken i Thailand visste det, da burde da virkelig apotek, lege og giftsentralen her i landet også vite vel? Merkelig altså!! [:@] 
Godt du stod på og undersøkte - og flott at du informerer oss andre her!!
Supert at alt står bra til med lillingen i magen din også!!! [:D][:D]
 
ORIGINAL: RedFrost

Huff.
Utrolig bra at du legger dette ut, så vi andre også kan få informasjonen.
Bra at alt er vel med klumpen din!
 
ORIGINAL: RedFrost

Huff.
Utrolig bra at du legger dette ut, så vi andre også kan få informasjonen.
Bra at alt er vel med klumpen din!


Takk for infoen!
 
bra at alt står bra til med bebisen din i magen din:)
godt du sto på å undersøker,og at du tar saken i dine hender og sender klage til midelfart.det burde jo stå i anvisningen.veldig bra du infomerer oss andre.takk:)
 
ORIGINAL: ArAv

bra at alt står bra til med bebisen din i magen din:)
godt du sto på å undersøker,og at du tar saken i dine hender og sender klage til midelfart.det burde jo stå i anvisningen.veldig bra du infomerer oss andre.takk:)
 
[:)] Takk for svar om lillegutt, jeg er så utrolig glad alt står bra til med han til tross for mammas mygg-hysteri [;)]
Jeg var rimelig stresset må jeg innrømme, for hun jeg viste flasken til reagerte veldig. Synes det er rart at det er så dårlig info rundt det jeg. Googlet litt i dag, og fant noe info om malaria, og der sto det restriksjoner rundt spray med DEET i og gravide.
Vet ikke jeg, vi bor i et land med rimelig mye mygg i enkelte områder om sommeren, så synes det er rart at ikke det er bedre info som følger med i pakken... Myggen elsker meg, så jeg er ivrig på myggspray om sommeren om jeg sitter ute en sen sommerkveld f.eks.

Fant dette nå på Wikipedia...

DEET was developed by the United States Army, following its experience of jungle warfare during World War II. It entered military use in 1946 and civilian use in 1957. Originally tested as a pesticide on farm fields, the US Government applied it for war time usage, particularly when in Vietnam and around that region of Asia

Effects on healthThe American Academy of Pediatrics found no difference in safety for children, between products containing 10% and 30% DEET, when used as directed, but recommends that DEET not be used on infants less than two months old.[5]
As a precaution, manufacturers advise that DEET products should not be used under clothing or on damaged skin, and that preparations be washed off after they are no longer needed or between applications.[5] DEET can act as an irritant;[1] in rare cases, it may cause skin reactions.[5]
In the DEET Reregistration Eligibility Decision (RED), the EPA reported 14 to 46 cases of potential DEET-associated seizures, including 4 deaths.

Så en link til artikkel om DEET i Norge, og om DEET til barn:
http://www.sft.no/artikkel____30570.aspx
Hvorfor står det ikke noe om graviditet noe sted [&:]


Og til slutt noe jeg fant om insektsmidler og graviditet på en side i UK:

Is it safe to use insect repellent during pregnancy?

The BabyCentre Editorial Team answers:
It depends on the type you choose. Use caution with any product that contains the chemical diethyl-3-methyl benzamide (DEET), which is often found in tropical mosquito repellents. A certain amount of the chemical is absorbed through the skin into your bloodstream. In large doses, it can make you seriously ill. DEET has been shown to increase the risk for birth defects in chicks, but not in rats or rabbits.

Unfortunately, not much information is available on the possible harmful effects in human pregnancies. One study carried out in Thailand in 2001 showed no adverse effects to either mother or baby in women who used moderate amounts in the second and third trimesters. However, because DEET is considered toxic in high enough doses, it is still generally recommended that pregnant women either avoid using repellents containing DEET or use them only in small amounts.

Jeg synes det er ille at ikke det er info om at gravide bør vise forsiktighet / kun bruke det i samråd med lege (f.eks. om man skal til områder hvor det er mygg som bærer smitte, og som dermed utgjør en større risiko enn selve sprayen i riktige doser). Om kjemikalene i for stor dose kan gå inn i vårt blod, og gjøre oss alvorlige syke, så sier jo det sitt.
 
Back
Topp