Mye skader i barnehagen?

PetiteMoi

Glad i forumet
Kanskje jeg bare er hønemor men synes at jenta mi skader seg hele veien i barnehagen. På fredag fikk jeg sms om at hun hadde falt å slått leppa si (kom hjem med snusleppe), på tirsdag historiens donaldkul og i dag onsdag skrape på armen etter en spade?

Er dette normale skader og forløp i barnehagen? Hun er 14 måneder nå.

Tenker at så lenge skadene skjer «forsvarlig» så er det helt vanlig. Som at de løper og tryner. Det kan ikke de i bhg begrense. Men om de har klatret på taket, og ramlet ned så ville jeg reagert. Barn skader seg, og det er en del knall og fall i det de just har lært å løpe.

Her var det heller uvanlig hvis det ikke var noe når jeg henta :p så veldig vanlig ja. Så lenge det er forsvarlig, men blåmerker, skrapesår, noen donaldkuler ol

Det er helt vanlig :) Det er ofte mer skader når de er 1-2 år gamle da de er travle og ikke har helt kontroll alltid. Kroppens tyngdepunkt skifter også veldig på seg i dette tidsrommet, noe som fører til at de strever med balansen og blir mer klønete. Også er det mange andre barn der som kan påføre andre små skader (med uhell og vilje). Hjemme kan du fokusere 100% på ungen og avverge mange situasjoner. I barnehagen følges ikke barna like tett opp (det har vi ikke nok ansatte til) og barna får derfor utfolde seg mer fritt.

noen barn skader seg mer enn andre. Har en som alltid har blåmerker og skader seg nesten daglig i barnehagen, mens eldstemann omtrent aldri skader seg. I en barnehage er det også mye som skjer og ikke alltid lett for personalet å fange opp alle risiko situasjoner. Jeg tenker at det er flott at barnehagen sender SMS og sier ifra at hun har skadet seg det tyder på at de tar det på alvor. Hvis du er bekymret så ville jeg ha tatt en prat med barnehagen og hørt om hva de tenker er grunnen til at hun har skadet seg mye i det siste

Her var det heller uvanlig hvis det ikke var noe når jeg henta :p så veldig vanlig ja. Så lenge det er forsvarlig, men blåmerker, skrapesår, noen donaldkuler ol
Her også :hilarious: var overrasket de dagene det ikke var et kutt eller noe:hilarious:

Kanskje jeg bare er hønemor men synes at jenta mi skader seg hele veien i barnehagen. På fredag fikk jeg sms om at hun hadde falt å slått leppa si (kom hjem med snusleppe), på tirsdag historiens donaldkul og i dag onsdag skrape på armen etter en spade?

Er dette normale skader og forløp i barnehagen? Hun er 14 måneder nå.

I utgangspunktet mener jeg at skadene du nevner er skader barna får om de ikke er pakket inn i skumgummi til enhver tid. Det kan like lett skje hjemme som i barnehagen.

Den eneste gangen jeg har reagert er når treåringen kom hjem og hadde et sår fordi hun hadde stukket seg på en spiker inne i barnehagen.

Men det er påfallende med 3 skader på under en uke. Min tanke da er at hun kanskje akkurat nå utvikler seg seg og er raskere uten at hun har blitt flinkere til å stoppe stødig? Kanskje hun er blitt mer ivrig i lek? Har du snakket med de voksne i barnehagen om det?

Takk for alle tilbakemeldingene. Jeg har snakket med de voksne i barnehagen. Å hun har hatt et stort utviklingstrinn siden hun begynte i barnehagen i februar. Å noen ganger så glemmer de andre barna på avdelingen at jenta mi er nesten 1år yngre enn den nest yngste på avdelingen. Men det er blitt litt bedre. Å hun ser litt selv nå når de andre glemmer seg ut. Da setter hun seg enten ned eller kryper avgårde.

Back
Topp