Mye man kan lure på på en sen fredags kveld etter julebord...

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Men hvorfor er det ikke setebelte på tog og trikk?
Dersom de må bråstoppe eller ting går galt er vel konsekvensene like store som om det skjer med bil eller buss.
Sannsynligheten for at det skjer er kanskje ikke like store, men konsekvensen dersom det skjer er like stor

Godt spørsmål!
Min lillesøster og mor var med i en togulykke for mange år siden, snøras som toget kræsjet inn i og gikk bra med dem men husker skildringene min mor ga om bevegelsene i toget kunne det fort gått galt.

Trikken kjører jo i trafikken, jeg ser ingen grunn til at de ikke har det.

Men tog raser avsted i en heidundrende fart, er det i det hele hjelp i en sele om det kræsjer?

Men hvorfor er det ikke setebelte på tog og trikk?
Dersom de må bråstoppe eller ting går galt er vel konsekvensene like store som om det skjer med bil eller buss.
Sannsynligheten for at det skjer er kanskje ikke like store, men konsekvensen dersom det skjer er like stor

Det har jeg lurt på mange ganger også....

Trikken kjører jo i trafikken, jeg ser ingen grunn til at de ikke har det.

Men tog raser avsted i en heidundrende fart, er det i det hele hjelp i en sele om det kræsjer?
https://www.nrk.no/hordaland/tog-med-130-passasjerer-sporet-av-1.1888022

På bilde ser man fort hvorfor ting kunne gått galt, mener å huske at toget hadde lav fart fordi det nesten nettopp hadde forlatt en stasjon, men hva om det hadde gått enda litt fortere, da ville jo belte hvert lurt. Har jo belte på fly selvom også der pleier ulykker å være såpass katastrofale at man egentlig har bruk for det da

Ser for meg at det ville vært farligere med belte på tog. Da med tanke på om det skulle oppstå en kollisjon og brann og antall passasjerer tatt i betraktning. Tog bråstopper jo svært, svært sjeldent og om det må bremse opp helt fra høy hastighet er jo bremselengden opp mot 1 km.. Det virker for meg som en logisk forklaring på hvorfor det ikke er belte på tog.
Trikk er vel nogenlunde det samme, forskjellen er vel at trikken går i trafikken, og kunne hatt belter på lik linje som buss. Men så er det også svært få bybusser som har belter også, selv om de helt klart burde hatt.

Reiser aldri med trikk eller tog så jeg gikk egentlig ut fra at det var det jeg - iallefall på trikk da det for meg er i samme klasse som buss. Tog er vel noen blikkbokser og jeg ser for meg at det er tryggere der selv om slengen i fart må jo bli den samme.. men tommel opp til at det blir bare vanligere og vanligere å finne i buss!

Jeg trodde at trikken hadde belter. Bussene i byen vår har det,og det setter jeg stor pris på

Det spurte vi faktisk om når vi kjørte tog med barna på jobb tidligere i uka.
Konduktøren sa at det er på grunn av at sjansen for å kjøre ut/kollisjon er så mikroskopisk at det ikke er nødvendig med belte på toget.

Det spurte vi faktisk om når vi kjørte tog med barna på jobb tidligere i uka.
Konduktøren sa at det er på grunn av at sjansen for å kjøre ut/kollisjon er så mikroskopisk at det ikke er nødvendig med belte på toget.
Det syns jeg var et veldig dårlig svar..
Selv om sjansen er mikroskopiske kan konsekvensen være veldig stor dersom uhellet først er ute :rolleyes:

https://www.nrk.no/hordaland/tog-med-130-passasjerer-sporet-av-1.1888022

På bilde ser man fort hvorfor ting kunne gått galt, mener å huske at toget hadde lav fart fordi det nesten nettopp hadde forlatt en stasjon, men hva om det hadde gått enda litt fortere, da ville jo belte hvert lurt. Har jo belte på fly selvom også der pleier ulykker å være såpass katastrofale at man egentlig har bruk for det da

Beltene i fly er med tanke på turbulens, ikke flykrasj. Jeg spurte fordi jeg synes det beltet de er så strenge på at babyer må ha på ikke har noe hensikt i en krasj. Men det kan jo skje kollisjoner på rullebanen da. Veldig liten sjanse men...

Det syns jeg var et veldig dårlig svar..
Selv om sjansen er mikroskopiske kan konsekvensen være veldig stor dersom uhellet først er ute :rolleyes:

Hvordan tenker du at belter skal fungere i ett tog, trikk eller t-bane?
Hva når man da står? Burde ikke det være lov?
Det er stor forskjell på skinnegående transport og de som ruller på hjul.
Ett tog har minst en km bremselengde, t-bane/trikk litt kortere pga farten,men en Nødbrems vil ikke få i nærheten av så store konsekvenser. Du vil fortsatt klare å stå på beina dine etter en nødbrems, skulle det skje noe så er det også lurt å løpe vekk fra de vognene som vil få sammenstøtet. I en buss så er farene mye større da du blir til fare for passasjerene rundt deg om bussen får en nødbrems og du blir kastet frem til den som sitter foran deg.
De har nok garantert hatt en sikkerhetsrisiko på om belter i tog/trikk og t-bane er nødvendig og de har nok da konkludert med at belter vil ikke forebygge personskader :)

Beltene i fly er med tanke på turbulens, ikke flykrasj. Jeg spurte fordi jeg synes det beltet de er så strenge på at babyer må ha på ikke har noe hensikt i en krasj. Men det kan jo skje kollisjoner på rullebanen da. Veldig liten sjanse men...
Med babyer burde man egentlig fått noe sele eller lignende til og ikke det idiotiske belte, eventuelt at de godtok bæretøy

Med babyer burde man egentlig fått noe sele eller lignende til og ikke det idiotiske belte, eventuelt at de godtok bæretøy

Når vi landet på veien hjem så hadde hun sovnet i bæreselen. De godtok det. Tryggere enn det beltet føler jeg. Men det har sikkert noe med hvis man trenger å ta på flytevest osv?

Back
Topp