Mye (?) kynnere

Julismil

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
FebbisBebbis2021 ❄️
Hei!

Førstegangsgravid og ingenting å sammenligne med, lufter derfor noen tanker her. Syntes jeg har hatt en del kynnere siden uken 17-18-ish, men aner jo ikke om det faktisk er mye eller ei. Uansett.. i lys av de siste dagers tråder her på juli og ikke minst augustforumet (med gravide som er innlagt bla grunnet mye kynnere) fant jeg ut jeg skulle telle antall kynnere idag. På jobb kom jeg frem til rundt 15, så et par på butikken.. Etter jeg kom hjem kl 16 har jeg hatt 35 kynnere. De har ikke roet seg med varm dusj eller hvile (men nå er det *bank i bordet!* minst 5-10 minutter siden siste kynner). Syntes selv det er ekstremt mye i dag, mer enn det pleier. De er imidlertid ikke vonde, og er varierende i styrke. Har legetime imorgen, tror dere jeg kan ha is i magen til dess? Har vurdert å ringe føden bare for å høre, men nå føler jeg kanskje at det begynner å roe seg igjen. Noen erfaringer å dele med en førstegangsgravid som er redd hun stresser på seg kynnere av å lese på BV?! :nailbiting::p:rolleyes:

Jeg er også plaget med en del kynnere. Det jeg har fått beskjed om er å følge med på om de kommer regelmessig og om de endrer seg med tanke på smerte og tak i rygg+mage. Om de blir regelmessig og/eller vonde fikk jeg beskjed om å ringe føden med en gang.
Om du føler deg usikker kan du ta en tlf og høre :)

Jeg har også latt meg skremme litt av alt som har skjedd i blandt annet August forumet i det siste og tenker heller en telefon for mye enn for lite. Jeg veit ikke om jeg har kynnere en gang selv:p Merker i allefall ikke noe til de.

Jeg er helt sikker på at det er kynnere, magen blir knallhard og jeg kjenner at det strammer seg:nailbiting: Siden jeg skrev innlegget har jeg hatt 5 nye. Ser ikke at de er regelmessige (mtp tidsintervall), men de kommer ofte/"hele tiden". Tror det lengste jeg har gått mellom kynnerne siden kl 16 er 15 minutter ca. Kynnerne sitter høyere i magen idag kontra tidligere. Kjenner også litt stikking nedentil. Synes det er voldsomt, men redd for å være til bry :dead:

Jeg er helt sikker på at det er kynnere, magen blir knallhard og jeg kjenner at det strammer seg:nailbiting: Siden jeg skrev innlegget har jeg hatt 5 nye. Ser ikke at de er regelmessige (mtp tidsintervall), men de kommer ofte/"hele tiden". Tror det lengste jeg har gått mellom kynnerne siden kl 16 er 15 minutter ca. Kynnerne sitter høyere i magen idag kontra tidligere. Kjenner også litt stikking nedentil. Synes det er voldsomt, men redd for å være til bry :dead:

Uff, kjenner meg veldig igjen i frykten for å være til bry. Utifra det jeg har hørt virker det som de stortsett har lav terskel på føden for at man tar kontakt og de er jo tross alt der for å hjelpe oss tenker jeg. Som førstegangs er det vanskelig vite når man skal bli engstelig og ikke også synes i allefall jeg.Ta en telefon du så føler du deg garantert mye bedre etterpå:)

Jeg ville tatt en telefon. Det er derfor de er der og jeg har god erfaring med å ringe føde, de er forståelsesfulle og hyggelige. Så kan de veilede deg.
Noen har mye kynnere, og så lenge de ikke er vonde er det stort ikke noe problem. Har du vært i mye aktivitet de siste dagene? Da kan det nemlig komme lengre perioder med kynnere etterpå. Jeg syns allikevel du skal få en fagkyndig sin vurdering. Ved mye og sterke kynnere over tid så kan det hende du skal vurdere å trappe ned jobbing, så det kan hende det er noe du bør diskutere med legen i morgen.

Jeg har også en del kynner har hatt det fra uke 14, med lillegutt fikk jeg ikke kynner før jeg hadde kommet noen uker inn i tredje trimester. Jeg får mer kynner når jeg har vert veldig aktiv. Jeg kjenner også stikkende smerte nedentil, men jordmor sa det ikke var noe farlig. Men om kynnene begynner å bli vonde og regelmessige måtte jeg ta kontakt med føden. ;) Kynnene mine kan også komme ganske tett oppi hverandre, men så kan jeg gå mange timer før jeg kjenner noe igjen.

Kvinnet meg skikkelig opp, og med en puls på 120 ringte jeg føden. Møtte på en hyggelig jordmor som hørte hva jeg hadde å si, og beroliget meg med at dette høres ufarlig ut. Skulle være obs dersom kynnerne ble mer regelmessig og varte lengre. Da kan jeg sove godt i natt vel vitende om at jeg ihvertfall har ringt å hørt :)

Gått i 100% frem til forrige uke, er nå 50% sykemeldt. Tror jeg skal holde greit i den prosenten videre. Har en del kynnere på jobb vanligvis (aktiv jobb med mye trakking og bevegelse), men det pleier å roe seg når jeg roer meg. Ikveld har det vært en del selv om jeg har slappet av dog, men :p

Jeg hadde også veldig mye kynnere, helt fra uke 10, eller noe sånt. Nevnte det flere ganger for både lege og jordmødre, men så lenge det ikke var kombinert med smerter, forsto jeg det som at det var ok [emoji851]

Jeg har også en del kynnere. Har ikke telt eller tatt tid da de ikke er vonde. Da jeg var på kontroll på mandag sa overlegen at så lenge kynnerne ikke er vonde eller regelmessige er det bare livmora som trener seg på fødsel[emoji4] så jeg prøver og ikke stresse for mye med det, selv om man blir litt påvirket av det som skjer her inne.

Du får prøve å tenke på kynnere som noe positivt fordi livmoren blir trent og gjøres klar til fødsel :happy: (så lenge de ikke blir vonde/regelmessige som du sier) :)

Kvinnet meg skikkelig opp, og med en puls på 120 ringte jeg føden. Møtte på en hyggelig jordmor som hørte hva jeg hadde å si, og beroliget meg med at dette høres ufarlig ut. Skulle være obs dersom kynnerne ble mer regelmessig og varte lengre. Da kan jeg sove godt i natt vel vitende om at jeg ihvertfall har ringt å hørt :)

Gått i 100% frem til forrige uke, er nå 50% sykemeldt. Tror jeg skal holde greit i den prosenten videre. Har en del kynnere på jobb vanligvis (aktiv jobb med mye trakking og bevegelse), men det pleier å roe seg når jeg roer meg. Ikveld har det vært en del selv om jeg har slappet av dog, men :p
Så flott at du ringte! Veldig godt å bli beroliget, da trenger du ikke bekymre deg. Håper legetimen i dag går bra! Husk urinprøve, noen får mer kynnere ved urinveisinfeksjon.

Jeg har også vært veldig obs på kynnere. Følte jeg hadde sykt mye, men etter siste kontroll (og ultralyd) på tirsdag fikk jeg se hvordan babyen ligger, så jeg tror faktisk at noe av det jeg trodde var kynnere er babyen. Nå er ikke jeg spesielt høy eller tjukk, så det begynner å bli litt trangt inni der. Hør med føden om du ikke føler deg trygg, det er du som kjenner kroppen best og din magefølelse stemmer nok bedre for deg enn råd og andres erfaringer :)

Idag har det vært helt rolig, ikke unormalt mye kynnere i det hele tatt. Stikker tidvis nedentil/nedover lysken, men det er vel slikt som hører med. Legen var travel idag, tror vi har satt ny rekord i konsultasjonstid :p BT og urin var derimot bra, fikk ikke tatt SF-mål eller spurt ang. kynnere. Føler magen har sunket en del, fikk faktisk kommentar fra en kollega om det også. Får nesten hele håndflaten mellom brystene og magen nå. Får leve i spenning til jeg skal til jordmor om halvannen uke :p

Det var en periode hvor min baby sparket eller krafset mye langt nede i magen og da fikk jeg ofte stikkinger i tissen[emoji39] har ellers og mye kynnere i perioder, og merker selv jeg blir mer oppmerksom på de etter alt som har skjedd inne på bv i det siste, men de er ikke vonde eller regelmessige heldigvis, og kommer stort sett på kvelden når jeg er sliten[emoji4]

Back
Topp