Mye gråt eller kumelkallergi?

millemarie

Forelsket i forumet
Hvordan vite forskjell på mye gråt og kumelkallergi / intoleranser når man ikke har hatt baby før og ikke vet hva som er normalt?

Utenom gråt rett etter mat.

Her var det ikke gråten i seg selv som var symptomet på melkeprotein allergi, men de vedvarende mageplagene. Var egentlig ikke noe verre rett etter mat, men var ille hele tiden. Måtte bæres i timesvis i bæresele for det var den eneste posisjonen som var smertelindrende.

Her var det ikke gråten i seg selv som var symptomet på melkeprotein allergi, men de vedvarende mageplagene. Var egentlig ikke noe verre rett etter mat, men var ille hele tiden. Måtte bæres i timesvis i bæresele for det var den eneste posisjonen som var smertelindrende.
Hun min må også bæres hele tiden bortsett fra når hun sover. Men trodde hun hadde veldig behov for nærhet.

starta du med melkefri MME i samråd med lege eller på egenhånd? Hvilken bruker du? :)

Er nok ikke alltid så lett å vite ser jeg for meg. Mine har ikke grått mye, men minstemann som hadde allergi våknet veldig ofte på natta (hver time) og kunne våkne med hyyyl og være vanskelig å roe ned. Han sov også svært korte økter på dagtid. Han sov kun på magen eller i sjal stort sett.
Vi oppdaget ikke allergi før han startet med fast føde, og han ble forstoppet. Etterhvert hadde han også blod i avføringen. Alt forsvant etter at vi kuttet melk og gluten.
Nå er han 2 år og 3 mnd, og det ser ut som han mirakuløst tåler alt igjen fra å ha reagert på spor

Så en normal baby kan nok gråte mye, og en med allergi trenger ikke gråte noe særlig, så noen ganger veldig vanskelig å si hva det er.
Eneste måten å vite sikkert er vel egentlig å kutte ut melkeprodukter, men det bør gjøres i samråd med lege.

Hun min må også bæres hele tiden bortsett fra når hun sover. Men trodde hun hadde veldig behov for nærhet.

starta du med melkefri MME i samråd med lege eller på egenhånd? Hvilken bruker du? :)

min hadde Ikke behov for nærhet i så måte, men smertelindring (derfor måtte jeg gå og gå for å få bevegelse). Han hadde ekstreme magesmerter, spente hele kroppen, var veldig forstoppet. Når han i sjeldent øyeblikk ikke hadde vondt ville han mye heller være på gulvet enn hos meg.
Det var helsesøster som sa til oss at han nok hadde unormalt mye mage vondt (var nr 1 og vi hadde ikke peiling på hva som var normalt og ikke). Begynte med althera og merket forskjell etter en uke og etter 2 uker hadde han normal avføring og normale mageplager. Han har nå vokst det av seg.

min hadde Ikke behov for nærhet i så måte, men smertelindring (derfor måtte jeg gå og gå for å få bevegelse). Han hadde ekstreme magesmerter, spente hele kroppen, var veldig forstoppet. Når han i sjeldent øyeblikk ikke hadde vondt ville han mye heller være på gulvet enn hos meg.
Det var helsesøster som sa til oss at han nok hadde unormalt mye mage vondt (var nr 1 og vi hadde ikke peiling på hva som var normalt og ikke). Begynte med althera og merket forskjell etter en uke og etter 2 uker hadde han normal avføring og normale mageplager. Han har nå vokst det av seg.
Såpass ja, takk for svar. Denne althera er uten laktose og protein?

Hvordan vite forskjell på mye gråt og kumelkallergi / intoleranser når man ikke har hatt baby før og ikke vet hva som er normalt?

Utenom gråt rett etter mat.
Har baby andre symptom på Melkeallergi?
Hvordan er avføringen, f. eks?

Her har 3 av 4 barn melkeproteinallergi.
Kun den ene som hadde intense magesmerter og hylgråt.
De andre to hadde mer diffuse symptom, men likevel har de kraftigere allergi enn barnet med mest smerter.

Hun som hylgråt gråt ikke hele tiden, men gråt noe voldsomt ved matinntak.
Var jo sulten og spiste noen ml for så å hylgrine å nekte å drikke mer. Ble tvangsforet, gikk ned i vekt, bare gråt.. Var nede i 10 ml pr måltid. Helt fortvilende.

Ta kontakt med lege/helsestasjon. Bedre å sjekke det enn å gå å lure.

Husk å få melkefri mme på hvit resept om du evt prøver det ut, da går du tilbake pengene fra første boks.
Melkefri mme koster alt fra 220 kr til 590 kr pr bx (400g), alt etter hva barnet ditt tåler og ikke, så blir fort dyrt. Ta vare på kvitteringene m barnets personnr på.

Last edited:
Man må se på symptomer og sjekke avføring på sykehuset. Mine gråt hele tiden. Nr 1 var klistret til oss konstant. Nr 2 gråt konstant. Nr 3 hadde kolikk som gikk over etter 3 mnd men begynte å gråte konstant igjen etter noen mnd. Mine har refluks. Ved refluks får de ubehag ved å ligge flatt og vil helst være oppreist. Melkeallergi og intoleranse gir ofte utslett. Nr 2 hadde intoleranse og fikk utslett i ansiktet ved for mye melkeprodukter i løpet av kort tid. Nr 3 er ganske lik ang melk. Alle mine 3 går på refluks medisiner.
Med nr 2 var sykehuset fast bestemt på melkeallergi. Byttet sykehus etter 2 år for å få hjelp. Han har treg magesekk og det blir fult som gir refluks. Første sykehuset nektet å sjekke videre da de var så bestemt. De to sykdommene henger ofte sammen og kan forveksles.
Les om symptomer på sidene til de forskjellige. Refluks foringen ble startet for noen år siden mens symptomer på melkeallergi er veldig lett å finne.

Det var mykje gråt på yngste, flere grunner til det men når han fekk mat, så var han så urolig etterpå, ingen gråt. Legen såg det ganske kjapt.

Her var den ungen med allergi den minst grinete ungen.

Eldste gråt, masse! Hun sov greit på natta de første to mnd, men sov knapt en time totalt på dagtid. Etter hvert ble også natta søvnløs. Måtte bæres konstant. Hatet vogna, hatet å ligge på rygg. Viste seg hun hadde melk-, soya- og eggallergi i tillegg til stille refluks. Hun gråt av ubehag hver gang vi løftet henne opp. Hun ammet konstant, litt som for å lindre ubehag, men det førte bare til mer ubehag. Magen hennes var på bærtur. Det vekslet fra blodig diare til totalforstoppelse.

Vi foreldre skjønte egentlig ganske raskt at det ikke var som normalt, men var en lang kamp før vi fikk helsesøster og fastlege til å slutte å si «heeeelt normalt» og henvise oss videre. Da vi endelig fikk time hos barnelege på sykehuset gikk ting fort, både med anbefalinger om melkefri diett og medisin for refluks!

Yngste gråt lite, og sov godt både på dagtid og natt. Men tiltagende uro og blod i avføring samt kronisk forstoppelse etter hvert førte oss til lege da han var to mnd. Med erfaringa vi hadde med eldste var det ikke noe problem å bli hørt av lege, vi ble raskt henvist til sykehuset og fikk god hjelp.

Det kan med andre ord være stor forskjell fra baby til baby. Beste rådet jeg kan gi er å følge magefølelsen. Og å ikke gi seg dersom magefølelsen sier at noe ikke er helt som det skal, ikke la seg avfeie som hysterisk førstegangs. Fastleger og mange helsesøstre har ikke så veldig mye erfaring med allergi hos babyer. Helsesøstra vi hadde til eldste beklaget seg da det viste seg at jenta vår faktisk hadde så mye plager som vi allerede fra hun var to uker forsøkte få råd angående. Hun sa hun aldri i løpet av sine tjue år i yrket hadde vært borti den type problem hos babyer.

Back
Topp