Mye fostervann?

Førstegangsgravid42❤️

Glad i forumet
❄️ Januargull 2023 ❄️
Februarbarna 2023
Hei! Jeg fikk påvist litt mye fostervann ved UL i forrige uke (når 28+5). Moderat grad. Alt står fint til med lille, men det blir jo ekstra tungt og blir ekstra stor i magen, og blir da tungpusten. Noen andre som opplever dette/har fått påvist mye fostervann? Eller evt syns de har litt ekstra stor mage og er tungpusten? Kan jo være udiagnostisert mye fostervann, for ble jo oppdaget tilfeldig ved en vekstkontroll (de fleste får jo ikke flere UL etter OUL). Men skal følges nøye opp fremover, UL annenhver uke. Så er godt ivaretatt. Legen sjekket for alle risikofaktorer ved mye fostervann, og har ingen av de tingene, så det var en lettelse.
 
Med andre ble det oppdaget på ul I uke 39 fordi jeg hadde svineinfluensa i uke 37. Siden det bare var en uke igjen til termin gjorde de ikke noe med det, men hadde det vært lengre igjen hadde jeg måttet tappe fostervann. Fødselen startet, ikke overraskende, med vannavgang en uke på overtid. Det rant og rant og rant men da de tok ul på sykehuset før igangsetting (det kom aldri rier) sa legen at hun ville sjekke om det var vannavgang fordi jeg fortsatt hadde så mye vann... men etter en vaginal undersøkelse mente hun at det var unødvendig.. hun hadde vann oppetter ermet på genseren og på skoene sine :laughing002 :laughing002 jeg ble veldig svær på slutten pga mye vann så fet var veldig deilig å føde!
 
Var på ultralyd for å utelukke dette forrige gang, de påsto normale mengder men til og med jordmor reagerte når jeg kom inn med vannavgang. Det kom noe som føltes ut som bøttesvis x flere.
Jeg merket veldig godt når det skjedde, kjente huden strakk seg, alt gjorde vondt, føltes ut som jeg aldri fikk dratt pusten ordentlig og kunne hvertfall ikke ligge å sove..
Bra det er oppdaget hos deg, slik at du får fulgt det opp! Men ja, man blir nok mye større enn man ellers ville blitt.
 
Hei! Jeg fikk påvist litt mye fostervann ved UL i forrige uke (når 28+5). Moderat grad. Alt står fint til med lille, men det blir jo ekstra tungt og blir ekstra stor i magen, og blir da tungpusten. Noen andre som opplever dette/har fått påvist mye fostervann? Eller evt syns de har litt ekstra stor mage og er tungpusten? Kan jo være udiagnostisert mye fostervann, for ble jo oppdaget tilfeldig ved en vekstkontroll (de fleste får jo ikke flere UL etter OUL). Men skal følges nøye opp fremover, UL annenhver uke. Så er godt ivaretatt. Legen sjekket for alle risikofaktorer ved mye fostervann, og har ingen av de tingene, så det var en lettelse.
Hvor mange cm målte de på deg? Jeg ble målt til 20cm på torsdag. Så lenge det var under 24cm var det ok. Så jeg har mye, men ikke urovekkende mye foreløpig. Men skal tilbake over nyttår for å sjekke igjen.
 
De målte 20 cm på hva? Fostervannet? Eller SF mål? Jeg har ikke fått noe cm mål, men fått vite at jeg har 290 ml fostervann, og at dette er moderat grad av fostervann (deles inn i mild, moderat og alvorlig såvidt jeg har skjønt). Hvor langt på vei er du? De kommer ikke til å gjøre noe spesielt med meg, bare følge nøye med fremover. Har nå vært på 3 UL mtp dette, og vannet har holdt seg konstant på samme mengde, så det er bra at det ikke har økt ihvertfall. Bra ditt var «innafor» da! Lykke til videre ❤️
 
De målte 20 cm på hva? Fostervannet? Eller SF mål? Jeg har ikke fått noe cm mål, men fått vite at jeg har 290 ml fostervann, og at dette er moderat grad av fostervann (deles inn i mild, moderat og alvorlig såvidt jeg har skjønt). Hvor langt på vei er du? De kommer ikke til å gjøre noe spesielt med meg, bare følge nøye med fremover. Har nå vært på 3 UL mtp dette, og vannet har holdt seg konstant på samme mengde, så det er bra at det ikke har økt ihvertfall. Bra ditt var «innafor» da! Lykke til videre ❤️
Så rart? Jeg fant dette på nett:
Hvordan kan en finne ut hvor mye fostervann kvinnen har?
Her kan en bruke to ulike metoder:
1. Amniotic fluid index (AFI): her deles livmorhulen inn i fire lommer, og man måler den dypeste vertikale lommen. Tallene fra hver lomme legges deretter sammen. Normal AFI er mellom 5 og 25 centimeter. Dersom målingen er mer enn 24 centimeter, defineres det som polyhydramnion.
2. Single deepest pocket (SDP): Den dypeste lommen måles vertikalt. Dersom målet er under 2 centimeter defineres det som for lite fostervann, mens over 8 centimeter defineres som for mye fostervann.

Min AFI er på 20 cm og SDP var 7.5 cm. De sa ikke noe om ml.

Jeg var 28+3 da de målte.
 
Så rart? Jeg fant dette på nett:
Hvordan kan en finne ut hvor mye fostervann kvinnen har?
Her kan en bruke to ulike metoder:
1. Amniotic fluid index (AFI): her deles livmorhulen inn i fire lommer, og man måler den dypeste vertikale lommen. Tallene fra hver lomme legges deretter sammen. Normal AFI er mellom 5 og 25 centimeter. Dersom målingen er mer enn 24 centimeter, defineres det som polyhydramnion.
2. Single deepest pocket (SDP): Den dypeste lommen måles vertikalt. Dersom målet er under 2 centimeter defineres det som for lite fostervann, mens over 8 centimeter defineres som for mye fostervann.

Min AFI er på 20 cm og SDP var 7.5 cm. De sa ikke noe om ml.

Jeg var 28+3 da de målte.
Aha! Skal spørre neste gg! For han målte på UL, den største lommen. Men fikk ikke vite cm, bare ml? Tror jeg, han sa ihvertfall at på første UL lå den på 300, neste 290, og samme på forrige…men skal høre. Han sa ihvertfall at det er polyhydramnion, moderat grad. Eller om han mente det var 300 mm kanskje, så 30 cm? Det kan jo godt hende… jeg trodde han mente 300 ml! Kan hende han ga meg et mm mål rett og slett, at den var på 300/30 cm (for de måler jo ofte i mm på UL). Så må ha vært det tror jeg. Men skal høre neste gg. :love7
 
Kanskje han mente 290mm og ikke ml ☺️ Det kom mer enn 290ml fostervann ut av meg når vannet gikk under fødsel altså, og jeg hadde ikke mye fostervann :inpain:
 
Back
Topp