Mye fostervann

Spinam

Glad i forumet
Julegavene 2019
Jeg har følt jeg har ganske stor mage, men ligger rett under midstreken på SF-målene. I forhold til forrige svangerskap for to år siden føles magen større, selv om det ligger likt på streken.
På ultralyd har de målt fostervann, og slik jeg har oppfattet det er det normalt, jordmor kunne bekrefte at det var normalt også. På sist kontroll sa hun at jeg hadde mye fostervann, hun sa aldri for mye, men mye. Hun kunne bevege godt på babyen i magen.

Jeg gikk til modningsakupunktur igår, og hun som satt nåler snakket så veldig om magestørrelsen min, og lurte på om ikke dt var tvillinger, for magen var såååå stor. Hun er også lege. Da fortalte jeg at jeg har litt mye fostervann og så spurte legen/akupunktøren om jeg skulle på ekstra oppfølging pga av det.
I starten tenkte jeg ikke stort på det, men nå har jeg gått å grublet og tenkt på dette, begynte også å Google og det er jammen ikke noe særlig det man finner. Blant annet downs syndrom... Og DS er virkelig noe jeg har vært skikkelig redd for dette svangerskapet, og har pga de tankene fått så angst. Ekte angst.
Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med innlegget, kanskje bare lufte ut tankene. For å gå rundt med det er bare jævlig. Til og med samboer har gått rundt og bekymret seg på sin side.. Ah, faens tanker. Er det en grunn til bekymringen min, eller er jeg bare tullete og hormonell? :arghh:
 
Husk at alle har sagt at alt er helt normalt :happy: Både sf-mål og mengde fostervann. Det at magen oppfattes større, kan handle om helt andre ting. Magen kan vel fort "oppføre" seg annerledes i svangerskap nr 2, eller generelt ha litt annen fasong i ulike svangerskap. Legen/akupunktøren spurte om du fikk ekstra oppfølging etter at du selv ymtet frampå at det kanskje var litt mye fostervann.

Ut fra det du skriver, virker det som at alt er helt normalt. Det som ikke virker helt greit, er jo å gå rundt og være så bekymret og kjenne på angst :Heartred Håper du kan ta kontakt med jordmoren din og lufte disse tankene med henne og!
 
Hadde jeg vært deg så hadde jeg enten ringt føden og forklart bekymringene dine eller snakket med jordmoren sin. Er jo heeeelt unødvendig at du skal gå rundt å bekymre det masse for noe du ikke vet noe om.
 
Jeg fikk også beskjed om at jeg hadde mye fostervann, men ikke for mye :) etter de tok vannet følte jeg det bare rant og rant helt til ungen kom ut, sånn 10 timer etterpå.
Så hør på de legene som har sett på ul. Sånne litt klønete uttalelser fra forskjellige leger kan skape så masse bekymring, men så lenge ikke legen som gjorde ul er bekymret skulle ikke du trenge å være det heller ❤️
 
Takk for svar, det hjelper å lufte litt og få litt perspektiv på tankene!
 
Husk at det er stor forskjell på å ha mye fostervann og det å ha for mye. Normalvariasjonene er store :) Jeg hadde mye fostervann (men legen presiserte at det ikke var for mye) da jeg var på OUL. Ingenting galt med den lille gutten :)
 
På ul sa jordmor til meg også at det var mye fostervann, på en måte som jeg oppfattet at det var en bra ting :)
 
Husk at det er stor forskjell på å ha mye fostervann og det å ha for mye. Normalvariasjonene er store :) Jeg hadde mye fostervann (men legen presiserte at det ikke var for mye) da jeg var på OUL. Ingenting galt med den lille gutten :)

Ja, de har sagt at alt er bra. På ultralyd sa de aldri noe om mye fostervann heller, det er jordmor som har sagt det i ettertid. Så jeg blir noe forvirret egentlig. Jeg er nok litt mer nervevrak denne gangen siden det er tredje og jeg blir litt kan man si paranoid og tror nesten ikke at jeg skal få et friskt barn til. Jeg og samboer fikk beskjed om for 3 år siden at vi ikke kunne få barn naturlig etter å ha prøvd i 3 år, og nå har vi andremann på vei helt naturlig.. Så kanskje noe følelser knyttet til det også. Denne gangen har psyken vært mye mer utfordrende enn ved de to andre svangerskapene.:wtf:
 
Vil tru at dersom det hadde vært FOR MYE fostervann hadde de satt igang tiltak eller fulgt godt opp. De hadde ikke sagt at det var normalt, men egentlig ment at det var for mye. Og se målet ditt hadde nok vært en del høyere om du hadde før mye fostervann.

Det jeg reagerer på er at fagpersonell, her akupunktur og lege i tillegg spør spørsmål som: "sikkert på det ikke er tvillinger?" til en fødeklar dame. Med svangerskapeomsorgen i norge vil det være nærmest umulig å være til termin og ikke vite om det er en eller to i magen. Så slike kommentarer fra fagpersonell er utrulig uproft og skaper jo tanker og bekymringer hos den gravide.
 
Vil tru at dersom det hadde vært FOR MYE fostervann hadde de satt igang tiltak eller fulgt godt opp. De hadde ikke sagt at det var normalt, men egentlig ment at det var for mye. Og se målet ditt hadde nok vært en del høyere om du hadde før mye fostervann.

Det jeg reagerer på er at fagpersonell, her akupunktur og lege i tillegg spør spørsmål som: "sikkert på det ikke er tvillinger?" til en fødeklar dame. Med svangerskapeomsorgen i norge vil det være nærmest umulig å være til termin og ikke vite om det er en eller to i magen. Så slike kommentarer fra fagpersonell er utrulig uproft og skaper jo tanker og bekymringer hos den gravide.

helt enig! Tenk å si noe sånt?!
Da jeg var på (eneste) kontroll hos fastlegen i uke 34 så presterte han å si «Oj så stor mage, sikker på at det ikke er tvillinger». Sikkert ment å være avvepnende eller morsomt, men det falt ikke i smak hos meg. Hadde følt meg helt normal i hele svangerskapet, men gikk ut fra legekontoret og følte meg feit og ekkel. Rundet google de neste ukene ang de samme bekymringene som ts og det var ikke noe festlig :(
 
Babyen er estimert til 3500 gram idag (38+2) og de sa at jeg lå i det øvre sjiktet på fostervann.
 
helt enig! Tenk å si noe sånt?!
Da jeg var på (eneste) kontroll hos fastlegen i uke 34 så presterte han å si «Oj så stor mage, sikker på at det ikke er tvillinger». Sikkert ment å være avvepnende eller morsomt, men det falt ikke i smak hos meg. Hadde følt meg helt normal i hele svangerskapet, men gikk ut fra legekontoret og følte meg feit og ekkel. Rundet google de neste ukene ang de samme bekymringene som ts og det var ikke noe festlig :(

Nei, det er ikke noe festlig i det hele tatt. En sånn kommentar kan prelle rett av en, men det kan også påvirke noe så til de grader.
 
Ikke noe godt å kjenne på slik angst!
Jeg var på tett oppfølging da de oppdaget at jeg hadde mye fostervann. Det endte med KS 2 uker før termin. Men ingenting galt med lille skatten.
 
Back
Topp