Mye fostervann

ALovise

Elsker forumet
Gresskarfrøene2023
Novemberfnuggene 2023
Noen som har erfaringer med dette?
På forrige sv.kontroll hadde jeg vokst ut av kurven min. I kombinasjon med kynnere og en god del blodtrykksfall ville da legen min henvise meg til en grundigere sjekk. Så i går var jeg en tur på Ullevål og fikk hilse på han lille igjen. Alt stod bra til med han, fin størrelse, men jeg hadde litt mye fostervann, noe som visstnok da var grunnen til både stort sf-mål og kynnerne. Fikk også sjekka livmorhalsen og den så helt fin ut, ikke noe som skulle tyde på tidlig fødsel.
Legen jeg var hos ville jeg skulle komme tilbake om 4 uker for å kontrollere utviklingen, så det er jo greit, får treffe Mini enda en gang :) i tillegg skal jeg ta en glukosebelastning om to uker, men han mente det var liten sjanse for at jeg skulle ha diabetes, var mer for å være helt sikker. Føler meg generelt veldig godt tatt vare på, så det er jo godt.

Men så lurer jeg jo da på, hvis det ikke er diabetes, hvilke andre grunner kan det være for at jeg har så mye væske inni der? Er det vanlig?

Eneste jeg kan være litt glad for oppi det hele er jo det at da vet jeg at iallfall en del av det jeg har lagt på meg i kg er fostervann xD

Sniker fra april :) sa de noe om hvor mye vann det var snakk om? jeg hadde dette med førstemann i fjor, polyhydramnion heter det. Jeg hadde faktisk så mye at jeg måtte på kontroll hver uke, i tillegg til en tur på rikshospitalet. Halvparten av gangene er det svangerskapsdiabetes, det hadde ikke jeg. Den andre, mindre vanlige årsaken er at det er noe feil på barnet, men det ser de i så fall på ul som du var på. De fant tydeligvis ikke dette hos deg, så da faller du nok i den tredje kategorien: de har ingen aning om hvorfor ;) den falt jeg inn i og, men de sjekket lillegutt på ultralyd en drøss ganger fordi det bare ble verre og verre, men de fant aldri noe. I uke 37 var det så mye at vi gikk over en grense hvor riksen hadde sagt det var noe galt selv om de ikke så det på ul, og jeg hadde så mye smerter pga alt vannet, så vi ble satt i gang. Da var jeg for første gang bekymret, men ut kom en 100% frisk gutt! De aner fortsatt ikke hvorfor jeg fikk så mye vann, sf målene mine var helt sprø og i uke 37 så jeg ut som jeg var i uke 42 med tvillinger, men alt gikk bra allikevel :) du har ingenting å bekymre deg for, min erfaring er at det er best å prøve ikke å tenke på det :)

Takk for svar :) på et sånn skjema han hadde kryssa han også av for polyhydramnion, men han sa ikke noe direkte om hvor mye (for mye) vann det var snakk om. Målte heller ikke sf-mål i går, men skal til ny sv.k på fredag, så jeg er spent på hva jeg ligger på da :p

Så bra at alt var bra med lillegutt hos deg da! Hørtes litt skummelt ut...

I jeg hadde ca 2 liter fostervann sist.. Men jeg gikk kun til kontroll annenhver uke etter uke 36.. Jeg fødte på termin. Og alt var bra

Jeg hadde FEM! :D hehe, ikke så vanlig da ;)

Back
Topp