Mye fostervann

MtBoT

Elsker forumet
Ja da fikk jeg en sjekk på sykehuset pga de sterke smertene å d viste seg at i en av fosterlommene var d for mye fostervann..dette kan visst gi sammentrekninger.. Noen som har opplevd d? Mulig svangerskapsdiabetes..bmi'en min var på 23 før graviditet så er jo ikke stor...alt var fint med babyen heldigvis :) men føler meg litt som et spørsmålstegn :/

Jeg hadde mye fostervann i 2. svangerskap, men da i alle lommene (Polihydramnion).
Fødte friskt barn til termin.

Hvis du har svangerskap diabetes kan det være svar på hvorfor du har mye fostervann. Var i hvertfall det de sa til meg nå på slutten når jeg fikk veldig mye fostervann, jeg har diabetes type 1. De vil som regel følge deg opp ekstra da med UL og lege. Hvis du ikke føler deg sikker på alt ville jeg tatt en tlf imorgen og spurt om det du lurer på, er jo derfor de er der :)

oki..ja skal ta glukosebelastningsprøve..men liksom ikke d jeg forventet når jeg kom på sjekken, men har jo lest dette med for tidlig fødsel..

De sjekker alle som har mye fostervann først for sv.diabetes, da dette kan være en av årsakene til vannmengden.
Jeg hadde ikke sv.diabetes og måtte inn på Riksen for grundig sjekk av fosteret, i tillegg til UL annen hver uke frem til fødselen. Ble sykmeldt på dagen da de var redd for prematur fødsel.

Men jeg hadde som sagt mye fostervann ikke bare i en lomme men i alle de måler, så dette er mest sannsynlig ikke slik du vil få det :)

Jeg hadde massiv polyhydramnion, alt for mye fostervann i alle lommer, og ble utredet for svangerskapsdiabetes (men det var ikke det). Jeg hadde ingen smerter utenom at det var tungt med den digre magen, men ble sykemeldt i uke tjue-ett-eller-annet. Var på ultralyd ganske ofte resten av svangerskapet. Jeg fødte en prematur og syk baby, men vil ikke skremme deg med detaljer siden mitt forløp ikke var etter boka i det hele tatt.

Jeg vil anta at du blir fulgt opp med ultralyder og kontroller, så da er det ikke mer å gjøre enn å prøve å slappe av så godt du kan. Lykke til videre!

Uff da :/ Ja alle er jo forskjellige å dette er jo ganske nytt så vi får bare håpe på d beste. Den totale fostervannsmengden var normal bortsett fra den ene lommen som nesten var på 10 cm (normale skal være 3cm?) skal på ny ultralyd om 4 uker så glad jeg får oppfølging :)

trodde mye fostervann bare var et sunnhetstegn jeg?
finnes det flere lommer med fostervann? føler meg litt som et spmtegn jeg også...

Mrs Lutz skrev:
trodde mye fostervann bare var et sunnhetstegn jeg?
finnes det flere lommer med fostervann? føler meg litt som et spmtegn jeg også...

For mye vann er ikke sunt, det er et tegn på at noe kan være galt hos barnet. Det er heller ikke sunt med for lite vann.

Her kan du lese mer om for mye fostervann.

Back
Topp