Musthave ved stellebord

Vetlespire

Elsker forumet
Oktoberbarna 2021♡
Hva er deres musthave til stellebord, alt fra bleier til type salver? Og generelt egenpleie for mor selv? :happy:

Jeg liker bephanten (salve) og tørre stellekluter (vurderer dog å bare kjøpe tynne kluter dog..).
Brukte mye tøybleier med forrige, så blir vel denne gangen også.

Purelan er greit på såre nipler, visst. Jeg likte vaskbare ammeinnlegg i bambus. :)

Screenshot_20210527-140339_Chrome.jpg
Vi har hatt en sånn type før, vet ikke om det blir sett igjen eller kun stellematte, blir det en sånn type så er det bleier, tørre servietter, kremer og salver som bephanten, a derma dermalibour, miniderm, oljer til vask av rumpe og bad, klær i første hylle og håndklær og kluter osv nederst.

Blir det stellematte utgår det å ha masse klær og håndklær men kun nok til et eller to skift vil jeg tro.

Kremene og salven samt tørre servietter, bleier og en klut blir det viktigste da.

Bruker tøybleier, så trenger stort sett ikke salve. Men hvis de mot formodning skulle bli såre, er jeg glad i bepanthen og inotyol (bruker da plastbleier fordi jeg er for lat til å sjekke hvordan disse salvene evt påvirker tøybleiene) :hilarious:

Har alltid brulidine tilgjengelig, i tilfelle sår bak ører eller i valker.

Klorheksidin og tupfere til navlestell den første tiden

Bruker vaskekluter og har vann tilgjengelig i en liten oppbevaringsboks fra europris

Steller på gulvet, ved siden av stellebordet, da jeg er livredd for at ungen skal ramle ned. Passer meg utmerket, siden jeg er ganske glemsk og ofte må hente noe mens ungen ligger der (feks klær, tomt for kluter osv)

Bruker ingenting spesielt til meg selv. Har multimam kompresser liggende, men aldri hatt bruk for da jeg er så heldig at jeg ikke blir sår. Ammeinnlegg i tøy, da jeg er "allergisk" (blir for tett) mot engangsprodukter.

Jeg brukte mye tørre engangskluter som var vætet og lagt i boks med litt babyolje i, opplevde at den «limbæsjen» som setter seg fast overalt ble lettere å vaske bort.
Ellers så har jeg mange vaskekluter på lur, som guttemamma er det kjekt å legge en klut over tissemannen så ikke man blir utsatt for løpsk brannslage... Salver av ulike slag kan sikkert være greit! Ellers hadde vi bleier, engangskluter og håndkle i en kurv som enkelt kan fraktes rundt da man i starten også skifter på natten.. det var genialt å ha på nattbordet i starten syntes vi ;)

Jeg bruker benken på vaskerommet som stelleplass med en stellematte på. Bruker tørre stellekluter som jeg våter med vann og olje(vanlig solsikkeolje) ved bleieskift. Bruker Libero touch, synes de er så gode og myke:) Salve jeg foretrekker er Inotyol, om lille er sår.

Multi-man salve til såre nipler. Og purelan salve.

Ammeinnlegg jeg synes var best var Medela og Avent.

Inotyol salve, libero touch i starten, tørre engangskluter. Kjøper mange på apoteket. Babyolje til den første bæsjen som er vanskelig å fjerne:) Multimam kompress til såre bryst, smertestillende til etterrier. Libero ammeinnlegg.

Har både hatt stellebord og stellematte oppå vaskemaskin og jeg foretrakk det siste faktisk. Den var da inneklemt mellom
Dusj og vegg. Trygg og fin stelleplass! Nesten så jeg vurderer å fjerne tørketrommelen fra over vaskemaskinen denne gangen :cat:..

Nå er det så lenge siden jeg hadde baby!! Men noe husker jeg jo...

Weleda badeprodukt til baby, nydelig før legging.
Weleda reisesett til å ha i stellevesken.
Jordnøtt/mandelolje til stell av baby.
Kurv med tynne kluter
Kurv med engangskluter og bleier
Klorheksidin og tupfer til navle har jeg hatt behov for i noen dager med begge.

Purelan til brystvorter, engangsinnlegg og ammeinnlegg i ull.
KS her så jeg kjøper inn bandasjer fra mesoft. Både de pustende enkle og de med silikon.

Gjør litt research på salve for å minske arr..
Og massasje etter det er grodd.

Ikke brukt tøybleier.. mamma brukte det på oss barn, men jeg vet rett og slett ikke om jeg orker tross alle fordelene. Blir et hektisk år for meg med hendene fulle ! Så ja.. vi går nok for den kjipe sorten.

Ellers vil jeg tilføye at stumpvask under vasken ved nesten hvert skift og mandelolje gjør suuuusen! Aldri hatt såre stumper!

Back
Topp