Must-haves

HI93

Forelsket i forumet
Pumpkin Bumps 2025
Hva er dine must haves?
Jeg som går gravid med første barn, trenger sårt noen tips på hva man må ha klart når baby kommer, og hva man generelt sett ikke klarer seg uten :angelic:

:hilarious: Mine must have, drikkeflaske til mor.

Sånn bortsett fra det er det ok å ha en bilstol på lur fra sykehuset. Og litt bleier og klær. Men, de trenger ikke veldig mye. En trygg plass å sove. :-)
Ok å ha ei vogn på lur, og en plass baby kan bade. Og vinterpose til vogna :-)

Favoritter hos oss den første perioden:

• Babynest - man kan legge ifra seg baby "overalt" uten å overtenke om den kan rulle ut eller kvelingsfare etc.

• "Tøybleier" fra Sparkjøp - 5 pk med store, myke tøystykker i flanell til 100 kr. De er utmerket som gulpekluter, ekstra teppe/underlag til feks stellebord eller på sofaen når de skal ligge på magen/trene nakke. Brukte disse til alt mulig.

• Stellematte - vi har stellebord, men ble til slutt at vi la stellematte (med noe antiskli under) rett på benkeplaten på badet i stedet.

• Omslagsbody - slipper å dra bodyen over hodet ved tilfeller av ryggbæsj :smiley-ashamed004

• Otribaby nesesuger + saltvannsdråper - siden små babyer ikke puster med munnen så er det veldig stressende hvis de får tett nese, og da er nesesuger gull verdt å ha!

• Inotyol salve - veldig god rumpesalve, men kan også brukes på en rekke andre hudplager. Bare ikke få den på klær og møbler :bag:

• Neglesaks for baby - liker bedre å bruke neglesaks enn negleklipper til baby. Anbefaler å ta den med i fødebagen faktisk. Lille her så ut som Nicki Minaj da han kom ut :oops:

• Dyner/tepper - synes det var greit å ha en dundyne og en sommerdyne (eller en dyne med litt lavere TOG-verdi), samt et helseteppe i bomull og et babyteppe i ull. Overoppheting var noe jeg var veldig redd for i begynnelsen, så da var det greit å ha litt forskjellig å velge i.

Det var noe, men kommer sikkert på flere ting etterhvert :happy:

Last edited:
Med første hadde jeg ikke klart meg uten bæresele, nummer to elsket å ligge på ryggen - så han var fornøyd med å bli lagt ned i babynest eller i vogna når jeg skulle noe :Heartred

• Vi brukte ikke dyner til våre før de var fylt 1 år, på grunn av faren for krybbedød. Så, vi var avhengig av gode nattposer! Veldig glad i Easygrow sine.
  • Ergobaby Embrace brukte vi som bæresele frem til de klarte å holde hodet selv.
  • Babynest fra Najell som baby kan sove i på dagtid.
  • Stellematte fra Leander eller Sebra. Disse kan du bare legge et håndkle på, så slipper du å måtte vaske trekk etter hver eksplosjonsbleie.
  • Omslagsbodyer, og pysjer med glidelås er gull den første tiden. Gensere er totalt ubrukelige de første 3 månedene.
  • Ingen av mine tålte ull direkte på kroppen, og det er det veldig mange små som ikke gjør. Så kjøp heller litt, også se det an. Vi bruker fremdeles kun plagg med ull på utsiden, som har innside av enten silke/bambus eller bomull.
  • En god vogn som er tilpasset forholdene der du bor. Viktig med god oppbevaringsplass under vognen, samt solskjerming som går langt nok ned for å skygge for lys for baby som skal sove.
  • Stokke tripp trapp med nyfødtsete, så slipper du å måtte holde babyen hver gang du skal spise.
  • Badekar med nyfødtinnlegg.

Vi brukte ikke dyner til våre før de var fylt 1 år, på grunn av faren for krybbedød. Så, vi var avhengig av gode nattposer! Veldig glad i Easygrow sine.
Her gjorde vi det motsatt. Var veldig redd for krybbedød, og leste om tilfeller der baby havnet nedi nattpose :bag: Så vi svøpte i helseteppe for så å legge dyne over til å begynne med. Så gikk vi over til nattpose i ettårsalderen når han begynte å sparke av seg dyna.

Sitronsåpe til å fjerne flekker! (i form av såpestykke) Thank me later, haha. Den er helt råbra til å fjerne flekker, gulp, bæsj, matflekker etterhvert. Man skyller plagget i varmt vann, gnir på såpa og skyller igjen.

Sitronsåpe til å fjerne flekker! (i form av såpestykke) Thank me later, haha. Den er helt råbra til å fjerne flekker, gulp, bæsj, matflekker etterhvert. Man skyller plagget i varmt vann, gnir på såpa og skyller igjen.
Denne har jeg hørt mye om, men aldri testet selv. Høres ut som noe jeg ikke egentlig har klart meg uten :hilarious: Skal skaffe til denne runden :happy:

Denne har jeg hørt mye om, men aldri testet selv. Høres ut som noe jeg ikke egentlig har klart meg uten :hilarious: Skal skaffe til denne runden :happy:
Jeg fikk tips om det før eldstemann ble født i 2007, og har aldri sett meg tilbake. Har alltid hatt en tilgjengelig siden da. Haha, men jeg er jo helt allergisk mot flekker da, så jeg var nok ekstra motivert for å finne noe som funket.

Back
Topp