Must haves og don't needs!

Marime94

Betatt av forumet
Dere som har barn fra før, hva er deres "must haves" til babyen blir født? Eventuelt hva kjøpte dere som dere ikke fikk brukt for? :pompus:

Våre «must haves» er vippestol, babysete til tripptrapp stol, gulpekluter, bæresele, og krybbe/kurv dette vil vi ta ibruk denne gangen også!
Vi kjøpte babynest og det brukte vi en gang og hu ville ikke bruke det så det var bortkastet føler jeg men alle barn er forskjellige så kan hende neste er helt annerledes ☺️

Baby nummer 1:
Omslagsbodyer og strømpebukser pluss hjemmestrikk.
Vogn, lammeskinn og vognpose
Cosifix ammepute
Brystpumpe
Noen få flasker
Bilstol og bilstolpose
Lekegrind (sov i den på dagtid)
Gulpekluter
Dyne i minste str
Smokk

Vi hadde bæresjal og sele men brukte det sjelden. Babybjørn vippestol hadde vi også men tok den i bruk først rundt 2 mnd. Mye brukt fra da. Hadde også newbornsete til tripptrapp, det ble knapt nok brukt da vi timet måltidene med at han sov.

Baby nummer 2:
Body og strømpebukse
Gulpekluter
Ammepute og brystpumpe, noen flasker
Slyngevugge
Bæresjal og bæresele
Vippestol
Bilstol og bilstolpose
Dyne i minste str
Smokker

Vogn var altså ikke egentlig nødvendig til denne ungen, hun hata å ligge i den. Men vi hadde såklart vogn da, ble jo bruk for den etterhvert. Bæresjal var derimot en nødvendighet. Hun skreik bare i nyfødtsete til Tripp trapp også, så det ble lite brukt. Lekegrinda heiv jeg også raskt ut og kjøpte slyngevugge, hun ville bare ligge i slyngevugge som var konstant i bevegelse. Men ikke før 2 mnd, før det skulle hun bare sove på en av oss. Unger er altså så ulike :hilarious: vi hadde jo seff bilstol også men unngikk kjøring så langt det gikk de første 6 månedene fordi hun _bare_ skreik. Sovna ikke engang, imotsetning til eldste som kunne sove godt og lenge i bil.

Har ikke hatt Babynest til noen av dem :)

Absolutt must her har vært yoga ball!! Hatt en baby som sliter mye med søvnen og trengtes mye byssing for å roe/sove. Da var det veldig mye bedre å sitte på yoga ballen og bumpe der.

Ellers har vi brukt bæresele og -sjal veldig mye, både hjemme og på tur, mye mer enn vognen.

Babynest ble egentlig ikke brukt mye, men synes det var greit å ha likevel. Spesielt når mannen var borte en del, kunne legge henne i babynestet på gulvet på badet mens jeg dusjet/toalett/sminke etc.

Vi kjøpte egentlig bare inn det aller mest nødvendige før hun ble født, så kjøpte vi heller ting underveis når vi merket at det var noe vi savnet. Så har egentlig ingen bomkjøp utenom:

Bodyer som taes på over hodet istedenfor kneppes opp!! Hun absolutt hatet det de første 6 månedene, så alle plagg som ikke kunne knappes på ble ikke brukt i det hele tatt! Hadde så mange søte bodyer som aldri ble brukt. Brukte egentlig bare pysj de første 3 månedene (var vinterbaby så måtte ha lange armer og ben inne), de sover jo så mye også, så tenkte det var mer komfortabelt med pysj uansett! Så største bomkjøp vårt var vel klær!

Det viktigste for oss var babynest, ammepute, elastisk bæresjal, bilstol og klær. Sånn heeeelt i starten selvfølgelig. Etter hvert var vippestol og babygym kjekt :happy: Og vogn, men han hata vogna de første 3 månedene, så ble ikke så mye brukt i starten.

Som noen nevnt over her, lurt å heller kjøpe litt ting etter hvert som man ser behov for det. For det er sååå mye man kan kjøpt til baby, og mye man kanskje aldri ender opp med å bruke.

Kunne ikke ha levd uten vippestol og bæresele! Bilstolpose er genialt, om man skal flaske mate ungen anbefaler jeg en sterilisator! Babygym har blid brukt masse hær, om du tenker baby skal bruke smokk, vær innstilt på å kjøpe mange forskjellige typer! Men alle babyer er forskjellige, så nødvedigvis er ikke det et behov for deg, og måtte teste så mange førskjellige

Must haves:
- vippestol
- bbhugme pute (til svangerskapet)
- babynest
- smokk
- vogn
- bilstolpose

Dont need:
- bæresjal (ingen av mine har takla det)

Det er så vanskelig å si hva man trenger og ikke trenger siden babyer er så forskjellige.. Det som funka på den ene av mine har ikke funka på den andre. Feks trodde jeg at babyer skulle vokse så fort, så jeg kjøpte veldig lite av de små klærne til første barnet. Hen brukte strl 56 til hen var 5 mnd :woot: Mens nr to var oppe i strl 74/80 når hen var 6 mnd. Den ene kunne legges ned over ALT og sov gjennom alt, mens den andre nekta å sove og skulle bare ligge på brystet og ville ikke sove i egen seng. Ville ikke kjøpt inn alt for mye før du ser hva slags baby du får, men du kan jo alltids selge det du ikke får bruk for også :joyful:

Bæresele var det beste kjøpet i alle fall. Han nektet vogna de første to tre månedene, og etter det kunne du banne på at han ville bli bært de gangene jeg hadde glemt å ta med bæreselen i tillegg til vogn. Den ble brukt daglig de første 14mnd (lærte seg og gå og la ned veto mot sele).
Skriver under på at klær over hodet det første halve året bare er tull også. Og ting med hette frem til de går selv.
Som stellebag foretrakk jeg bare en vanlig sekk. Seng har for vår del også bare vært tull Hehe. Han er to år og sover fortsatt med oss i dobbeltsengen.

Back
Topp