Must have! Tips om praktisk utstyr i babytiden?

misS

Flørter med forumet
Gravid med mitt tredje barn. Jeg har noen praktiske ting jeg MÅ ha til tredjemann også. Som jeg fikk mye brukt med de to andre barna.
Mine must have er vippestol fra babybjørn, purelan nippelkrem, babynest og vogn med demping/gyngefunksjon! Hva er dine?

Fin tråd! :)
Eg er gravid med barn nr 2.

Mine er:
- Bilstol kompatibel med vogn-understell (eg har ei funksjonsnedsetting som gjer det tungt å bære bilstolen rundt omkring, då er understellet gull å ha!)
- mjuke klutar til vask ved bleieskift
- inotyol salve (om baby blir sår i rumpa)
- ammepute og praktisk og koseleg ammestasjon med vatn tilgjengeleg, sidan ammestundene var SVÆRT hyppige med førstemann, og eg var konstant tørst :joyful:

Artig tråd!
Mine must haves:

-bilstol adapter til vogna. Hadde ikke dette til mine første i 2011/2013, men til lillebror i 2020! Genialt!!
- babynest
- strikkatøy ❤️
- SMOKK I FØDEBAGEN!
- vippestol
- babysete til tripptrapp

Ting jeg ikke kunne vært foruten forrige gang, var uten tvil bedside crib!

Andre ting som kom veldig til nytte var
- vippestol
- bæresjal
- bbhugme ammepute (lang)
- lekegrind med hev/senk bunn ut i fra hvilken alder barnet var. Vi har hund, og kunne legge fra meg baby der uten å bekymre meg for hunden (som er veldig snill, men man vet aldri!).
- trappegrind som ikke trengtes å skrus fast
- lammeskinn med hull til sele som kunne brukes i både bag del og sittedelen

Mine er:
- Bilstol kompatibel med vogn-understell (eg har ei funksjonsnedsetting som gjer det tungt å bære bilstolen rundt omkring, då er understellet gull å ha!)
- ammepute og praktisk og koseleg ammestasjon med vatn tilgjengeleg, sidan ammestundene var SVÆRT hyppige med førstemann, og eg var konstant tørst :joyful:
Hva slags ammepute anbefaler folk her? Har hørt mye bra om maxi cosi og har tenkt å kjøpe den, men vil bare høre hva folk har å si om den, de som har erfaring.

Hadde aldri klart meg uten bæresele! Gikk og bar og bar..
Vippestolen var fantastisk når vi skulle spise middag, så kunne en av oss sitte med en fot på vippestolen og lage bevegelse, og vi begge klarte å innta hele middagen før den ble kald :hilarious:

Artig tråd og artig å se hvor forskjellige "must havesa" våre er. Den som har vært gull verdt for den ene har vært helt overflødig for den andre.

Med førstemann brukte jeg for eksempel bæresjalet hele tiden, og mye mer enn vogna, men med andremann har jeg hatt en skulderskade som gjør at jeg nesten ikke bruker bæresjal i det hele tatt.

Must haves for meg (utenom sånt som er helt nødvendig som bilstol og sånn) :

Til nyfødt:
Vippestol
Bodyer med bare tre knapper-sier faren
dresser og pysjer med føtter

Til litt større baby:
Antisklisokker når babyen blir litt større
Trappegrind

Og det er egentlig det eneste jeg kommer på som har vært omtrent nødvendig.

Hva slags ammepute anbefaler folk her? Har hørt mye bra om maxi cosi og har tenkt å kjøpe den, men vil bare høre hva folk har å si om den, de som har erfaring.
Anbefaler Beemoo sin ammepute. Støtter godt rund hele deg, du kan tilpasse den litt som du vil og former seg etter både deg og baby. Jeg ammet HYPPIG sist svangerskap, og ammeputa ble oppholdsstedet for baby. Hun ammet i den og sov i den hvis hun sovnet ved puppen.

Min must have liste:
• Smokk og ammeskjold i fødebagen
• Bæresele! Utrolig godt å slippe å bære baby hele tiden.
• Masse gulpekluter og siklesmekker. Du får aldri nok.
• Ammepute
• En praktisk stellebag/sekk.
• Stor sofa :hilarious: Hadde stor hjørnesofa med sjeselong med første. Solgte den når vi bodde i tomannsboligen, men nå som vi bor i enebolig har jeg et krav om stor sofa til baby kommer. Og den ble bestilt i juni :woot:
• Gode joggesko til mor etter fødsel.

Vanskelig med en slik liste egentlig, for ting som var helt nødvendig med første, var totalt unødvendig med nr.2 og omvendt..

Nr. 1 gulpet hele tiden, så kluter og 3x skiftetøy var helt nødvendig i stellebaggen til en hver tid:smiley-ashamed004 Nr. 2 gulpet aldri, ikke en gang måtte jeg ha klut eller skifte pga det.

Men ting jeg brukte til de begge som jeg syns var veldig praktisk var:

• Stokke newborn seat til tripp trapp stolen. (Ble brukt mer til nr. 2 da vi oftere satt alle med middagsbordet å spiste sammen).

• Vippestol ble brukt mest til nr. 1, men praktisk å ha til begge.

• Babynest er veldig kjekt første tiden når vugge/seng og alt er så stort og åpent. La det også i sofaen når vi satt sammen der og baby hadde sovnet. Fint å kunne legge han ned ved siden av oss og at det ble litt lunt og trygt med kantene rundt.

• Trygg sengekant som puster hvis man har sprinkelseng, så armer og føtter ikke setter seg fast i sprinkler etter hvert.

• Madrass som puster selv om baby snur seg på magen, eller plutselig blir liggende ned i madrassen. (Vi passet alltid på, men det roet mammahjertet mitt at madrassen kunne pustes gjennom).

• Babybadekar med nyfødtinnlegg (mykt!).
Hadde Stokke badekaret som kunne klappes sammen til første og det ble nesten aldri brukt. Skikkelig tungvindt og hard nyfødtstøtte. Tungt i armene. Kjøpte Skip Hop Moby badebalje med nr.2 og det var så herlig å se han ligge å sprelle å kose seg mykt og godt i vannet:Heartblue Fikk også begge armer fri til å vaske og kose. Har kjøpt Twistandshake denne gangen. Den har også myk støtte.

• Aldri brukt ammepute. Syns bare det var i veien. Støttet opp armen med en sofapute når jeg trengte det.

• Mannen elsker bodyer med sideknepping!! Han syns det er så fælt å kle på de og tre klærne over hodet når de er så små å skjøre:hilarious: Jeg syns også det var best med første barnet når man er litt usikker. Praktisk er det uansett.

• Saueskinn med hull til seler har vi alltid hatt i vogna, sommer og vinter.

• Bilstolpose, spesielt til vinteren så slipper de ha på seg tykke klær som man må ta av i bilen. Så lunt og fint:Heartred

- Bilstolpose
- Stokke newborn seat
- Gulpekluter i vanvittige mengder
- Babynest
- En haug av enkle basicsett med body og bukse
- MANGE fler pysjamaser enn jeg noen gang hadde trodd det var mulig å bruke :p

Mine er:
Så bra tips, ammestasjon. Husker alltid det var noe som manglet når jeg hadde satt meg til.

Back
Topp