Muslimer, svin, halal, nordmenn og gris

RedElf

Elsker forumet
Tror etter hvert at vi har fått med oss hvorfor muslimer ikke spiser gris. Hellige skrifter, Koranen, religion og kultur.

Men om en muslim hadde spurt deg om hvorfor det i norsk kulur er normalt og tradisjonellt å spise gris.... Hva hadde du svart på det?

Vet du egentlig hvorfor gris er et høyt ansett dyr i Norge?

fordi det er magert og godt?[:)]

jeg aner ikke[8D]
og ikke skjønne rjeg det heller for gris er EKKELT!!

jeg ville sagt at det er populært fordi det er så billig og lett tilgjengelig[8D] for det smaker jo høgg[:'(] 

ORIGINAL: 3xS

Det er faktisk ikke magert. Svinekjøtt er noe av det verste du kan få i deg. Selv om det ikke har mye synlig fett, så har svinekjøtt noe som heter intracellulært fett (det hvite som kommer frem i panna når det stekes) og mye av det. Kombiner dette med et dyr som ikke skiller ut avfallsstoffer særlig godt, men sender alt tilbake i kjøttet (derfor rått svinekjøtt lukter hoppetau og ikke bør spises av folk som har visse sykdommer), høye nivåer av medisinering og stor risiko for parasitter (i forhold til andre typer kjøtt) og du har en høyst usunn kombinasjon. Jeg spiser ikke svinekjøtt. [:'(][:'(][:'(]

Flere?

Er ikke bare muslimer som har gode argumenter for å ikke spise svin. Vi nordmenn har nemlig våre gyldige grunner for å gjøre det vi også :)

ORIGINAL: Sicily

Det er faktisk ikke magert. Svinekjøtt er noe av det verste du kan få i deg. Selv om det ikke har mye synlig fett, så har svinekjøtt noe som heter intracellulært fett (det hvite som kommer frem i panna når det stekes) og mye av det. Kombiner dette med et dyr som ikke skiller ut avfallsstoffer særlig godt, men sender alt tilbake i kjøttet (derfor rått svinekjøtt lukter hoppetau og ikke bør spises av folk som har visse sykdommer), høye nivåer av medisinering og stor risiko for parasitter (i forhold til andre typer kjøtt) og du har en høyst usunn kombinasjon. Jeg spiser ikke svinekjøtt. [:'(][:'(][:'(]
signerer sicily jeg. Er ikke for ingenting at (vi)muslimer kaller det urent kjøtt[;)]

ORIGINAL: Sha

jeg aner ikke[8D]
og ikke skjønne rjeg det heller for gris er EKKELT!!

signerer. Og jeg er IKKE muslim.Jeg foretrekker et godt mørt og mørkt kjøtt. Liker ikke kalkun eller kylling heller.[8D]

stod på wikipedia at det er magert. har ikke snøring jeg [8D]

Pølser er digg[:D][:D]

og wok med svinestrimler

helstekt indrefilet av svin surret i urter og bacon

ikke minst bacon!!!

ribbe og medister

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmhm!

Svin er digg!

Grisen er et husdyr på lik linje med ku og sau og har vært vanlig i norsk husdyrhold i lang lang tid. Griser er forholdsvis enkle å ale opp, og gir utrolig mye og forskjellig mat. Grisekjøtt kan brukes til det meste. Det er ihvertfall en av grunnene.

Spiser svin fordi jeg syns det er godt. Første jeg spiser når jeg kommer til Norge er pølse mmmmm!!!

stod på wikipedia at det er magert. har ikke snøring jeg [8D]

Hallo??

Det hvite når du sterker er fosfat som er tilsatt for å øke vekten på kjøttet. Rått kyllingkjøtt lukter minst like dritt som rått svinekjøtt som har vært vakumpakket, for ikke å snakke om egg..?

Svin er ikke usundt!

ORIGINAL: Anna Anka

og wok med svinestrimler

ikke minst bacon!!!

ribbe og medister

Svin er digg!
hehe,kan for en gang skyld signere anna anka

ORIGINAL: Anna Anka

og wok med svinestrimler

ikke minst bacon!!!

ribbe og medister

Svin er digg!

hehe, ja [:D]

ORIGINAL: DenicaD

magert?

Hjertegodt
Det er nemlig slutt på tiden da grisen var rund og god. Den er blitt slanket med hele 13 kilo fett de siste 35 årene.

- Renskåret svinekjøtt inneholder bare to til fire prosent fett. Av dette er halvparten umettet, altså fett som er godt for hjertet. Når du steker kjøttet, siver dessuten 10-15 prosent av fettet ut i pannen, opplyser Bugge. Og skal du bli kvitt noen kilo etter ferien, kan dette være verdt å merke seg: Spiser du 200 gram renskåret svinekjøtt, får du kun i deg om lag 200 kalorier.

- Ernæringsmessig er det også svært gunstig at det magre svinekjøttet får en større plass i kostholdet. Særlig når det er på bekostning av bearbeidede, fete produkter, sier ernæringsfysiologen.

Ja-mat

Renskåret svinekjøtt er i løpet av de siste årene også blitt en viktig del av Grete Roede-kostholdet.

- Når du slanker deg, er det viktig å sørge for at du likevel blir mett. Renskåret svinekjøtt er en av de råvarene hvor du kan spise relativt store porsjoner uten å få i deg for mange kalorier, sier Jeanette Roede i Grete Roede AS.

Kvinner kan ifølge Grete Roede-kostholdet faktisk spise hele 200 gram renskåret svinekjøtt til middag - med tilbehør.

- Magert svinekjøtt inngår i veldig mange av våre oppskrifter. Dette er en råvare som lett lar seg kombinere med mye forskjellig tilbehør, og man kan lage mange spennende og varierte middagsretter som både store og små i familien vil like, sier Roede.

Kvinnefavoritt

I en undersøkelse gjort av Opplysningskontoret for egg og kjøtt sier forbrukerne at de beste egenskapene ved renskåret svinekjøtt er at det er enkelt å tilberede, passer i wok og er morsomt å lage mat med. Det er særlig kvinner i alderen 24 til 45 år som foretrekker dette kjøttet.

Gris har vært et populært husdyr i Norge i lang tid. Det er ikke så mange dyr som trives i vårt våte og kalde klima, men grisen elsker klimaet som vi har her. Derfor er dette et veletablert husdyr i Norge. Det koster også lite å fø de opp så derfor er det rimelig kjøtt. Norge har ikke alltid vært et velstandsland og derfor er grisen en av de kjøttypene som er mest utbredt også i dag.

Grisen dukker opp i norrøn mytologi. Særimne er grisen som de norrøne gudene spiste hver kveld. Allikevel var den sprell levende og full av ny kraft dagen etterpå. Og dette med at gris er mat for guder er en tradisjon vi bærer med oss ennå, selv om vikingtiden er over for lengst.
Dette er også grunnen til at mange spiser ribbe på julaften. Det er et festmåltid for guder rett og slett.

Guden Frøy hadde også en gris. Gyllenbuste. Den kunne gå like raskt til lands som til vanns og i luften. Den var så skinnende at den lyste opp der hvor den var.

Guden Frøya hadde også en gris. En råne. Denne reiste hun ut i strid med. Hildisvin var en mektig gris som hadde stor makt i krig og kamp.

Så grisen har en god kulturell og religiøs forankring i Norge.

Så neste gang en muslim sier at h*n har gode argumenter for å ikke spise gris så ka du fortelle at du har gode argumenter for å gjøre det. Det er rett og slett en del av din kulturarv, tradisjon og eldre religion.

Nyttig å vite???
Kanskje ikke, men nå vet du det hvertfall :)

ORIGINAL: RedElf

Gris har vært et populært husdyr i Norge i lang tid. Det er ikke så mange dyr som trives i vårt våte og kalde klima, men grisen elsker klimaet som vi har her. Derfor er dette et veletablert husdyr i Norge. Det koster også lite å fø de opp så derfor er det rimelig kjøtt. Norge har ikke alltid vært et velstandsland og derfor er grisen en av de kjøttypene som er mest utbredt også i dag.

Grisen dukker opp i norrøn mytologi. Særimne er grisen som de norrøne gudene spiste hver kveld. Allikevel var den sprell levende og full av ny kraft dagen etterpå. Og dette med at gris er mat for guder er en tradisjon vi bærer med oss ennå, selv om vikingtiden er over for lengst.
Dette er også grunnen til at mange spiser ribbe på julaften. Det er et festmåltid for guder rett og slett.

Guden Frøy hadde også en gris. Gyllenbuste. Den kunne gå like raskt til lands som til vanns og i luften. Den var så skinnende at den lyste opp der hvor den var.

Guden Frøya hadde også en gris. En råne. Denne reiste hun ut i strid med. Hildisvin var en mektig gris som hadde stor makt i krig og kamp.

Så grisen har en god kulturell og religiøs forankring i Norge.

Så neste gang en muslim sier at h*n har gode argumenter for å ikke spise gris så ka du fortelle at du har gode argumenter for å gjøre det. Det er rett og slett en del av din kulturarv, tradisjon og eldre religion.

Nyttig å vite???
Kanskje ikke, men nå vet du det hvertfall :)

Syntes det var veldig greit å vite jeg faktisk. Visste ikke dette i det hele tatt jeg. Tusen takk.

Back
Topp