M
Maritah91
Guest
Hei
Noen som har vært plaget med muskelknuter i forbindelse med ivf behandling?
Noen som har vært plaget med muskelknuter i forbindelse med ivf behandling?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Takk for at du skrev dette. Har hatt samme problem, men ikke blitt tatt seriøst. Krevde ny vurdering av en annen gynekolog på sykehuset og hun kom frem til samme løsnings som du har. Har kun en muskelknute men den har tatt knerten på 4 graviditeter. Nå skal jeg endelig operer den bort før nytt forsøk. Det er lenge siden du skrev innlegget, ikke sikkert jeg får svar. Men hvor fort etter operasjonen kunne du prøve på et nytt forsøk?Hei! jeg vil gjerne dele min erfaring, da jeg håper det kan hjelpe. Jeg har muskelknuter (flere) i livmor. Jeg ble henvist til Riksen IVF i 2019. Der går man jo til konsultasjoner hos forskjellige leger og bare en av de tipset meg om å evt. be om henvisning til operasjon hvis jeg ikke lykkes på tredje ferskforsøk. Jeg fikk ut mange egg og vi fikk 6 blasto på første forsøk. Jeg ble gravid, men mistet. Satt inn fryst blasto to mnd etter, ble også da gravid, men mistet. Jeg ba da om henvisning til operasjon. Riksen mente det ikke var nødvendig, men jeg kranglet meg til det. Ved første konsultasjon hos kirurg konstanterte hun at jeg hadde to myomer som kunne være til hindring for graviditet. Jeg ble operert for den ene, den hun med sikkerhet mente hindret (hysteroskopi) og jeg ble satt på venteliste for å fjerne den andre (laparoskopi). Etter operasjonen av den første og verste, mente hun at jeg burde ha et forsøk i mellomtiden, fordi hun trodde at jeg nå ville bli gravid og beholde og at laparoskopien ikke var nødvendig. Dette var helt i begynnelsen av covid og riksen hadde stengt ned. Jeg kontaktet Medicus, hadde forsøk der, fikk på nytt 6 blasto og ble gravid på første forsøk. Jeg er nå gravid med mitt andre barn.
Det jeg vil frem til er at for meg virker myomer litt omdiskutert og mange gynekologer kan ikke nødvendigvis så mye om det, selv om de jobber for fertilitetsseksjonen. Det tok seriøst 10 minutter for kirurgen å se at det ene myomet mitt ville fungere som en naturlig spiral, selv om jeg i årevis har gått til gynekologer som har ment at mine myomer ikke vil ha noe å si for graviditet. Hadde jeg fulgt rådet fra legen på riksen (med å først be om henvisning til operasjon etter andre ferskforsøk) hadde jeg nok ennå ikke operert mtp antall blasto ved hvert forsøk. Og dette er den legen jeg var mest fornøyd med, for han var den første som foreslo at dette kunne ha noe med infertiliteten å gjøre.
Hei!Takk for at du skrev dette. Har hatt samme problem, men ikke blitt tatt seriøst. Krevde ny vurdering av en annen gynekolog på sykehuset og hun kom frem til samme løsnings som du har. Har kun en muskelknute men den har tatt knerten på 4 graviditeter. Nå skal jeg endelig operer den bort før nytt forsøk. Det er lenge siden du skrev innlegget, ikke sikkert jeg får svar. Men hvor fort etter operasjonen kunne du prøve på et nytt forsøk?