Muskelknute/myom

Avandra

Blir kjent med forumet
Er det noen andre her som vet de har en muskelknute på livmoren? Jeg har en ganske stor på rundt 8-9 cm som ligger utenfor/oppå livmoren. Forrige svangerskap vokste den til 13-14 cm, før den gikk i nekrose (mistet blodtilførsel og døde). Jeg fødte datteren min 6.5 uker for tidlig (uke 33+4), om det var pga muskelknuten er usikkert, jeg hadde andre komplikasjoner i det svangerskapet også. Hun bar heldigvis ingen preg av sin tidlige fødsel og var (og er) i storform :)

Lå på sykehuset i 2 mnd før jeg fødte for å utsette fødsel lengst mulig (kjedelige greier skal jeg love dere). Denne gangen er jeg litt nervøs for at det samme skal skje igjen, men håper oddsen min er bedre, ettersom en MR har bekreftet at muskelknuten er død (dvs den har ikke blodtilførsel og kommer ikke til å vokse). I tillegg er de andre komplikasjonene fikset også, så krysser fingrene for et mer normalt svangerskap denne gangen. (Uke 7+2 i dag)

Jeg kommer til å få god oppfølging og blir antagelig tidlig sykmeldt har jeg fått beskjed av fra legene, for å være litt forebyggende. Noen andre her som har store muskelknuter?

Jeg har myom, forige svangerskap ble den ca 9,5*10 cm og lå nærme morkaken, alt gikk heldigvis veldig bra. Jeg hadde oppfølging av overlege med ul hver 2/3 uke. Var sjanse for blant annet tidlig fødsel den gang. Etter jeg var ferdig med amming prøvde jeg 3 mnd med hormontabeletter, husker ikke helt navnet nå, men myomet skulle bli mindre og det har det blitt, har målt 2 ganger hitill og den er nå kun 3,5*4 cm og ligger godt bak mot ryggen, så håper den forsetter å ikke vokse slik at jeg kan få ett mere normalt svangerskap, kjedelig å gå å være nervøs hele tiden, å bare vente på ny ul for å se hvordan det ligger ann. Har også hatt 2 Ma i uke 13 og 15 og da så alt bra ut på ul fram til uke 9/10, om de var pga myomet kunne de ikke svare på, men det var en mulighet for det, er nå 9 uker og alt ser veldig bra ut foreløpig :)

Back
Topp