Muskatnøtt!!

LINKATH

Glad i forumet
Er vist farlig for gravide, det viste ikke jeg. Og nå er det jo jul, bruker mye i julekaker da, sukk![&o]

ORIGINAL: Hope88

Er vist farlig for gravide, det viste ikke jeg. Og nå er det jo jul, bruker mye i julekaker da, sukk![&o]

Er vel bare i stoooore mengder, så tror nok vi alle kan spise så mye julekaker vi føler for[:D][:D][:D]

Hva med de som er plaget med kynnere, tidvis premature rier, det har jeg da....Kan jo ikke være noe bra det da.

Det har eg aldri høyrt. Kor har du lest det?

Det fins jo i kjøttkaker, kjøttbollar, posesupper og veldig mykje anna mat. Eg har brukt det sjølv i matlaging, og har aldri hatt problem med det - eller høyrt/lest noko om det. Det står heller ikkje inne på matportalen sine nettsider, etter det eg har lest.

Fikk streng beskjed av den ene sykepleieren jeg jobber med. Også sa hu, går du på overtid så spis en hel nøtt, den setter igang riene.

Søk på nettet, det kommer opp at det ikke er bra for gravide.

Er det ikke det samme med kanel da?

Altså greit med kanel på grøt osv men ikke å bøtte innpå..?

Dette var det eneste jeg fant da jeg googlet muskatnøtt!

Urten er kontraindikert for gravide og ammende, da inntak av større mengder muskat kan føre til abort.

Link: http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/myris_fra.htm

Så regner med de moderate mengdene som finnes i mat og kaker burde gå rimelig greit[;)]

ORIGINAL: Hope88

Fikk streng beskjed av den ene sykepleieren jeg jobber med. Også sa hu, går du på overtid så spis en hel nøtt, den setter igang riene.

Søk på nettet, det kommer opp at det ikke er bra for gravide.

Håper for all del du ikke følger det rådet, en hel muskatnøtt kan gjøre deg "rusa" og i verste fall gi forgiftninger, gravid eller ikke [;)] Normale mengder muskat i mat utgjør neppe noen risiko for gravide.

Som med alle krydder og urter (og alt annet) så gjelder "alt med måte". Det er ikke bare smaksmessige grunner til at man begynte å bruke urter i mat, men ofte medisinske. Mye av det vi putter i oss i små mengder kan gi betydlige effekter i større mengder. Det nyeste er vel at man skal være litt tilbakeholden med kanel, så spiser man mye risgrøt fremover, ikke less på med kanel [;)]

Back
Topp