Mus i veggene, erfaring?

Mrs Wifey

Gift med forumet
Januarhula 2014
Marsboerne 20 18
Vi eier halvparten av en tomannsbolig, og har siden vi flyttet inn hørt krafsinger i veggene samt at vi fant museskremmere/feller og musebæsj. Prøvde å ta det opp med helfo fordi det ikke stod noe om dette i prospektet, men de mente at «noen få mus ikke var noen sak nok». Bodd her i over fem år nå. Naboene vegg til vegg har ikke nevnt noen problemer.

Nå har vi sett oss lei av mus etter masse mus i huset i vinter og vi har revet hele kjøkkenet samt vegger og tak, og her fant vi mange musefester. Tydeligvis er de i alle veggene og takene på huset! Vi dokumenterer med bilder underveis. Vi må ringe forsikringsselskapet men jeg lurer på om flere har erfaring på dette området og om dere har erfaring fra hvordan det har gått ift forsikring og dekking?

Takker for alle svar, da jeg står litt uviten nå!

Oi, hjelpes! Noen få mus var ikke noen sak? Kanskje den ansatte på helfo har lyst til å bo med et par mus? Ville kontakta advokat! Forstår dere har kjøpt huset, og ikke leier. Eierskifteforsikringa kan kanskje kontaktes også? Og det høres jo ut som forrige huseier kanskje visste om museproblemet, siden dere har funnet musefeller. Da har jo selgeren holdt tilbake informasjon.

Vi har hatt det, men vi leier bare. Huseier kom og satte opp en felle med gift, og problemet gikk bort. Det ble i alle fall stille. En tid etter hørte vi lyd igjen, men det ble kjapt stille der og så den fikk vel i seg gift den og. Den funker slik at musa blir tørst, og søker seg dermed ut av huset for å finne vann. Der dør den av giften. Personlig synes jeg det høres forferdelig ut, men jeg har ikke noe jeg skulle ha sagt om saken uansett.

Vokste opp i et 200 år gammelt hus, som «lakk» både her og der. Vi hadde mus hver høst, de trakk jo inn når det begynte å bli kaldt. Satte opp musefeller (som knekker nakken) i skapet på kjøkkenet der søpla var. Så de gikk de i fella og det var det. Hadde nok felle stående hele året. Aldri tenkt at det er et problem.

Men det er jo skadedyr, så mulig det er noe jeg ikke vet....

Hadde i veggen for et par år siden. Satte opp feller i kjeller og på loft. De kom mest sannsynlig fra loftet her da vi hadde mus der og. Ikke merket noe siden.

Katt eller hund er det mest effektive :p

Kontakt en skadedyrkontrollør ihvertfall. Må jo sjekke hvor de kommer inn. Mest sansynlig kommer de inn mellom panelen og grunnmuren. Da får du kjøpt sånn «piperenser» lignende sak du kan legge inn under panelen, da kommer de seg ikke inn igjen :)

Vi hadde det problemet når vi kjøpte huset vårt. Hadde fått oppgitt av tidligere eiger at de hadde opplevd en og anen mus, men det var lenge siden. ( og det er jo slik som kan skje når man kjøper et hus fra 80 tallet) Men når vi tok over huset og startet å undersøke viste det seg at dette måtte ha vært et myyyye større problem en det vi var blitt opplyst om og allerede første natten hørte vi det som må ha vært en musefest uten like rett over hodene våre på soverommet, det ble også oppdaget masse ferske feller som var satt ut over alt så det var tydeligvis at det var er større og pågående problem som de var klar over og ikke hadde opplyst om. Vi forsøke både å ta det opp mot boligkjøperforsikring og mot vår husforsikring, hadde befaring av en takstmann fra forsikringsselskapet men kom oss ingen vei med det dessverre.

Vi endte opp med å måtte ordne opp i det selv.

Når det er sagt så gjør ikke mus så store skader i huset som det rotter gjør. Er det rotter så må man faktisk rive alle steder de har vært og bygge opp igjen. Det måtte ikke vi. Men vi har under oppussingen skiftet isolasjon etc hvor vi ser de har krøpet igjennom og laget hullganger. Det viktigeste er jo da å få stoppet invasjonen, og twttet alle steder de kommer seg inn:-)

Lykke til:-)

Vi hadde mus forrige sted vi bodde, på loftet og i veggene. Måtte til slutt (etter å ha hatt befaring med skadedyrkontrollør) tette igjen under grunnmur med hønsenetting og byggskum, og bruke feller. Vet ikke hvordan det er der nå, men vi så ikke flere mus (har flytta) etter det.

Back
Topp