Mursteinpipe

M1979

Forelsket i forumet
Vi har en stor og mørk mursteinspipe som ruver i stua vår, noen som har noen ideer om hvordan man kan fornye denne? Jeg har hørt det er en forferdelig jobb å male den, så lurer på andre løsninger. Noen som har erfaring eller ideer? Jeg ser for meg f.eks å dekke den inn med plater som kan males, tapetseres osv. Evt. hva slags type plater kan brukes på en pipe? Det må være noe tynt så ikke pipa blir ennå større enn den er.

Har ingen annen erfaring enn å male, og det var litt av en jobb.
Men har byttet farge 2 ganger på 5 år fordet. [;)]

en teglsteinspipe skal ikke dekkes med plater.
så da blir maling eneste mulighet

Vi har også en mursteinspipe som vi må gjøre noe med.
Vi har tenkt til å bruke murpuss før vi maler [:)]

Hm det høres ut som det er en stor jobb å gjøre noe med den pipa. Har mest lyst til å rive hele greia og flytte den inn til en vegg, istedenfor å ha den midt i stua. Det er dobbelt rør i den så den er gedigen. Men tror allikevel det er litt mindre jobb å male den, enn å rive den og bygge ny ;) Har lest på nett og ser det står noe om det å bygge inn piper med tegelstein, men virker som det er stor uenighet rundt dette. Noen sier man kan bygge den inn hvis man har kikkeluke eller løse vegger som kan fjernes for å se etter sprekkdannelse. Og noen sier man kan legge fliser uten på for da ser man hvis pipen sprekker for da vil fugene sprekke også. Ingen som har gjort noe annet enn å male slike piper?? Eller vet om det er andre løsninger som er lovlige?

Vår pipe står mitt i rommet, den hadde murstein på seg og slik en flott pyntehylle [:'(] Men når brodern bodde i huset her, rev han ned mursteinen, så nå er d kun en glatt hvit pipe!

Back
Topp